Hej,
Från och till luktar det från vattenlåset i vår dusch. Har undersökt golvbrunnen och det ser ut som om själva locket till brunnen är för litet i förhållande till själva brunnen och glappet uppstår däremellan. Detta verkar också stämma med det visslande ljud från brunnen som också uppstår när någon spolar toaletten i huset.
För att skapa bättre tätning mellan lock och brunn har jag försökt hitta ett något större lock men utan lycka. Locket jag har nu är 107 x 122 mm stort. Någon här som vet var jag kan hitta ett några milimeter större sådant på alla ledder?
/Zamen
Från och till luktar det från vattenlåset i vår dusch. Har undersökt golvbrunnen och det ser ut som om själva locket till brunnen är för litet i förhållande till själva brunnen och glappet uppstår däremellan. Detta verkar också stämma med det visslande ljud från brunnen som också uppstår när någon spolar toaletten i huset.
För att skapa bättre tätning mellan lock och brunn har jag försökt hitta ett något större lock men utan lycka. Locket jag har nu är 107 x 122 mm stort. Någon här som vet var jag kan hitta ett några milimeter större sådant på alla ledder?
/Zamen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Det där ser inte helt ut. Vattenlåset i plastbrunnar brukar bestå av en övre del som ser ut som den du dragit ur på undre bilden och under den brukar det sitta en "skål" som ska vara full med vatten, det är den som är själva vattenlåset. Skålen brukar gå att ta loss för rengöring.
Angående tätning mot brunnen. Det är inte plast mot plast som är tätningen, utan det ska också sitta en packning runt den övre delen. Det ser ut som om den finns, det svarta runt om i nedre bilden. För att den ska funka så får det inte sitta en massa gojs imellan som det gör i den övre bilden.
Angående tätning mot brunnen. Det är inte plast mot plast som är tätningen, utan det ska också sitta en packning runt den övre delen. Det ser ut som om den finns, det svarta runt om i nedre bilden. För att den ska funka så får det inte sitta en massa gojs imellan som det gör i den övre bilden.
Ja - jo om jag lyfter på detta lock som bilderna visar finns det som du säger en kopp som är fylld med vatten. Så den delen i det hela funkar skulle jag säga.Just denna skål går inte att lossa i detta fall. Bjälklaget i vårt hus är jättetunt så det var just denna golvbrunn där själva koppen inte gick att lossa som var det enda alternativet.PNO skrev:Det där ser inte helt ut. Vattenlåset i plastbrunnar brukar bestå av en övre del som ser ut som den du dragit ur på undre bilden och under den brukar det sitta en "skål" som ska vara full med vatten, det är den som är själva vattenlåset. Skålen brukar gå att ta loss för rengöring.
Ja det finns en packning på plastlocket och med den har jag testat allt. Jag har gjort den skinande ren och även spåret den sitter i. Min nuvarande teori är att det faktiskt täta lite bättre om gojset får vara där men tyvärr är det långt från tillräckligt. Det finns liksom fortfarande ett spel mellan loket och bottendelen.
OK, det var en lågbyggande brunn. Då förstår jag varför bara halva vattenlåset följer med. Antar att "locket" är det som hör till från början? Det är helt osannolikt att det finns "lock" som nästan passar. Endera är det rätt, och då passar det eller så är det ett annat märke eller modell, och då är nog skillnaderna större. Typnumret står på ditt "lock", och Tank 77 har länkat till just ett sådant.
Redigerat:
PNO skrev:OK, det var en lågbyggande brunn. Då förstår jag varför bara halva vattenlåset följer med. Antar att "locket" är det som hör till från början? Det är helt osannolikt att det finns "lock" som nästan passar. Endera är det rätt, och då passar det eller så är det ett annat märke eller modell, och då är nog skillnaderna större. Typnumret står på ditt "lock", och Tank 77 har länkat till just ett sådant.
Ja jag utgår från att locket är rätt och även om jag höll stenkoll på hantverkarna under renoveringen kan jag inte säga att jag hade verifiering av passform av golvbrunnsdelar på min checklista. Speciellt inte när detta problem inte fanns från början utan kom efter ett år eller så för att sedan försvinna och sedan komma tillbaka efter ett år till.
Skulle det kunna gå att täta glappet på något annat vis - en form av pasta eller något som tål vatten men inte förseglar allt för evigt?
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Hur har du det med avluftningen av den avloppsstammen då? Om du hör ett "visslande ljud" när toaletten spolas kanske det är ett tecken på att det dras ned luft genom golvbrunnen. Då riskerar du att låset töms på vatten och dålig lukt tränger upp genom brunnen.
Nej det är som att luften som dras därigenom går via glappet istället så det töms aldrig på vatten. Lite minsta motståndets lag så att säga. Var finns avluftningen och finns det möjligheter att ställa in denna på något sätt?HandySmurf skrev:
Jag har i alla fall beställt ett nytt lock nu. Borde komma under veckan. Får se om det löser problemet. Har även varit i kontakt med fastighetsskötaren och snackat avluftningen. Han trodde inte det var fel på den men skulle kolla.
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Igår kom nya locket. Satt som en smäck (fick trycka det på plats) och problemet är löst. Uppenbarligen var det gamla locket som bara låg och guppade på brunnen felaktigt och inte alls avsett för den golvbrunn vi faktiskt hade.tank77 skrev:
Logga in
Skapa konto
Jag har exakt samma problem med exakt samma golvbrunn. Min golvbrunn installerades i början av 2015. De måste ha levererats med felaktiga - för små - insatser.
Perfekt att hitta denna tråd, ny vattenlåsinsats är nu beställd. Tack till alla i denna tråd.
Perfekt att hitta denna tråd, ny vattenlåsinsats är nu beställd. Tack till alla i denna tråd.
Jag mailade JAFO, tillverkaren av golvbrunnen, och beskrev problemet. Jag fick följande svar:
"För några år sen hade vi en mindre körning där det har visat sig att det blev fel på materialet och troligtvis har du fått ett vattenlås från den körningen men jag ersätter dig med ett nytt vattenlås."
"För några år sen hade vi en mindre körning där det har visat sig att det blev fel på materialet och troligtvis har du fått ett vattenlås från den körningen men jag ersätter dig med ett nytt vattenlås."
Gryden, stort tack för den uppdateringen. Jag mailade dem nyss. Det finns hopp alltså!
Klicka här för att svara