1 373 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Fixa avlopp för toalett i 60-tals villa med platta på mark
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Vi tittar lite på ett hus som har en väldigt speciell planlösning, och där det inte verkar finnas en toalettlösning i badrummet.
Hur installerar man en ny WC i ett gammalt hus på platta ?
Måste man bila ned plattan hela vägen till ett WC-avlopp eller huvudavloppet (vilket jag inte alls vet var det är, kan potentiellt innebära att gå igenom flera rum. Alternativt brukar kanske huvudavloppsledningen ligga i plattan under de rör som redan finns (dusch och vask idag) så man kanske inte behöver gå ned så mycket i vanliga fall ?
Eller kan man koppla på en WC på ett grovvask eller duschavlopp ? Jag vet inte diametern på dessa, och det är en äldre standard med gjutjärn som jag har förstått det. En WC ska ju ha 110 mm i dagens standard, men om det skulle vara säg 100 mm på den äldre ledningen, skulle det funka, eller är det att be om framtida problem ?
Hur installerar man en ny WC i ett gammalt hus på platta ?
Måste man bila ned plattan hela vägen till ett WC-avlopp eller huvudavloppet (vilket jag inte alls vet var det är, kan potentiellt innebära att gå igenom flera rum. Alternativt brukar kanske huvudavloppsledningen ligga i plattan under de rör som redan finns (dusch och vask idag) så man kanske inte behöver gå ned så mycket i vanliga fall ?
Eller kan man koppla på en WC på ett grovvask eller duschavlopp ? Jag vet inte diametern på dessa, och det är en äldre standard med gjutjärn som jag har förstått det. En WC ska ju ha 110 mm i dagens standard, men om det skulle vara säg 100 mm på den äldre ledningen, skulle det funka, eller är det att be om framtida problem ?
Det finns lösningar med toaletter som man har en kvarn som mal sönder skiten och sedan pumpar det till närmsta avlopp
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Ja just det...googlade lite snabbt och dom ser ju helt "normala" ut numer (även om man måste fixa ett 230v uttag).P petererlandsson1194 skrev:
Det kan man ju ha som "backupplan" om inte annat om det skulle bli för dyrt/stort att bila
Klicka här för att svara