Vi tittar lite på ett hus som har en väldigt speciell planlösning, och där det inte verkar finnas en toalettlösning i badrummet.

Hur installerar man en ny WC i ett gammalt hus på platta ?
Måste man bila ned plattan hela vägen till ett WC-avlopp eller huvudavloppet (vilket jag inte alls vet var det är, kan potentiellt innebära att gå igenom flera rum. Alternativt brukar kanske huvudavloppsledningen ligga i plattan under de rör som redan finns (dusch och vask idag) så man kanske inte behöver gå ned så mycket i vanliga fall ?

Eller kan man koppla på en WC på ett grovvask eller duschavlopp ? Jag vet inte diametern på dessa, och det är en äldre standard med gjutjärn som jag har förstått det. En WC ska ju ha 110 mm i dagens standard, men om det skulle vara säg 100 mm på den äldre ledningen, skulle det funka, eller är det att be om framtida problem ?

Det finns lösningar med toaletter som man har en kvarn som mal sönder skiten och sedan pumpar det till närmsta avlopp

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
P petererlandsson1194 skrev:
Det finns lösningar med toaletter som man har en kvarn som mal sönder skiten och sedan pumpar det till närmsta avlopp
Ja just det...googlade lite snabbt och dom ser ju helt "normala" ut numer (även om man måste fixa ett 230v uttag).
Det kan man ju ha som "backupplan" om inte annat om det skulle bli för dyrt/stort att bila :)

• Gilla
petererlandsson1194
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.