Hej, har ett badrum med golvvärme som har fungerat tidigare. Har haft den avstängd en längre tid men skulle starta den idag. Drog på strömbrytaren (1) och vred upp värmen (2) . Då började dioden lysa rött (antar att den värmde). Sen mätte jag mellan 3 och 4 och fick 230 V. Sedan, av någon dum jävla anledning mätte jag mellan 3 och 5, då knastrade det till och dioden slutade lysa. Först trodde jag att jag utlöst jordfelabrytaren eller att en propp gått, men har kollat överallt och hittar inget. Har jag brännt kretskortet? Vad kan ha hänt. Snälla hjälp mig få igång detta
Lyser lysdioden?
Om du vrider på vredet, tänder/ släcker dioden samtidigt hörs ett svagt ”klick” från det röda relät?
Hat du något att mäta med?
Annars köp en sån här på Kjell o co
https://www.kjell.com/se/produkter/...nt/multimetrar/uni-t-ut125c-multimeter-p48874
När det är till skall det vara 230V på den nedre större plinten.
En övre plinten skall alltid ha 230V det finns kanske en brytare före för avstängning.
Om du vrider på vredet, tänder/ släcker dioden samtidigt hörs ett svagt ”klick” från det röda relät?
https://www.kjell.com/se/produkter/...nt/multimetrar/uni-t-ut125c-multimeter-p48874
En övre plinten skall alltid ha 230V det finns kanske en brytare före för avstängning.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Om du hade mätaren inställd på volt ~ så skall det inte gå sönder så länge du inte mäter mot den lilla plinten ner till höger det är inkoppling av golvgivaren.
Nej den lyser inte efter det som hände. Har en spänningsprovare från Biltema. Nu visar den inget men mätte 230 V förut mellan 3-4 som sagt. Det är helt dött nu, men kan inte hitta varken någon brytare eller annat. Lampor och fläkt på samma "brytardosa" fungerarL Leif i Skåne skrev:Lyser lysdioden?
[länk]
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Vilken säkring? Varken jordfel, propp eller annat har gått. Inte helt säker dock pga att vi bor i ett stort hus med många proppskåp och jag är inte säker på vart detta är draget. Har dock kollat dvärgbrytarna i skåpet närmast (dit det borde vara draget) där syns inget, samt proppar i det centrala skåpet på vinden. En blandning av infälld och utanpåliggande el har gjort det tidsödande att felsökaL Leif i Skåne skrev:
Mät mellan 3 o 4 igen och se om du får utslag därM mhoglund skrev:Vilken säkring? Varken jordfel, propp eller annat har gått. Inte helt säker dock pga att vi bor i ett stort hus med många proppskåp och jag är inte säker på vart detta är draget. Har dock kollat dvärgbrytarna i skåpet närmast (dit det borde vara draget) där syns inget, samt proppar i det centrala skåpet på vinden. En blandning av infälld och utanpåliggande el har gjort det tidsödande att felsöka
Ingenting, helt dött. Det är därför jag tycker att något "uppströms" gått, t.e.x en propp, brytare osv men hittar inget. Vi har ett gammalt proppskåp med keramiska "hållare" så det är ibland svårt att se om de löst ut. Så jag kan ju ha missat något, men har redan kollat nogaViolina skrev:
Har också sånt proppskåp.. ibland måste man byta "säkring för säkring" för att hitta trasigaM mhoglund skrev:
Allvetare
· Västra Götalands
· 850 inlägg
Tack för svar. Plocka ut termostaten eller hela dosan? Menar du att jag kan mäta på termostaten när jag tagit ur den och lossat anslutningar? Förklara gärna mer vad du menarHärryda2015 skrev:
Allvetare
· Västra Götalands
· 850 inlägg
Jag menar, lossa termostaten från 3-facks ramen, mät på fas och nolla för att se vad du har där, samt mät om termostaten fortfarande ger någon spänning på utgående plint där värmekabeln är ansluten.M mhoglund skrev: