Hej, har ett badrum med golvvärme som har fungerat tidigare. Har haft den avstängd en längre tid men skulle starta den idag. Drog på strömbrytaren (1) och vred upp värmen (2) . Då började dioden lysa rött (antar att den värmde). Sen mätte jag mellan 3 och 4 och fick 230 V. Sedan, av någon dum jävla anledning mätte jag mellan 3 och 5, då knastrade det till och dioden slutade lysa. Först trodde jag att jag utlöst jordfelabrytaren eller att en propp gått, men har kollat överallt och hittar inget. Har jag brännt kretskortet? Vad kan ha hänt. Snälla hjälp mig få igång detta

• Öppet eluttag för golvvärme med numrerade anslutningar och synligt kretskort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen elcentral med en strömbrytare och synligt kretskort i ett badrum.
    Skapa konto
Avskalningen på fasledaren på toppen där (3) är i vart fall inte ok..

Skulle tro att du råkat korsluta när du mätte mellan 3 o 5..

Redigerat:
Lyser lysdioden?
Om du vrider på vredet, tänder/ släcker dioden samtidigt hörs ett svagt ”klick” från det röda relät?
Hat du något att mäta med?
Annars köp en sån här på Kjell o co
https://www.kjell.com/se/produkter/...nt/multimetrar/uni-t-ut125c-multimeter-p48874

När det är till skall det vara 230V på den nedre större plinten.
En övre plinten skall alltid ha 230V det finns kanske en brytare före för avstängning.

Om du hade mätaren inställd på volt ~ så skall det inte gå sönder så länge du inte mäter mot den lilla plinten ner till höger det är inkoppling av golvgivaren.

Violina Violina skrev:
Avskalningen på fasledaren på toppen där (3) är i vart fall inte ok..

Skulle tro att du råkat korsluta när du mätte mellan 3 o 5..
Nej jag vet, hoppas inte det är kortis. Vad gör man då? River ut kablar?

L Leif i Skåne skrev:
Lyser lysdioden?
Om du vrider på vredet, tänder/ släcker dioden samtidigt hörs ett svagt ”klick” från det röda relät?
Hat du något att mäta med?
Annars köp en sån här på Kjell o co
[länk]

När det är till skall det vara 230V på den nedre större plinten.
En övre plinten skall alltid ha 230V det finns kanske en brytare före för avstängning.
Nej den lyser inte efter det som hände. Har en spänningsprovare från Biltema. Nu visar den inget men mätte 230 V förut mellan 3-4 som sagt. Det är helt dött nu, men kan inte hitta varken någon brytare eller annat. Lampor och fläkt på samma "brytardosa" fungerar

M mhoglund skrev:
Nej den lyser inte efter det som hände. Har en spänningsprovare från Biltema. Nu visar den inget men mätte 230 V förut mellan 3-4 som sagt. Det är helt dött nu, men kan inte hitta varken någon brytare eller annat. Lampor och fläkt på samma "brytardosa" fungerar
Säkringen har löst?

L Leif i Skåne skrev:
Säkringen har löst?
Vilken säkring? Varken jordfel, propp eller annat har gått. Inte helt säker dock pga att vi bor i ett stort hus med många proppskåp och jag är inte säker på vart detta är draget. Har dock kollat dvärgbrytarna i skåpet närmast (dit det borde vara draget) där syns inget, samt proppar i det centrala skåpet på vinden. En blandning av infälld och utanpåliggande el har gjort det tidsödande att felsöka

M mhoglund skrev:
Vilken säkring? Varken jordfel, propp eller annat har gått. Inte helt säker dock pga att vi bor i ett stort hus med många proppskåp och jag är inte säker på vart detta är draget. Har dock kollat dvärgbrytarna i skåpet närmast (dit det borde vara draget) där syns inget, samt proppar i det centrala skåpet på vinden. En blandning av infälld och utanpåliggande el har gjort det tidsödande att felsöka
Mät mellan 3 o 4 igen och se om du får utslag där

Violina Violina skrev:
Mät mellan 3 o 4 igen och se om du får utslag där
Ingenting, helt dött. Det är därför jag tycker att något "uppströms" gått, t.e.x en propp, brytare osv men hittar inget. Vi har ett gammalt proppskåp med keramiska "hållare" så det är ibland svårt att se om de löst ut. Så jag kan ju ha missat något, men har redan kollat noga

M mhoglund skrev:
Ingenting, helt dött. Det är därför jag tycker att något "uppströms" gått, t.e.x en propp, brytare osv men hittar inget. Vi har ett gammalt proppskåp med keramiska "hållare" så det är ibland svårt att se om de löst ut. Så jag kan ju ha missat något, men har redan kollat noga
Har också sånt proppskåp.. ibland måste man byta "säkring för säkring" för att hitta trasiga :poop:

Jag ger det en chans till ikväll. Nu måste jag styra med annat. Tack för svar :) håller er uppdaterade

Termostaten är nog körd, gissar att du skapade någon form av kortslutning.
Plocka ut den och kolla hur den är ansluten och mät då, fixa även skalningen av kabeln, det är inte ok med så mkt synlig koppar.

• Öppet elskåp med markerad termostat där synlig koppartråd visar tecken på korrekt anslutning eller kortslutning.
    Skapa konto
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Termostaten är nog körd, gissar att du skapade någon form av kortslutning.
Plocka ut den och kolla hur den är ansluten och mät då, fixa även skalningen av kabeln, det är inte ok med så mkt synlig koppar.
Tack för svar. Plocka ut termostaten eller hela dosan? Menar du att jag kan mäta på termostaten när jag tagit ur den och lossat anslutningar? Förklara gärna mer vad du menar :)

M mhoglund skrev:
Tack för svar. Plocka ut termostaten eller hela dosan? Menar du att jag kan mäta på termostaten när jag tagit ur den och lossat anslutningar? Förklara gärna mer vad du menar :)
Jag menar, lossa termostaten från 3-facks ramen, mät på fas och nolla för att se vad du har där, samt mät om termostaten fortfarande ger någon spänning på utgående plint där värmekabeln är ansluten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.