B Bollo skrev:
Mam använder aldrig T-rör. I en groda.
T-rör används bara i nödfall.
Tyvärr är det bara göra om göra rätt.
Det är inte en röris som gjort detta.
Förstår inte heller vad som gjorts från golvbrunn. När du kan bila lite till å få allt perfekt.
Står det i branschreglerna någonstans? Skulle gärna läsa på lite mer om det där så det blir rätt när vi gör om.

• Gilla
Jönas
  • Laddar…
Å Åsa Norrby skrev:
Står det i branschreglerna någonstans? Skulle gärna läsa på lite mer om det där så det blir rätt när vi gör om.
säker vatten kapitel 3.2.4, notera att regler för 2021 är på väg ut men 2016 reglers är nuvarande aktuella

• Gilla
Jönas och 1 till
  • Laddar…
Lite uppdatering.

Vi har nu haft en bakventil "Prevent II luktstopp" i flera månader och eftersom vi inte kommer överens om vilka duschväggar vi ska ha så har vi ännu inte börjat använda duschen utan det är bara handfat och toalett som används. Inget bakfall syns längre i duschen när man spolar och jag testade att spola rejält med vatten i golvbrunnen på duschen nu och det rinner undan obehindrat. Så än så länge verkar allting fungera som det ska.

Men vi sover ju inte direkt så gott på natten med vetskapen om att badrummet så småningom behöver göras om igen ur egen ficka. :-(

Det som oroar mig oxå är vad som skulle ske vid en vattenskada. Hur ser ett försäkringsbolag på detta när vi har våtrumsintyg på själva ytskiktet men vet om att avloppet är felaktigt draget?

Och sen skulle jag vilja besikta hela badrummets vvs i övrigt oxå för jag har en känsla att det är inte det enda som är fel.

Borde det inte gå att borra sig rakt genom bjälklaget för wc avlopp och dra det utanpåliggande i källartaket ?

S salkin85 skrev:
Borde det inte gå att borra sig rakt genom bjälklaget för wc avlopp och dra det utanpåliggande i källartaket ?
Blir inte det risk för stopp i den rörstumpen man lämnar kvar som går till dusch och handfat?

Å Åsa Norrby skrev:
Blir inte det risk för stopp i den rörstumpen man lämnar kvar som går till dusch och handfat?
Vet ej, samtidigt, hur skulle det påverka om det blir tvättvatten liggandes i den lilla "blindtarmen"?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.