Hej!
Jag köpte i somras min första bostadsrätt. Nu har jag upptäckt att det börjar bli sprickor i taket i badrummet. Vädret? Har googlat en del men blir inte riktigt klok på hur jag ska lösa problemet för dom börjar bli fler/längre.
Är det farligt? Det ser ju inte speciellt snyggt ut och vill gärna åtgärda det innan det blir värre.. Tog även en bild vid självdraget och det verkar vara tre olika lager?
Tacksam för hjälp
Jag köpte i somras min första bostadsrätt. Nu har jag upptäckt att det börjar bli sprickor i taket i badrummet. Vädret? Har googlat en del men blir inte riktigt klok på hur jag ska lösa problemet för dom börjar bli fler/längre.
Är det farligt? Det ser ju inte speciellt snyggt ut och vill gärna åtgärda det innan det blir värre.. Tog även en bild vid självdraget och det verkar vara tre olika lager?
Tacksam för hjälp
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus rör sig och då spricker det ofta upp i hörn, vanligen täcker man det med lister men det kan också fungera med en riktigt bra mjukfog, d.v.s en elastisk(ex tec7). Värt att tänka på är dock att elastisk fog torkar och kommer till slut också spricka men det kan ta lång tid.
Eftersom vi har trähus så har vi en hel del sprickor i taket, de e egentligen inget man går och funderar på, tittar ju sällan i taket ändå
Det påverkar inte hållbarheten om det nu inte finns ett riktigt konstruktionsfel.
Eftersom vi har trähus så har vi en hel del sprickor i taket, de e egentligen inget man går och funderar på, tittar ju sällan i taket ändå
Alright det var ju lugnare att höra! Morsan hade tydligen en Alcro Tät Våtrumsfog hemma, kan det fungera lika bra?S snowjim skrev:Hus rör sig och då spricker det ofta upp i hörn, vanligen täcker man det med lister men det kan också fungera med en riktigt bra mjukfog, d.v.s en elastisk(ex tec7). Värt att tänka på är dock att elastisk fog torkar och kommer till slut också spricka men det kan ta lång tid.
Eftersom vi har trähus så har vi en hel del sprickor i taket, de e egentligen inget man går och funderar på, tittar ju sällan i taket ändåDet påverkar inte hållbarheten om det nu inte finns ett riktigt konstruktionsfel.
Jag tänker bara på att i och med att det är i badrummet så vill jag inte riskera att fukt tränger in men jag duschar ju inte i taket.. Är det viktigt att jag tätar så fort som möjligt eller ska jag vänta då det verkar fortsätta spricka?
Tack för svar
Kom in på din tråd via en annan och på något märkligt vis missade jag att det handlade om badrum. Då hade avvaktat svar från någon som vet hur våtutrymme ska hanteras. Men personligen hade jag absolut satt någon form av mjukfog som håller i längden även för sprickor.
Jag vet att Tec7 håller riktigt bra men det finns kanske bättre grejer dedikerat till våtutrymme.
Jag vet att Tec7 håller riktigt bra men det finns kanske bättre grejer dedikerat till våtutrymme.
Klicka här för att svara