Badrum
FredrikLiljeqvist: Hej! Jag ska montera en duschdörr i mitt precis nyrenoverade badrum. Bakom allt kakel osv så är det tegelväggar som är puttsade i flera steg av en murare för att få dom jämna. Någon som kan ge mig tips och råd för att detta ska gå så smidigt som möjligt? Vad gör man t.ex. om man lyckas borra in i fogen mellan två stenar, bara borra nytt hål? Med vänlig hälsning, Fredrik
Kjell_G: Sista pusselbiten på plats till slut. Gränsö från Markslöjd. Lite glitter mitt i skiten Använder trestegs ljuskälla Unison (bilder svagaste-starkaste [bild] [bild] )
Jakob1994: Hej! Nej det är ingen skarv. Mattans mönster får det nästan att se ut som det. Okej då vet jag. Ska vara noggrann med att hålla det rent. Blir väl till att gilla läget och hoppas att inget händer. Vet ej vilken firma som lagt mattan.
goranr: Hej, Frågade experterna som certifierar och fick det svar som jag tror stämmer med tanke på att fogarna får samma ljusa färg om man inte använder duschen på en vecka: Sannolikt så finns det kanaler under plattorna som vid vattenbelastning blir vattenfyllda, man får fritt vatten under plattorna. Tittar man på bild 2 så ser man att fogen mellan nya och gamla plattorna har svårt att
MalinW: Vi använde nån billig, möjligen Skil, som vi fått i present. Körde nog flera omgångar, det var ojämt med spån kvar
Kakelbolaget.se: @villa_74 Jag skulle kontakta lokala gratistidningarna i ditt område för att se om de kan spåra det i sina register :) Ha en fin dag!
Tompafix: [citat] Flera på forumet har byggt med överskåp från ikea. https://www.byggahus.se/forum/threads/staella-tvaettmaskin-och-tumlare-pa-ikea-oeverskap.259346/page-5#post-4549241
Eryl: [citat] Toastolen ska bort i befintliga badrummet, det avloppet sitter i golvet och det är det som jag tänkte använda till den vägghängda stolen som blir vägg i vägg med det avloppet, så ett vågrätt rör genom väggen sen en böj ner i befintliga avloppet. Duschen ska bort i gamla badrummet, men golvbrunnen blir nog kvar tänkte eventuellt ha en tvättho där handfatet är i dag, går
Trrttsch: Nu har jag googlat lite mer och även pratat med en kille på lokala färgaffären. Det lutar åt att knacka bort färg i en kvadrat någon dm större än duschhörnan och måla med Hagmans 1K (med sand i som halkskydd). Den är diffusionsöppen vid två strykningar men kanske lägger tre eller fyra just där. Lyfter lite på väggmattan och målar ett par cm upp under. Tätar sen med Tec7.
hapazard: I min gamla lägenhet ledda jag ut vattnet från tvättmaskinsavloppet innanför duschväggen, riktat längs vägg / mot golvbrunn. Fallet gjorde att vattnet spolade fint mot brunnen, inga problem med vatten ut på golv eller så. Använde ingen tratt heller utan ledde bara slangen över högsta punkt på tvättmaskinen och sen ner.
Försökeriaf: Har sökt på nätet och även hos lokal vvs men toaletten är tydligen från början på 50-talet och så gamla reservdelar har jag inte hittat (än)! Tyvärr blir det inte aktuellt med avloppsbyte då huset ligger ca 20 m från tomtgräns=dyrt!!
krille30: [citat] Jag har vattenrör och varmvattenberedare som ligger ovanför tänker potentiellt vid läcka om det är så tryggt med öppet rör ner till krypgrund, men kanske är minimal risk. Ett annat problem är att det kommer in kalluft från krypgrund via röret eftersom det är öppet ner till krypgrund.
Anna_H: Känns som att du blandat ihop tillgänglighetskrav och handikappanpassning. Det senare kräver betydligt större utrymmen men är inte krav i normala bostäder.
Johhhan: Jag är tyvärr inte säker på att det finns att få ta i längre. Blandaren är ur FM Mattssons 4000-serie, just denna antagligen från 1989 eller något senare. Av de länkade förslagen ovan, hör den övre till en senare modell och den nedre tycker jag liknar diskmaskinsavstängningen på 4000-seriens köksblandare. Du kan fråga på FM Mattssons kundforum vad som passar och om det
andersfk: Hej, vi har samma lösning, men nu efter 5 år så har jag problem med att vattenlåset glappar och får avloppslukt i badrummet. Har köpt ett nytt vattenlås, men ser nu att det är pga själva hålet bågnar och därför sitter låset lite trångt på kortsidorna, men långsidorna glappar följaktligen... Har någon annan varit med om liknande har kanske har förslag på vad man kan göra?
växelventil: [citat] Testa att ha i definstionssprit i avloppet för du kan ha bakterier som luktar.
downup: [citat] Låter bra, gav precis 120 tusen för vårt nya, vill bara fräscha upp det gamla då barnen använder det för toalettbesök och borsta tänderna.
byabin: Jag kände att det var dags att installera en rövdusch (aka handdusch, sidodusch, bidedusch, husdjursdusch...) i badrummet, typ denna. Tyvärr visar det sig att min blandare är av äldre standard (FMM Garbo, se sid 46 här) och har M28 gäng i pipen medan dessa moderna ting verkar vara anpassade för M24 (eller M22 står det). Tänkte att det enkelt löses med en övergångsnippel, men jag
1977bjorn: Vårt avlopp går för övrigt in i väggen bakom kommoden. Snickare och vvs:are löste det så.
Daahornbo: Hej. Håller på och renoverar ett gammalt badrum med två väggar mot skorstenen. Putsen har släppt lite i hörnen samt att de låter lite lös när man knackar nära hörnen. Ska kaklas sedan så frågan är om de är bäst att knacka bort allt och ringa min murare eller om jag kan lägga i de som är borta och sen skruva två våtrumskivor på murstocken. Eldar inte för uppvärmning längre
C_jay: [citat] Jo visst det är en bra idé men är det något man bör tänka på vid bytet av blandaren?
BSOD: Skippa eps. Kör betong på cellplast istället. Om isoleringen blir för dålig får ni gräva ur mer och lägga på mer. Har sett vissa gå ner till bara 5cm betong i liknande fall, men jag hade nog legat mellan 8 och 10cm i ert fall. Cellplast, så mycket som det fär plats. Hade det varit nybygge hade de väl lagt 30cm. Men man kommer ganska långt energimässigt på 15 20cm med. Lägger man
svirrsvirr: [bild] Hej alla Köpte stugan med inflytt i november. Normalhändig ser jag mig som Behöver hjälp så jag kollar här Nån vecka sen frös en slang. Vi hade riktigt kallt några dagar Vattenslangen till toan Den går väldigt nära yttervägg. Oklart hur länge det va en propp. Alla slangar har tidigare ägare lagt inne i golvet. Inga slangar syns under huset eller mer än när dom kommer upp
Visionw1994: @Amrich hehe ja det slog mig idag när jag gick in i attefallshuset att jag la ut en fråga här men eftersom jag öppnade kartongen efter inlägget och såg att allt jag behövde fanns med så glömdes det bort.
tontho78: [citat] Har ej kollat men är tämligen säker på att det går i plattan. Och upp i väggen.
Pumabjörnen: [citat] [citat] Ja 150 cm är onekligen väldigt lågt, då skulle jag absolut valt att flytta den. Hög placering är att föredra.
Stefan N: Har denna och styr via separat brytare, man kan även använda dom inbyggda. https://www.stonefactory.se/badrumsinredning/badrumsmobler/spegelskap/svedbergs-spegel-ista-rund-ram-med-led-belysning?att=NjAwIG1t&gclid=Cj0KCQiAieWOBhCYARIsANcOw0xFzctt7slrVPQ4mUO1HP1D6KImUTO48dw8B0bzzFhwseQmV39BbvkaAmZbEALw_wcB
bjoesk: [citat] Tack för ditt svar! Ska testa att stänga utan att skruva loss kopplingen. Kan riva kaklet runt om men avvaktar med att ta loss kopplingen tills rörmokaren är här för att byta de andra kranarna i tvättstugan.