Hej!
Jag håller på att inreda ett s.k. "tiny house", tänk ett attefallshus konstruerat på ett lastbilsunderrede.
Tänkte bygga en duschkabin, med ett avloppsrör rakt genom golvet till en gråvattentank.
Golvet ju behöver slutta ned mot en golvbrunn i mitten (tänkte täcka ytorna med våtrumsmatta). Golvet är ju plant i nuläget, så tänkte höja upp det i kanterna. Kan man använda nåt form av spackel till det, som blir tillräckligt hårt för att gå på?
Jag håller på att inreda ett s.k. "tiny house", tänk ett attefallshus konstruerat på ett lastbilsunderrede.
Tänkte bygga en duschkabin, med ett avloppsrör rakt genom golvet till en gråvattentank.
Golvet ju behöver slutta ned mot en golvbrunn i mitten (tänkte täcka ytorna med våtrumsmatta). Golvet är ju plant i nuläget, så tänkte höja upp det i kanterna. Kan man använda nåt form av spackel till det, som blir tillräckligt hårt för att gå på?
Renoverare
· Stockholm
· 388 inlägg
Taeronai skrev:
Hej!
Jag håller på att inreda ett s.k. "tiny house", tänk ett attefallshus konstruerat på ett lastbilsunderrede.
Tänkte bygga en duschkabin, med ett avloppsrör rakt genom golvet till en gråvattentank.
Golvet ju behöver slutta ned mot en golvbrunn i mitten (tänkte täcka ytorna med våtrumsmatta). Golvet är ju plant i nuläget, så tänkte höja upp det i kanterna. Kan man använda nåt form av spackel till det, som blir tillräckligt hårt för att gå på?
Ja, flytspackel är bra för detta ändamål.Taeronai skrev:
Hej!
Jag håller på att inreda ett s.k. "tiny house", tänk ett attefallshus konstruerat på ett lastbilsunderrede.
Tänkte bygga en duschkabin, med ett avloppsrör rakt genom golvet till en gråvattentank.
Golvet ju behöver slutta ned mot en golvbrunn i mitten (tänkte täcka ytorna med våtrumsmatta). Golvet är ju plant i nuläget, så tänkte höja upp det i kanterna. Kan man använda nåt form av spackel till det, som blir tillräckligt hårt för att gå på?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Kanske lite off topic, men hur stor gråvattentank skall du ha?Taeronai skrev:
Annars tycker jag att du tänker rätt. En plastmatta som täcker hela golvet som har lit fall ner mot mitten, uppvikt mot väggarna och fyra små "svetsar" där uppviken möts.
Bör bli väldigt säkert mot vattenskador.
Tack för svaret!
Googlade lite youtube-videos nu och det ser så väldigt rinnigt ut! Helt annan konstistens än vanligt spackel. Stelnar det väldigt snabbt så att man kan "forma" det, typ sleva upp mot kanterna?
Kanske är en dum fråga, men allt sånt här är helt nytt för mig. Vanligt spackel hade ju annars gått att forma så det sluttar, men jag antar att det är för bräckligt för att ha till ett golv?
Googlade lite youtube-videos nu och det ser så väldigt rinnigt ut! Helt annan konstistens än vanligt spackel. Stelnar det väldigt snabbt så att man kan "forma" det, typ sleva upp mot kanterna?
Kanske är en dum fråga, men allt sånt här är helt nytt för mig. Vanligt spackel hade ju annars gått att forma så det sluttar, men jag antar att det är för bräckligt för att ha till ett golv?
Det har jag faktiskt inte bestämt ännu. Kommer bo helt själv i mitt lilla vagnshus, så det blir inte så stor vattenförbrukning. Den ska stå på en bondgård och ingå i ett mindre kollektiv. Så kanske en 50-literstank eller nåt till badrummet (separat tank till köket), som jag får tömma manuellt. Vi kanske bygger nån form av filtreringssystem eller så.KnockOnWood skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 388 inlägg
Det är ganska rinnigt men det är också syftet med spacklet. Om du häller försiktigt runt väggarna i ditt rum så kommer du få ett fint fall ner mot brunnen, lite tjockare längs väggen och tunnare och tunnare ju längre ifrån väggen du kommer. Du behöver inte sleva ngt alls utan häll sakta och försiktigt så löser spacklet fallet av sig självt.Taeronai skrev:
Tack för svaret!
Googlade lite youtube-videos nu och det ser så väldigt rinnigt ut! Helt annan konstistens än vanligt spackel. Stelnar det väldigt snabbt så att man kan "forma" det, typ sleva upp mot kanterna?
Kanske är en dum fråga, men allt sånt här är helt nytt för mig. Vanligt spackel hade ju annars gått att forma så det sluttar, men jag antar att det är för bräckligt för att ha till ett golv?
Renoverare
· Stockholm
· 388 inlägg
Jag har också använt ett golvspackel från Ardex som har lite trögare konsistens än vanligt flytspackel, det kanske kan vara ngt för dig. Tyvärr minns jag inte vilken sort det var men din bygghandel kan säkert hjälpa dig.
Ett sent men stort tack för dina tips, Henkan!
Pratade med en kompis om detta här om veckan, och han påpekade att flytspacklet kommer att spricka när jag flyttar vagnen, eftersom den ju liksom böjs & skiftar (om än bara någon centimeter) när man flyttar runt på den.
Men jag tänker att eftersom det ändå kommer sitta våtrumsmatta ovanpå så gör det väl inget ifall gipset där under spricker lite?
Pratade med en kompis om detta här om veckan, och han påpekade att flytspacklet kommer att spricka när jag flyttar vagnen, eftersom den ju liksom böjs & skiftar (om än bara någon centimeter) när man flyttar runt på den.
Men jag tänker att eftersom det ändå kommer sitta våtrumsmatta ovanpå så gör det väl inget ifall gipset där under spricker lite?
Nu skriver jag här igen, eftersom jag forskat lite i ämnet och kommit fram till två olika varianter.
Behöver verkligen få lite rådgivning med detta!!
1.
Den ena varianten är som sagt att lägga en gipsskiva på trägolvet, ngt tätskikt på gipset, och därefter flytspackel.
Slutligen våtrumsmatta ovanpå allting.
Risken här är ju som sagt att spacklet spricker när jag flyttar vagnen.
2.
Den andra varianten är att lägga reglar på golvet, som är lägre vid golvbrunnen och gradvis högre mot väggarna, så att det bildas ett sluttande plan som man kan lägga en träskiva på.
Därefter något tätskikt på träskivan, och slutligen våtrumsmatta ovanpå.
Fördelen med variant nr 2 är ju att det varken är gips eller spackel, så ingenting kan spricka när jag flyttar vagnen.
---------------------
Ska även ha våtrumsmatta på väggar och tak, förstås. Behöver man dessutom något slags extra tätskikt under våtrumsmattan?
(Har inte plats med en färdig duschkabin, eftersom utrymmet är mycket begränsat och inte heller har några standardmått.)
Bifogar skiss på de bägge varianterna. Notera att jag bara försökt visa på ett ungefär hur jag tänkt mig.
Jag är hemskt tacksam för alla råd & tips!
Behöver verkligen få lite rådgivning med detta!!
1.
Den ena varianten är som sagt att lägga en gipsskiva på trägolvet, ngt tätskikt på gipset, och därefter flytspackel.
Slutligen våtrumsmatta ovanpå allting.
Risken här är ju som sagt att spacklet spricker när jag flyttar vagnen.
2.
Den andra varianten är att lägga reglar på golvet, som är lägre vid golvbrunnen och gradvis högre mot väggarna, så att det bildas ett sluttande plan som man kan lägga en träskiva på.
Därefter något tätskikt på träskivan, och slutligen våtrumsmatta ovanpå.
Fördelen med variant nr 2 är ju att det varken är gips eller spackel, så ingenting kan spricka när jag flyttar vagnen.
---------------------
Ska även ha våtrumsmatta på väggar och tak, förstås. Behöver man dessutom något slags extra tätskikt under våtrumsmattan?
(Har inte plats med en färdig duschkabin, eftersom utrymmet är mycket begränsat och inte heller har några standardmått.)
Bifogar skiss på de bägge varianterna. Notera att jag bara försökt visa på ett ungefär hur jag tänkt mig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är hemskt tacksam för alla råd & tips!
Hur gjorde du? Sitter i samma sits!Taeronai skrev:
Nu skriver jag här igen, eftersom jag forskat lite i ämnet och kommit fram till två olika varianter.
Behöver verkligen få lite rådgivning med detta!!
1.
Den ena varianten är som sagt att lägga en gipsskiva på trägolvet, ngt tätskikt på gipset, och därefter flytspackel.
Slutligen våtrumsmatta ovanpå allting.
Risken här är ju som sagt att spacklet spricker när jag flyttar vagnen.
2.
Den andra varianten är att lägga reglar på golvet, som är lägre vid golvbrunnen och gradvis högre mot väggarna, så att det bildas ett sluttande plan som man kan lägga en träskiva på.
Därefter något tätskikt på träskivan, och slutligen våtrumsmatta ovanpå.
Fördelen med variant nr 2 är ju att det varken är gips eller spackel, så ingenting kan spricka när jag flyttar vagnen.
---------------------
Ska även ha våtrumsmatta på väggar och tak, förstås. Behöver man dessutom något slags extra tätskikt under våtrumsmattan?
(Har inte plats med en färdig duschkabin, eftersom utrymmet är mycket begränsat och inte heller har några standardmått.)
Bifogar skiss på de bägge varianterna. Notera att jag bara försökt visa på ett ungefär hur jag tänkt mig.
[bild]
Jag är hemskt tacksam för alla råd & tips!
Hallå!K kentyts skrev:
Ursäkta sent svar.
Jag har fortfarande inte tagit itu med detta, men tänkte köra på sluttande golvreglar med plywoodskivor ovanpå, slutligen våtrumsspackel. Tror det kommer funka bra.
Tänkte köra med sånt här våtrumsspackel i alla fogar: https://www.biltema.se/bygg/farg/spackel/vaggspackel-lw-2000030812
Därefter våtrumslim: https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/lim/vatrumslim-2000031930
Och slutligen våtrumsmatta ovanpå det.
Ett tips, kör med dubbla spånskivor, den översta sågar du ur där själva duschen ska vara,
I den nedre skivan sätts golvbrunnen i.
då kan man spackla längs ” formen-kanten” så kan man tex lägga en våtrumsmatta där.
Då slipper man regla upp osv.
I den nedre skivan sätts golvbrunnen i.
då kan man spackla längs ” formen-kanten” så kan man tex lägga en våtrumsmatta där.
Då slipper man regla upp osv.
Taeronai skrev:
Hallå!
Ursäkta sent svar.
Jag har fortfarande inte tagit itu med detta, men tänkte köra på sluttande golvreglar med plywoodskivor ovanpå, slutligen våtrumsspackel. Tror det kommer funka bra.
Tänkte köra med sånt här våtrumsspackel i alla fogar: [länk]
Därefter våtrumslim: [länk]
Och slutligen våtrumsmatta ovanpå det.
Men jag behöver ju få lutning på skivorna, och då behövs det väl reglar?D dj_fluffy skrev:
Tänkte göra som "tårtbitar" av skivan, som läggs ovanpå de sluttande reglarna, ned mot golvbrunnen.<
Typ såhär:
nej. Den nedre skivan lägger man mot befintligt golv. Den övre skivan sågar man ut, tex om man ska ha golvbrunnen vid ett hörn. Då sågar du helt enkelt bort den storlek på diameter på duschen du vill ha. ( är lite svårt att förklara, ska se om jag hittar på någon bild)Taeronai skrev:

