Hej!
Vi har upptäckt fläckar på vårt kakel som sprider sig ganska fort. Kan ej tvätta bort det, så nu köper jag anti mögel, kan det vara mögel? Det är på golvet i vårt badrum. Se bifogade bilder. Någon som har tips?

Tack på förhand!
 
  • Mönstrat badrumskakel med svarta fläckar som kan vara mögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mönstrat badrumskakel med misstänkt mögelfläckar i fogarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Är cementplattorna behandlade uppe på ytan efter det blev inlagt?

Man rekommenderar att inte lägga cementplattor i våtutrymmen då kalkavfällningar från vatten kan vara svåra att få bort.
 
Det där såg inte roligt ut! Har ni behandlat plattorna med med Klinker- och Stenimpregnering? Sådana där plattor brukar vara mycket känsliga för syrehaltiga rengöringsmedel så som tex Ajax m.m. Använd därför bara ph-neutrala rengöringsmedel som såpa. Annars kan krackeleringar uppkomma där skit och möggel får fäste.
 
Z Zorax skrev:
Det där såg inte roligt ut! Har ni behandlat plattorna med med Klinker- och Stenimpregnering? Sådana där plattor brukar vara mycket känsliga för syrehaltiga rengöringsmedel så som tex Ajax m.m. Använd därför bara ph-neutrala rengöringsmedel som såpa. Annars kan krackeleringar uppkomma där skit och möggel får fäste.
Vi har våtrumsintyg på badrummet när vi köpte, så antar att allt var ok. Nu blir det bikarbonat och ättika att rengöra det med och hoppas att det försvinner.
Vi gör bara rent med linoljesåpa som inte är syrlig, kan man behandla i efterhand tror du?
 
Sånt golv måste underhållas hela tiden.
 
Intyg har inget med själva ytbehandlingen att göra. Som Zorax skriver ska man behandla flera ggr med "Klinker- och Stenimpregnering" innan man tar rummet i bruk. Har för mig att man kan behandla efter några år också. Ert golv verkar inte fått den kärlek den behöver och då samlas smuts/skit/mm :(

A Arvid86 skrev:
Vi har våtrumsintyg på badrummet när vi köpte, så antar att allt var ok. Nu blir det bikarbonat och ättika att rengöra det med och hoppas att det försvinner.
Vi gör bara rent med linoljesåpa som inte är syrlig, kan man behandla i efterhand tror du?
 
Nä, intyget menar jag att allt var ok.
Man om vi får bort dessa eventuella mögelfläckar ska vi behandla med Klinker- och Stenimpregnering. Vad skulle ni ha för tips annars hur man kan få bort detta? eller ska man på med Klinker- och Stenimpregnering omgående med?

Tack för era svar och hjälp!
 
Såpa är bra, bara att skrubba skrubba skrubba och sedan impregnera en eller flera ggr.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
BirgitS
Z Zorax skrev:
Sådana där plattor brukar vara mycket känsliga för syrehaltiga rengöringsmedel så som tex Ajax m.m. Använd därför bara ph-neutrala rengöringsmedel som såpa.
Såpa är normalt basiskt och pH-värdet på Ajax varierar mellan produkterna , från kraftigt surt till basiskt: http://www.colgate.dk/products/householdcare/tip_03.shtml

A Arvid86 skrev:
Nu blir det bikarbonat och ättika att rengöra det med och hoppas att det försvinner.
Bikarbonat är basiskt och ättika surt så man ska inte experimentera med det utan att veta vad marockanska cementplattor tål.
 
  • Gilla
Arvid86
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.