Någon som vet om det är möjligt att avaktivera intervallfunktionen på Julas badrumsfläkt (anslut 719 kr)

Heljobbig, går på var 15e timma och kör i 2h. Eftersom intervallet är på 15 timmar så kan den gå igång när som på natten och väcka halva huset. Den har en mängd lägen, men jag verkar ej kunna välja bort/stänga av intervallfunktionen. Det enda är isåfall och köra kontinuerlig drift på lågt varv, men eftersom jag bor i norrland vill jag inte ventilera med denna dygnet runt vintertid. Vill helst att den endast ska gå igång på fuktsensor när man duschar.

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ntilation/badrumsflaktar/badrumsflakt-414106/

Funderar starkt på att köpa en Pax Calima, den verkar ha ett bättre gränssnitt som man kan styra via app.

https://www.clasohlson.com/se/p/36-6228?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=google surfaces&gclid=CjwKCAiAprGRBhBgEiwANJEY7Ml1MULJky3bUoo4RclhFvwMr3bpanASexsSvmObAOJ-6_GMnZTQQBoC4WgQAvD_BwE

• Gilla
blomknopp
  • Laddar…
A
Läget som heter Sleep verkar vara vad du är ute efter. Förstår det på bruksanvisningen som att den inte snurrar alls då förrän fuktsensorn säger till.

• Gilla
blomknopp
  • Laddar…
A Emil_K skrev:
Läget som heter Sleep verkar vara vad du är ute efter. Förstår det på bruksanvisningen som att den inte snurrar alls då förrän fuktsensorn säger till.
Tack för svar! Intervalläget går på även i sleepläge om ingenting har hänt med fläkten på 15h (exempelvis om avfuktningsläge aktiveras eller om man kopplat till strömbrytare så börjar nedräkningen på 15h om igen).

Sleepläge är det normala fläkten hamnar i efter den avslutat andra lägen, vilket man kan se på hur dioden blinkar (grön blink varannan sekund). Kom tillbaka efter 15h och visst gick fläkten i intervalläget (dioden blinkar växelvis rött/grönt).

Verkar som om intervalläget är tvingande på denna fläkt. För mig är det högst märkligt hur man konstruerar en badrumsfläkt som ej går att köra i endast avfuktningsläge.

Knasigare handhavande för inställningar får man leta efter . Tycker mig ha testat det mesta som går med denna fläkt.

Har haft den inkopplad på brytare, även det är lite tvingande inställningar då den envisas med fördröjningar av olika slag som i sig är en halv vetenskap att ställa in. Går exempelvis inte att få fläkten att stänga av direkt med strömbrytaren utan minsta avstängningsfördröjning är 5 min.

Ibland undrar man om Jula ens läst manualen till sina produkter eller ännu mindre provat dem. :surprised:

• Wow
blomknopp
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.