Hej!
Har problem med att jag var en takdusch som blivit trasig och behöver bytas, modellen är omärkt och en rörmokare som var här för att felsöka varför den läckte menade att det inte går att hitta någon packning för det (såg ut som någon bit porslin) och rekommenderade att det byts ut helt. Hålen för infästning en i väggen skulle behöva fyllas med silikon (finns redan 1 synligt i samma område då den behövde flyttas lite vid byte av blandare) och då skulle jag ha en takdusch med en kakelplatta med 3 synliga silikonfyllda hål kvar runtom. Jag har försökt eftersöks att byta kakelplatta men hittar en del som inte rekommenderar det och menar att man riskerar oförsäkra sitt badrum vid ev fuktskada, men att flera hål med silikon i våtzonen fortfarande skulle vara ok. Badrummet är ca 10 år gammalt
Finns det någon klarhet eller praxis om vad man borde göra i en sån här situation?
Har problem med att jag var en takdusch som blivit trasig och behöver bytas, modellen är omärkt och en rörmokare som var här för att felsöka varför den läckte menade att det inte går att hitta någon packning för det (såg ut som någon bit porslin) och rekommenderade att det byts ut helt. Hålen för infästning en i väggen skulle behöva fyllas med silikon (finns redan 1 synligt i samma område då den behövde flyttas lite vid byte av blandare) och då skulle jag ha en takdusch med en kakelplatta med 3 synliga silikonfyllda hål kvar runtom. Jag har försökt eftersöks att byta kakelplatta men hittar en del som inte rekommenderar det och menar att man riskerar oförsäkra sitt badrum vid ev fuktskada, men att flera hål med silikon i våtzonen fortfarande skulle vara ok. Badrummet är ca 10 år gammalt
Finns det någon klarhet eller praxis om vad man borde göra i en sån här situation?
Smart med täckplugg! Den har jag inte tänkt på - Jag brukar välja silikon som matchar kakel, fyller hålet med en extra topp utanför som täcker hålet och lite till. När det väl torkat så tar jag ett rakblad och skär av överskottet. Blir ganska tajt och snyggt!
Var läcker takduschen? Hjälpte släktingar med två design takduschar. Problemet där va att kalk från vattnet hade täppt till hålen i duschen mer och mer. Tillslut blev mottrycket för stort och vattnet tog en annan väg (upp i taket), skruvade då bort Takdusch tallrikarna och la dem i ättika över natten. Då funkade dem fint och vi hade sparat ~ 10 000. Så frågan är, läcker det för att något är trasigt eller har mottrycket blivit för stort.
Är det ett folietätskikt går det i regel att byta platta utan att äventyra tätskiktet och detta är såklart att föredra rent estetiskt. Är det rollat går det inte på ett godkänt sätt. Funktionsmässigt är det dock strunt samma. Silikon i hålen bör räcka även om det inte är optimalt just i duschen.
Hur gick det för dig med hålen?Q qaragonic skrev:Hej!
Jag ska själv fixa några hål i duschen och funderar på vad som är bäst.
Jag körde FM Mattssons 9000 med en enda liten rund fästpunkt, och mellan den så la rörmokaren en enkronetunn kromad täckbricka med mynning som råkade vara precis lika stor som infästningen på FMM, + silikon och bytte skruven till en lite längre. Täckte alla hål och ser utmärkt ut!C carlekvist skrev:
Samtliga hål förfylldes med silikon också
ok, jag har ett hål som behöver tätas så det var kanske inte så likt ditt problem?Q qaragonic skrev:Jag körde FM Mattssons 9000 med en enda liten rund fästpunkt, och mellan den så la rörmokaren en enkronetunn kromad täckbricka med mynning som råkade vara precis lika stor som infästningen på FMM, + silikon och bytte skruven till en lite längre. Täckte alla hål och ser utmärkt ut!
Samtliga hål förfylldes med silikon också
Efter den gamla duschen blev det två hål, det övre ska jag återanvända till ny hållare men det undre behöver sättas igen. Som jag förstått det är det silikon som gäller.
Klicka här för att svara