Hej
Har nyligen renoverat badrummet och upptäckte idag att det inte verkar helt klart bakom toalettstolen. Eller ska det se ut som på bilderna ? Om inte, vad behöver göras ?

Funderar på att anlita en extern besiktningsman. Är det vanligt att folk gör det efter badrumsrenoveringar ?

Ej färdigställt utrymme bakom toalettstolen med synlig röranslutning och hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oavslutat område bakom toalettstol med synlig avloppsanläggning och betonggolv.
Skapa konto

4 4cyberspace skrev:
Hej
Har nyligen renoverat badrummet och upptäckte idag att det inte verkar helt klart bakom toalettstolen. Eller ska det se ut som på bilderna ? Om inte, vad behöver göras ?

Funderar på att anlita en extern besiktningsman. Är det vanligt att folk gör det efter badrumsrenoveringar ?

[bild] [bild]
Lägg ut fler bilder från badrummet när du ändå är igång, det där ser ovanligt ut om röret är kapat jäms med klinkers :(

• Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
H
På din fråga vad som behöver göras är svaret: Kontakta den som utfört arbetet.

På din andra fråga om det behöver besiktas: Ja, med tanke på bilderna

• Gilla
henric78 och 5 till
  • Laddar…
Ja hantverkarna ska jag definitivt kontakta imorgon. Badrummet ser välgjort ut övrigt. Men detta skrämde mig lite.

En extern besiktningsman kanske är ide att anlita ändå.

• Gilla
Beida
  • Laddar…
Har de dratt nya rör och bara kapat det gamla längs med?
Inte helt ovanligt med extern besiktning. Kan man inte själv hur det ska vara och man är lite tveksam så är det väl investerade pengar tycker jag

• Gilla
4cyberspace
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Har de dratt nya rör och bara kapat det gamla längs med?
Inte helt ovanligt med extern besiktning. Kan man inte själv hur det ska vara och man är lite tveksam så är det väl investerade pengar tycker jag

Vet inte. Ja extern besiktning får det nog bli. Viktigt att detta blir rätt.

• Gilla
Undertaker
  • Laddar…
Det är kakel och klinker va?

Är toaletten inkopplad och klar? Verkar ju som man glömt en excenter/anslutning mellan rör och stol

• Gilla
Sven-Erik Roland och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Det är kakel och klinker va?

Är toaletten inkopplad och klar? Verkar ju som man glömt en excenter/anslutning mellan rör och stol
Det är samma plattor till både golv och väggar så antar att det är klinker då eller ?

Toaletten är inkopplad och klar.

Ja då såg det ju inte rätt ut, luktar det avlopp inne på toan?

• Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Ja då såg det ju inte rätt ut, luktar det avlopp inne på toan?
Nej det luktar inget avlopp

Nu måste jag fråga vad det är för hantverkare som du anlitat. Håller med @hus520 att se hela badrummet.. Jag har svårt att tro att allt annat är väl utfört om man avslutar jobbet sådär. Lägg ut bilder så kan vi vägleda dig vidare. Jag tar mig friheten att även ställa en kontrollfråga. Har man lagt en silikonfog mellan vägg och golv?

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Inte för att jag har någon annan rekommendation än att någon oberoende tittat på detta finns det ens en excenterstos där man teoretiskt kan se bakre delen av avloppsröret? :thinking:

Alla excentrar jag tänker på döljer underliggande rör

• Gilla
henric78 och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle nog inte dra in en besiktningsman direkt utan kontakta firman och fråga om det verkligen är rätt (vilket det inte är)

Kan du mäta avståndet mellan vägg och avlopp.
Jag skulle tro att avloppet är för nära vägg så stolen inte gick dit.

Brukar sitta en plastbit på baksidan nere vid foten, prova plocka bort den sen tar du ett kort in så får vi se hur det ser ut.

Du kan även lyfta silen i brunnen och ta kort ner i brunnen, där brukar man se direkt om tätskikt är ordentligt gjort

• Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
Hantverkarna ska ha våtrumsbehörighet etc. Jag har fått bilder på vvs tätskikt, intyg om säker vatteninstallation.

Bifogar lite bilder. Kommer inte riktigt åt att ta kort vid avloppsröret men fick ett hyffsat. Upptäckte även att det inte såg helt färdigt ut vid ballofixerna. Petade lite där med en sticka och det rasade stora bitar av något material.

VVS-installation med ballofixventiler och synliga skador på tätskiktet.
Skapa konto
VVS-installationer med ballofixventiler och synliga rördelar, och skadat material på golvet.
Skapa konto
Närbild på otillräckligt avslutat tätskikt och avfallande material vid ballofix i VVS-installation.
Skapa konto
Närbild av vvs tätskikt runt ett avloppsrör med synliga orsaker och blått material.
Skapa konto

.

Har ingen aning om vad det blå är
Kanske är riktigt, Kanske inte kan tyvärr inte svara på det.

Det var nog fog som ramlade ur, skulle nog suttit en bricka där

• Gilla
4cyberspace
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.