3 105 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Kiilto kerasafe folie montering
Hej,
Jag kan bara inte sluta fundera på en sak, kerasafefolien har ju ett utvik från vägg ut på golv på 5cm och sen överlappar man med golvfolien men borde det inte vara säkrare att lägga golvfolien först med uppvik på vägg och sen sätta väggfolie ner över uppviket från golvet?
På så sätt kan ju vattnet omöjligt krypa emellan även om det givetvis inte ska göra det på andra sättet heller om det är rätt utfört.
Jag kan bara inte sluta fundera på en sak, kerasafefolien har ju ett utvik från vägg ut på golv på 5cm och sen överlappar man med golvfolien men borde det inte vara säkrare att lägga golvfolien först med uppvik på vägg och sen sätta väggfolie ner över uppviket från golvet?
På så sätt kan ju vattnet omöjligt krypa emellan även om det givetvis inte ska göra det på andra sättet heller om det är rätt utfört.
Jag frågade Kiilto just detta, och de sa att det inte spelar roll, det blir tätt vilket man än väljer. Instruktionen säger golv sist, så att man slipper gå runt på detta när man sätter vägg.S stranden72 skrev:Hej,
Jag satte dock golv först med uppvik som sedan överlappas av väggbiten…
N Nikorasu skrev:
Aha ja det känns ju mer rimligt så man får väl vara rädd om folien .
Använde du k2 eller m1000 under folien?
Ok tack. Blev rekommenderad >M1000 istället av försäljare då det skulle vara lättare att jobba med samt att man inte behöver primer före. Nackdelen verkar vara att man ska börja sätta plattor senat 72 tim efter folien är monterad.N Nikorasu skrev:
Någon som har provat båda och kan säga vilket dom tycker funkat bäst?
Medlem
· Södermanland
· 120 inlägg
Här en en tråd där de jämförs (K2 vinnare):S stranden72 skrev:Ok tack. Blev rekommenderad >M1000 istället av försäljare då det skulle vara lättare att jobba med samt att man inte behöver primer före. Nackdelen verkar vara att man ska börja sätta plattor senat 72 tim efter folien är monterad.
Någon som har provat båda och kan säga vilket dom tycker funkat bäst?
https://www.byggahus.se/forum/threads/fraga-till-er-som-satt-taetskikt-kiilto.437880/
Kalle
N Nikorasu skrev:
Ska sätta tätskikt; Kerasafe folie, med en väggnära golvbrunn. Enl beskrivningen ska man då göra golvet först med 10cm uppvik på vägg. Låter ju vettigt, men frågan är ju om det behövs nervik på golv av efterföljande väggfolie? Använde ni Keraseal eller K2 för att limma överlapp?N Nikorasu skrev:
Detta bör stå i instruktionsanvisningen, menH HomerS skrev:
Du ska alltid använda Keraseal när du limmar folie på folie.
Du ska inte ”dubbelöverlappa”, dvs uppvik på vägg och väggbiten slutar en bit ovan golvet.
Klicka här för att svara