Badrum
Demmpa: Välkommen till forumet. Även elurkopplingen är ”behörighetskrävande” arbete som bara ”elektriker” får göra. Lägg in bilderna som bilder istället för pdf-dokument, på så sätt så syns bilderna direkt.
Svante Svenson: [citat] Det fungerar inte alls på kalkavlagringar.
Fixarfia: [citat] Stort tack för bra svar. Ja det är olika parametrar att ta hänsyn att till. I detta fall behöver jag inte tänka på några linjer i golvet. Annars är det just linjer och symmetri jag är noga med. Men även smala remsor är något jag vill undvika - och då kan man behöva göra avkall på symmetri för och förskjuta som du skriver för att helheten ska bli snygg. Det är en äldre
BSOD: [citat] Den i badrummet kan i alla fall vara stängd spaltventil. Övriga borde vara öppna. Det är inte standard med spaltventil på alla fönster, känns lite onödigt att sätta det på badrumsfönstret.
Nicro: Låter vettigt. Det är ett hus med självdrag, men utan drag… så det blev stor skillnad rent allmänt med fläkten. Kan den gå extra länge blir det nog ännu bättre.
Jultomtepappan: Formen liknar Siljan ja, men delarna stämmer inte. Vi fick precis bort den rackaren - vi hällde på ättika för att lösa kalkresterna och sedan kunde vi vrida ut den innersta cylindern och komma åt skruven som höll fästet på plats. [bild] Tack för allt moraliskt stöd!
Håbbe01: Får hoppas på deras goodwill då, annars är det kvitto och reklamation till ÅF o vem har kvitto kvar efter 7 år.
Demmpa: Gällande tätskikt: ”GVKs branschregler tillämpas vid så kallade tunnskiktskonstruktioner, och avser golv och väggar i bad- och duschrum samt golv i toalettrum, tvättstugor och utrymmen med varmvattenberedare.” https://www.gvk.se/branschregler/fragor-och-svar/vad-raknas-som-ett-vatrum-och-nar-kravs-tatskikt/ Med andra ord så är det bara golvet som behöver ha tätskikt på en toa.
PeterFalun: [citat] Om det är det bästa vet jag inte men jag har installerat det i ett badrum (fritidshus) där vi har bastu och dusch. fuktbuffringen verkar fungera, ingen imma på glas, komb med en paxfläkt. ljudet är behagligt men vi har mycket trä och nästan inget kakel. kommer att installera i 2 badrum på en nybyggd villa inom kort
SnällKyckling: [citat] Vad innebär det för oss vanligt folk? [citat] Önska jag var din kompis. 4k skulle ena röris ha bara för transport kostnad. För mig låter det här 2 max 5 dagar rör jobb men vad säger ni andra som vet
Surly: Vi har Bugnatese i badrummet här hemma, vet inte vad modellerna heter. Har använts i tre år och har inget att klaga på. Bifogar ett par bilder, den inbyggda tvålpumpen kommer inte därifrån vad jag minns. Handfatet köptes på Bauhaus och sänktes ner i en byrå som införskaffades för ett par hundralappar på second hand. Badrumsmöbler är ju hutlöst dyrt men man kan ju komma undan
prototypen: Den svarta plastmojängen måste nog pillas in mellan porslin och metallbrickan. Protte
Johhhan: Vad jag förstått, bör det funka om man lägger till korslagda reglar, som medger fukttransport till väggyta med större genomsläpplighet för fukt (vanlig innervägg). Väggen ska ha stålreglar för att undvika organiskt material. För att följa branschreglerna, ska en dubbelsidig våtrumsvägg fuktsäkerhetsprojekteras, dvs man ska låta en expert på fuktriskanalys utvärdera lösningen.
hempularen: Du skall nog inte skippa manschetten, folien är inte lika elastisk, det kan bli bristningar i den när den trycks ned i brunnen. Provat kontakta kiilto. Min erfarenhet av andra fabrikat, är att de har väldigt bra teknisk support. Har dock ingen erfarenhet av just kiilto.
polarsson: Om det bara är en skärmvägg så bör väl tätskikt vara i golvet under. Kan vara så att de byggt en skärmvägg som inte var vattentålig och sen bara kaklat. I detta fall bör det inte vara några problem att vänta. Men som sagt, kontakta försäkringsbolag innan du gör något.
nevinator: Misstänkte avvikelse men är fundersam att det inte står uttryckligen. Försäkringsvillkoren för nybyggnadsförsäkringen säger som följer "Om tätskikt i våtrum inte är utfört av behörig personal och enligt anvisningar från GVK, BBV eller MVK, eller motsvarande, kan ersättningen komma att sättas ned, helt eller delvis." Sen har man fått lära sig i diverse trådar att
Åsa Lund: 1:100 känns inte. Du måste ha minst 2 cm skillnad i höjd från golvbrunn till tröskel. Badrummet är för litet för att det ska gå att göra så. Du behöver ha 1:50 första halvmetern och sedan kan du ha 1:100 det sista. Skissa på hur det kan se ut
EB2: Tack igen för alla kloka synpunkter. Det har påpekats ett flertal gånger att underleverantören inte kan begäras skriva intyg på något han varken installerat eller kunnat inspektera, vilket jag håller med om och heller inte krävt. Det är firman som klantat sig genom att inte låta honom inspektera arbetet innan de slog igen väggarna. Nu har vi kommit överens om att de skriver ett
Jonatan79: https://www.sakervatten.se/branschregler/branschregler-20211 Länk till senaste branschreglerna i orangea fältet till höger på sidan
BirgitS: [citat] Även det skåpet ska skruvas fast i väggen enligt monteringsanvisningen.
JuhaniV: Toaletten droppläckte lite vid toalettstolens utloppsanslutning pga. uttorkat och sliten läpptätning i Viega WC böj. Men jag fick demontera hela toalettstolen för att komma åt och demontera anslutningsrören; ett 22 graders böj + WC-böj Viega P-lås. Alla delar var ställda till sitt bottenläge. Var det rätt installerat eller skall det finnas utrymme att skjuva in rören i varandra för
cpalm: [citat] OK, Classic i mitt fall, men det kan ju vara samma fel. Misstänker att man pillrar bort locket i änden av temperaturvredet och att det sitter en skruv där innanför. Sen sitter själva plastgrunkan i fråga direkt inuti vredet.
ådal: Behövs täta mellan övergångsnippeln och vinkeln, så glöm inte gängtejpen eller lin/linpastan. Eventuellt stödhylsor till röret med (y)
Huddingebo: En toa limmas ju ändå fast idag och ska sitta med 3-4mm fog så att den går att skära loss vid ett eventuellt byte. Så att utan under just toan är ful och aningen ojämn saknar betydelse. Men är fogrna fula och arbetet allmänt dåligt utfört så är det illa och bäst att reklamera. Är ju tydligen flera fel i detta badrum, som kanske inte är helt enkla att se på bilderna.
nino: Bestäm dig för var toan ska vara och hur stor, sen lägger du golvspån där toan ska vara. Annars får du lägga furugolvet sen kapa bort och lägga spån. Det kommer säkerligen att funka att lägga direkt på furugolvet eller med masonit mellan men bered dig på diskussioner med ditt försäkringsbolag vid ev skada eller ifrågasättande vid försäljning
tank77: [citat] Hehe....va skulle det annars räknas som?:thinking: Som sagt, inget fel på på din bild!