Sök på fallskiva för badrum.
 
Taeronai Taeronai skrev:
Hallå!

Ursäkta sent svar.

Jag har fortfarande inte tagit itu med detta, men tänkte köra på sluttande golvreglar med plywoodskivor ovanpå, slutligen våtrumsspackel. Tror det kommer funka bra.

Tänkte köra med sånt här våtrumsspackel i alla fogar: [länk]
Därefter våtrumslim: [länk]
Och slutligen våtrumsmatta ovanpå det.
Tack för svar! Men är inte dom produkterna till för väggar?

Jag funderar på lösningen som en länkade med ursågad spånskiva i duschutrymmet, desvärre får man inte lika långt fall som när man flytspacklar.. men gör de nått?
 
T
K kentyts skrev:
Tack för svar! Men är inte dom produkterna till för väggar?

Jag funderar på lösningen som en länkade med ursågad spånskiva i duschutrymmet, desvärre får man inte lika långt fall som när man flytspacklar.. men gör de nått?
Ja, det gör det då där ska vara fall i hela badrummet.

Gör det enkelt för dig och flytspackla istället. Köp in tjänsten. Själv flytspacklar jag ett badrum på 3-5 timmar, klart för att tätskikta.
 
Tack för svar! Mitt hus är ett sk tinyhouse som ska flytta på sig och kommer då finnas risk för vibrationer' hade du armerat? Eller klarar man sig utan? Isåfall vilken produkt är mest lämpad?
 
T
Armeringsnät och sedan valfritt flytspackel på det, kommer garanterat inte att spricka.
 
  • Gilla
kentyts
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Fallskiva har jag funderat på, men dels är golvbrunnen placerad precis i ena kanten ganska oregelbundet, så inga standardmått gäller, och dels verkar de både dyra och svåra att få tag på?

Flytspackel verkar svårt att få till själv? Jag har ganska begränsad budget så har inte råd att ta in nån hantverkare.

Jag förstår att man i en villa skulle välja andra alternativ än min variant med skivor & sluttande reglar, men kommer bo där själv och ha ganska låg vattenförbrukning, så golvet kommer inte utsättas för några särskilt stora påfrestningar.

Förutom att det är lite pilligt och tar lång tid (inget problem för mig) så undrar jag vilka andra direkta nackdelar ni ser med min variant?
 
  • Gilla
kentyts
  • Laddar…
Tycker det låter som bra mycket mer krångligt att hålla på och klyva reglar för att få till ett bra fall än att flytspackla. Sätt nivåpinnar och ta det försiktigt. Går det åt helvete kan du alltid flexa och spackla till fallet i efterhand.
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
J J-O skrev:
Tycker det låter som bra mycket mer krångligt att hålla på och klyva reglar för att få till ett bra fall än att flytspackla. Sätt nivåpinnar och ta det försiktigt. Går det åt helvete kan du alltid flexa och spackla till fallet i efterhand.
Okej, om du säger det så! Ska göra som du rekommenderar.

Men en annan sak. Antar att jag inte ska hälla flytspackel direkt på golvplankorna? Ska jag täcka dem med nåt tätningsmedel först? Antar att jag iaf ska täta mellan springorna i träet?
Å andra sidan vill man väl inte stänga in fukt, som nån skrev, utan kanske behövs en viss ventilation underifrån?
 
Rickard.
Jag har vid ett tillfälle gjort fall genom att såga golvbjälkarna och det blev helt ok men jag tror inte på din tårtbitslösning, den är för komplicerad.

Jag hade brunnens monteringsplatta i mitten och 4 bitar golvspån skurna som en kuvertskärning i duschen och minimalt fall på resten. Går ju inte att jämföra mot ett bra flytspacklat golv då man känner allt genom mattan men funktionen är ju där.

Som kuriosa så hade mitt badrum i huset också sågat fall men det var mer okomplicerat och golvspånet var bara tvingat på plats. Det var dock inte anpassat för dusch så fallet var knappast enligt dagens regler men var ändå helt ok.
 
  • Gilla
kentyts
  • Laddar…
Taeronai Taeronai skrev:
Okej, om du säger det så! Ska göra som du rekommenderar.

Men en annan sak. Antar att jag inte ska hälla flytspackel direkt på golvplankorna? Ska jag täcka dem med nåt tätningsmedel först? Antar att jag iaf ska täta mellan springorna i träet?
Å andra sidan vill man väl inte stänga in fukt, som nån skrev, utan kanske behövs en viss ventilation underifrån?
Täta springor med typ latex eller något. Sen kör du primer och armeringsnät innan du flyter. Du får instruktioner för det flytspacklet du använder. Finns nog en hel del filmer på youtube när man flyter fall till badrum (y)
 
  • Gilla
Taeronai
  • Laddar…
J J-O skrev:
Täta springor med typ latex eller något. Sen kör du primer och armeringsnät innan du flyter. Du får instruktioner för det flytspacklet du använder. Finns nog en hel del filmer på youtube när man flyter fall till badrum (y)
Finemang. Hittade även dessa väldigt pedagogiska videor:

I videon så har de redan lagt ut armeringsnätet & kör sedan primer, innan de tätar med silikon. Kan det vara så att silikonet fäster bättre då, efter att man primat?

Om man inte blir nöjd med fallet efter att det torkat, kan man hälla på mer flytspackel då, eller måste man köra allting medan det fortfarande är vått?
 
Man ska ju spackla inom en viss tid efter att man dragit på primer, det står på förpackningen vad du har för tidsspann.
Täta springor med det billigaste du kan hitta. Det är ju bara för att spacklet inte ska rinna iväg. Typ akrylfog från bauhaus för 20:- tuben funkar väl prima. Blir inte fallet bra direkt kan du flyta igen eller justera med något godkänt snabbspackel. Har det torkat får du prima igen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Taeronai
  • Laddar…
jag skulle helst välja ett bottenskål som finns i duschkabiner. Den är ofta av emaljerat plåt och tål vatten och kanske storleken skulle passa där du vill ha den? Den har redan inbyggd lutning och avlopp. Kan isoleras underifrån med hårda skivor lämpliga i badrum. skulle aldrig pussla en duschgolv av trä och spackel i den vagnen.
 
G gaia skrev:
jag skulle helst välja ett bottenskål som finns i duschkabiner. Den är ofta av emaljerat plåt och tål vatten och kanske storleken skulle passa där du vill ha den? Den har redan inbyggd lutning och avlopp. Kan isoleras underifrån med hårda skivor lämpliga i badrum. skulle aldrig pussla en duschgolv av trä och spackel i den vagnen.
Tack för tipset! Men har redan funderat över den saken och kommit fram till att det inte passar med min planlösning, pga hur jag monterat golvbrunnen. (se ovan i tråden)

Bestämde mig för ett tag sedan att nog köra med flytspackel trots allt.

Apropå det, en fråga gällande armering. Är det sånt här man ska använda: https://www.bauhaus.se/armeringsnat-galvaniserat-1145x745mm ?
Kollade på bla. videorna som länkas ett par inlägg uppåt, och där verkar de ju använda något betydligt finmaskigare?
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.