Badrum
BirgitS: Det är väl snarast höjden till underkanten på skåpet som är nästan standardiserad och sen hamnar överkanten olika beroende på hur högt skåpet är. Här är det 45 cm mellan kommodens översida och spegelskåpets undersida. Om det hade varit mindre avstånd hade det nog varit risk för att man skulle slå i huvudet när man böjer sig ner över handfatet. P.S. Kaklet är väldigt likt
Alphyddan 1: Jag har hittat dessa men är osäker på hur de funkar i duschen. https://stonewall.se/ribbvaegg-foer-badrum/230-ribbvaegg-gra-ek-badrum-244.html
Skitväder: Hej! Jag bygger ut fönstersmygen i mitt badrum. Detta för att jag ska rama in fönstret med kakel. Jag blir lite fundersam om hur jag skall lösa detta bäst. Jag har satt 28x70 + gips. Min tanke är att jag lägger en gips över teglet ca 2-3mm och att den sedan putsas in ihop med teglet. Rödfärgad på bilden är hur jag tänker med gipsen som möter teglet vad tror ni om detta? Går det ens
carlekvist: Problem solved, den satt med två skruvar och man var tvungen att ta bort spegeln först, den satt med dubbelhäftande tejp
hempularen: [citat] Det där låter väldigt konstigt. I vilket skede borrade de hål för avlopp? Alla rördragningar måste vara klara innan man gjuter eller flytspacklar. Jag hoppas att de inte hade satt tätskikt också innan man började borra för mer rör?
BirgitS: Jag har målat med vit fogpenna på svart fog och det ser helt vitt ut. Det gäller stänkskyddet ovanför handfatet på gästtoaletten så bara en liten yta och det var gjort så när vi flyttade in och efter kanske 5 år så började färgen vara bortnött så då målade jag om (jag vet förstås inte hur långt innan vår inflytt som det målades).
Svenskbyggd: [citat] Oj oj! ska kalla in då minst 3 kompiser vid monteringen med hänsyn till din input! ;) Ölen efter kommer att kosta mindre än ev. besök på en massör dessutom är det roligara! :crysmile:
hapazard: [citat] Kalkyl eller killgissning ;)
Pappa1986: [citat] Det löste sig, va nog för nervös för att det skulle bli fel men det blev rätt :D
Jonatan79: [citat] Det går kanske att dra ett rör i murstocken så du skyddar teglet?
BirgitS: Troligen från 2006 med andra ord och då var det vanligt med rollade tätskikt och sådana kan inte repareras, om det blir skadat vid borttagningen av klinkerplattan.
OcceL: Har lagt klinker i litet badrum höganäs grynna blev toppen förutom att när jag fogade så blev fogen aning flammig.. fundera nu på att köra fogfinsh för att få fogarna snyggare.. Men är det kanske en dålig ide är orolig för att färgen/spill fastnat på plattorna då de är matta och oglaserade.. någon som har erfarenhet av detta? Med vänlig hälsning, Oscar
JonasWe: Jag kör en intellivent sky och är mycket nöjd, ljudlös vid de flesta tillfällen men flåsar på när man duschar, men då har jag ställt den på 1500rpm också. Enkelt att ställa via appen och sen sköter den sig själv.
BirgitS: Toaletter med P-lås borde gå att hitta överallt för det är mycket vanligt. Alternativet är S-lås, avlopp genom golvet. Välkommen till forumet också!
toolman77: Generellt är inte försäkringsbolaget så brydda i vad de betalar för bara summan stämmer. Kolla med entreprenören om det går att deala billigare kakel mot rör.
anis16: [citat] Hehe, krävs två backventiler om man ska tvätta rumpan...
nochl: [citat] Tack, Jo, tanken är en ganska bred platta på ca 5-6cm som limmas med glabete längst ut på hörnet. Tänker att stången är 15-20mm och lika stor platta i taket som där skruvas. Svårigheten är nog att få det riktigt tight och ändå lyckas få in lim. Man skulle helst ha en del tryck ned på väggen också. Kanske nån teleskoplösning är grejen... När jag packade upp väggen
Berntpeter: [citat] Jag har varit i "branchen" i trettiofem år och aldrig hört talas om det uttrycket. Men nu förstår jag vad du menade:ok::)
BirgitS: Sånt varierar mellan olika kabiner samt beror hur svårt det är för dig att lyfta upp kabinen för att komma åt, vilket ju även beror på hur det ser ut runt kabinen.
Arga Tanten: [citat] Varför hade du satt anslutningsdosan ovanför vattnet? Tvättmaskinen står ca 1 dm från badkarskanten, vid den sida som befinner sig längst bort från duschhuvudet. M a o: om man står i badkaret och duschar så sprutar vattnet ner ca 1, 50 cm från väggen där anlsutnigsdosan sitter, men om man befinner sig i badkaret är det fullt möjligt att i princip lägga hela överkroppen på
fremo1977: Hej! Vi tog upp golvet och tittade bakom stenen. Inget fel på tätskikt eller utförande. Vi bytte några plattor som var fula, och ytbehandlade marmorn med ett speciellt medel. Dessutom köpte jag en gummiskrapa och torkar av hela duschen efter varje användning. Mha detta hsr problemets omfattning minskat rejält och är nu acceptabelt. Lycka till!
Derbyboy: Hej, Nej fick inga pålitliga svar. Blandad kompott och det slutade med att jag byggde vägg av plåtteglar efter konsultation med sotaren.
mazer2: [citat] Ja det var lite min tanke men har inte hittat något lämpligt. Allt annat kommer vara chrome. [citat] hahah, aa precis jag såg det när jag började med större arken och tänkte ääh finns säkert någon bra list men sedan i affären la ja märke till att man la en skena under :crysmile:. Så kan de bli när man skall ha lite för "bråttom". haha ja precis, kommer förmodligen vara
tank77: Förstår inte varför han har lagt så mycket fix och dessutom är det inte ens godkänt enligt vissa tillverkare att lägga så tjocka skikt med fix och det ser man ju att fixet har spruckit. Värsta som kan hända är att hela kakan med fix släpper.