Hallå.
Nytt boende och tummen mitt i handen. Har börjat med lite små projekt i lägenheten men skulle verkligen vilja fixa fogen mellan vägg och golv i badrummet. Jag är däremot osäker på vilken sorts fog jag skall använda, någon som kan ge mig tips? Man får skrapa bort den gamla fogen innan gissar jag på. Bifogar lite bilder.
mvh
Nytt boende och tummen mitt i handen. Har börjat med lite små projekt i lägenheten men skulle verkligen vilja fixa fogen mellan vägg och golv i badrummet. Jag är däremot osäker på vilken sorts fog jag skall använda, någon som kan ge mig tips? Man får skrapa bort den gamla fogen innan gissar jag på. Bifogar lite bilder.
mvh
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Välkommen till forumet!
Svårt att se men kanske det är smutsig silikonfog som delvis har lossnat. Åtminstone på sina håll ser det ut som smuts- och kalkavlagringar.
Se tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/silikon-sprucket-pa-golv-vaegg.463154/ för mer info och åtgärdsförslag.
Svårt att se men kanske det är smutsig silikonfog som delvis har lossnat. Åtminstone på sina håll ser det ut som smuts- och kalkavlagringar.
Se tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/silikon-sprucket-pa-golv-vaegg.463154/ för mer info och åtgärdsförslag.
BirgitS skrev:
Tack! Absolut är det smuts och kalkavlagringar, men på andra bilden ser man ganska tydligt en spricka. Om det vore silikonfog skulle den vara mjukare när man trycker på den, eller kan den stelna så mycket också? Denna är stenhård som om det vore cement. Jag skall titta i tråden, tack igen!BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det man använder i golv-väggvinkeln är numera vanligen samma fog (cementaktig) som mellan klinkerplattorna men tidigare har man använt silikon. Det förekommer ju också att när det blir sprickor i klinkerfogen så smetar folk silikon utanpå.
Vet du hur gammalt badrummet är?
Med tanke på hur stora sprickorna är kan det kanske vara så att väggen rör sig så mycket i förhållande till golvet att det också har blivit sprickor i tätskiktet.
Vi kan se om @tank77 har tid att kolla.
Vet du hur gammalt badrummet är?
Med tanke på hur stora sprickorna är kan det kanske vara så att väggen rör sig så mycket i förhållande till golvet att det också har blivit sprickor i tätskiktet.
Vi kan se om @tank77 har tid att kolla.
Jag förstår! Eftersom denna fog verkar cementaktig så kanske Jonatans alternativ att skrapa ur och sätta dit klinkerfog är ett bra alternativ. Badrummet är från 2015. Om det är så att väggen rört sig och det blivit sprickor i tätskiktet har jag nog ett mycket större problem.. låter som att man kan behöva kakla om alltihop då?BirgitS skrev:
Det man använder i golv-väggvinkeln är numera vanligen samma fog (cementaktig) som mellan klinkerplattorna men tidigare har man använt silikon. Det förekommer ju också att när det blir sprickor i klinkerfogen så smetar folk silikon utanpå.
Vet du hur gammalt badrummet är?
Med tanke på hur stora sprickorna är kan det kanske vara så att väggen rör sig så mycket i förhållande till golvet att det också har blivit sprickor i tätskiktet.
Vi kan se om @tank77 har tid att kolla.
Tack för svar!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det finns särskilda fogkratsar men det är risk för att man skadar plattorna.
Ja, om tätskiktet är trasigt är det ju en stor renovering som gäller. Har du någon mer detaljerad information om hur renoveringen då gick till, t.ex. företagsnamn?
Reklamationstiden för sådana här jobb har jag för mig brukar vara 10 år.
Ja, om tätskiktet är trasigt är det ju en stor renovering som gäller. Har du någon mer detaljerad information om hur renoveringen då gick till, t.ex. företagsnamn?
Reklamationstiden för sådana här jobb har jag för mig brukar vara 10 år.
Lite repor i plattorna kan jag leva med om jag får det tätt. Lägenheterna byggdes 2015 så på rak arm har jag ingen mer information om vilka som utförde själva bygget. Finns det några tydliga tecken på skadat tätskikt? Jag skall kontakta min förening och se om de har lite mer information.BirgitS skrev:
Det finns särskilda fogkratsar men det är risk för att man skadar plattorna.
Ja, om tätskiktet är trasigt är det ju en stor renovering som gäller. Har du någon mer detaljerad information om hur renoveringen då gick till, t.ex. företagsnamn?
Reklamationstiden för sådana här jobb har jag för mig brukar vara 10 år.
Mycket tacksam för dina svar BirgitS!
Klicka här för att svara




