Hallå.

Nytt boende och tummen mitt i handen. Har börjat med lite små projekt i lägenheten men skulle verkligen vilja fixa fogen mellan vägg och golv i badrummet. Jag är däremot osäker på vilken sorts fog jag skall använda, någon som kan ge mig tips? Man får skrapa bort den gamla fogen innan gissar jag på. Bifogar lite bilder.

mvh :)
 
  • Spricka där golv möter vägg, behöver tätningsråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad fog mellan kakel och golvfliser i hörn som behöver reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på fog mellan keramiska kakelplattor med synliga slitage och mögeltillväxt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på mögel och skador i fog mellan kakelplattor i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Svårt att se men kanske det är smutsig silikonfog som delvis har lossnat. Åtminstone på sina håll ser det ut som smuts- och kalkavlagringar.

Se tråden [länk] för mer info och åtgärdsförslag.
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Svårt att se men kanske det är smutsig silikonfog som delvis har lossnat. Åtminstone på sina håll ser det ut som smuts- och kalkavlagringar.

Se tråden [länk] för mer info och åtgärdsförslag.
Tack! Absolut är det smuts och kalkavlagringar, men på andra bilden ser man ganska tydligt en spricka. Om det vore silikonfog skulle den vara mjukare när man trycker på den, eller kan den stelna så mycket också? Denna är stenhård som om det vore cement. Jag skall titta i tråden, tack igen!
 
Skarpa rent och använd klinkerfog vid golvet.
 
  • Gilla
mrc333
  • Laddar…
BirgitS
Det man använder i golv-väggvinkeln är numera vanligen samma fog (cementaktig) som mellan klinkerplattorna men tidigare har man använt silikon. Det förekommer ju också att när det blir sprickor i klinkerfogen så smetar folk silikon utanpå.

Vet du hur gammalt badrummet är?
Med tanke på hur stora sprickorna är kan det kanske vara så att väggen rör sig så mycket i förhållande till golvet att det också har blivit sprickor i tätskiktet.

Vi kan se om @tank77 har tid att kolla.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det man använder i golv-väggvinkeln är numera vanligen samma fog (cementaktig) som mellan klinkerplattorna men tidigare har man använt silikon. Det förekommer ju också att när det blir sprickor i klinkerfogen så smetar folk silikon utanpå.

Vet du hur gammalt badrummet är?
Med tanke på hur stora sprickorna är kan det kanske vara så att väggen rör sig så mycket i förhållande till golvet att det också har blivit sprickor i tätskiktet.

Vi kan se om @tank77 har tid att kolla.
Jag förstår! Eftersom denna fog verkar cementaktig så kanske Jonatans alternativ att skrapa ur och sätta dit klinkerfog är ett bra alternativ. Badrummet är från 2015. Om det är så att väggen rört sig och det blivit sprickor i tätskiktet har jag nog ett mycket större problem.. låter som att man kan behöva kakla om alltihop då?

Tack för svar!
 
BirgitS
Det finns särskilda fogkratsar men det är risk för att man skadar plattorna.

Ja, om tätskiktet är trasigt är det ju en stor renovering som gäller. Har du någon mer detaljerad information om hur renoveringen då gick till, t.ex. företagsnamn?
Reklamationstiden för sådana här jobb har jag för mig brukar vara 10 år.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns särskilda fogkratsar men det är risk för att man skadar plattorna.

Ja, om tätskiktet är trasigt är det ju en stor renovering som gäller. Har du någon mer detaljerad information om hur renoveringen då gick till, t.ex. företagsnamn?
Reklamationstiden för sådana här jobb har jag för mig brukar vara 10 år.
Lite repor i plattorna kan jag leva med om jag får det tätt. Lägenheterna byggdes 2015 så på rak arm har jag ingen mer information om vilka som utförde själva bygget. Finns det några tydliga tecken på skadat tätskikt? Jag skall kontakta min förening och se om de har lite mer information.

Mycket tacksam för dina svar BirgitS!
 
BirgitS
Klinkerfog är inte tät utan vattengenomsläpplig.

Så hela huset byggdes 2015. Då tror jag det är mycket bra att du kontaktar styrelsen.

Ingen orsak, bara trevligt att kunna hjälpa till lite ibland :)
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.