Badrum
BirgitS: En bild gör det nog enklare att förstå hur allt sitter.
Lohose: [citat] Der var det säkert, men vi gör om det nu så det blir rätt och fräscht. Och inte lika fult :crysmile:
BirgitS: Så är det men lim som man använder till tätskikt är inte gjort för att vara vattentätt utan det är ju tätskiktet som är det. Hur tätt Unigum är känner jag inte till.
tttomten: [citat] Om du plockar bort fläkten kan du få den att snurra för hand?
maxmart: [citat] Jag vet att det gått mer än 10 år sedan denna tråd diskuterades, men jag har exakt samma golvbrunn och problem i vårt hus. Lyckades du hitta en vattenlåsinsats och minns du vad den hette, adamny? :-)
Harald Blåtumme: Ja det ser ohjälpligt ut. Insexskruven skulle lossat/spänt åt den där delen som går in själva handtaget - det jag trodde satt löst här - men det ser helt ihopkärvat ut plus brott på styrpinnen. Bra försök i alla fall! Tyvärr får man konstatera att många blandare är rena förbrukningsvaror idag.
chrille112: Tack för svaren! Det låter som många kör vanligt gips så jag kanske borde göra det jag också då :D Det skulle ju vara skönt att slippa byta gipsen :)
BirgitS: [citat] Nej, stambyte görs när stammarna är dåliga och de håller normalt minst 50 år. Om golvbrunnen är föreningens ansvarsområde enligt stadgarna kan de kanske vilja utföra bytet av golvbrunnen. Kolla stadgarna och kontakta styrelsen.
Frallan88: [citat] Det är inte så stort problem, det är mest droppar efter en dusch som fångas av mattan, och annars får vi se till att torka upp det. Jämfört med om mattan ligger för nära skenan och blir plaskvåt nu.
Tovin: [citat] Bra att kunna göra enklare förberedelser själv (y)
hannaajansson: Det är lite det jag också är inne på det gick från ett hus med två badrum där endast ett gick att bruka till två st obrukbara. badrummet från 2005 är flytspacklat också och jag vet inte vad som finns under(troligtvis Btg/bottenplattan) Det positiva är att det finns ett attefallshus där badrum finns att tillgå under renoveringstiden.
Zemecke2: [citat] tänkte på de också, men ska ta hit nån som får kika och så ska jag renovera.
Julia Eriksson: [citat] Angående knoppen, det finns bruksanvisning att läsa samt förmarkerade hål där det skall borras, förstår inte varför hitta på egna ställen att placera den på.
anders07: Om befintligt kakel/klinker sitter ordentligt är det inte något problem men är det glaserade plattor kan man behöva slipa av glaseringen. De flesta försäkringsbolag har heller inte några invändningar mot dubbla lager klinker/kakel men om det redan är 20 år gammalt spelar det ingen roll ändå. Rörgenomföringar kan vara lite knepiga men det går att lämna dem "nedsänkta".
ZipLock: På mitt tvättställ sticker man ned en insexnyckel uppifrån i ”mitthålet” och skruvar moturs.
Alfredo: [citat] Ser att jag glömde skriva "Välkommen till forumet" så jag gör det nu. :)
Fiat 500: [citat] Upplever det inte så svårstädat. Det är fix som syns. Själv så rengör jag med lite klorinskum och en borste. Tätskikt ligger precis i kant med golvbrunnen kant och limmad mot underlag, men inte synlig. Min andra golvbrunn mer använd i vardagen, 10 års användning
sbve: Har lagt in carrara i ett badrum. Fick en felaktig rekommendation av fix av stenleverantören vilket bidragit till att stenen missfärgats samt uppkomst av vita ”blixtar”. Tycker dock det ser ut som att en del av missfärgningen sitter i ytan. Ngt som isf kan ha förklarliga skäl. Ngn som har erfarenhet av slipning? Kunnig efterfrågas isf i Enköping, Västerås, Uppsala-trakten snarast.
BirgitS: [citat] Nej, jag tycker däremot att det inte ser bra ut när spegelskåpet är bredare än kommoden. Men det viktiga är vad du tycker och det bästa är väl om någon kan hålla upp spegelskåpet på väggen medan du tittar.
fannmo: Den enda dagen jag inte kunde jobba hemma när de renoverade vårt badrum var när de bilade upp betonggolvet för att lägga nya rör. Allt annat var problemfritt för hemmajobb. Satt iofs på annan våning.
Maxwells demon: Bumpar tråden. Har precis testat att foga en liten ytan med Sopros DF 10. Har blandat enligt anvsining med våg en mindre mängd. Konsistensen ser hyffsad ut i hinken men när man börjar foga så blir det gryning och börjar "rulla" på väggen, är ett helvete att jobba med när vi bara har 1 mm fog. Ska det vara så?
Tompafix: [citat] Det är bara att dra rakt upp ur golvet. Där bör det sitta en packning som tätar mot röret. Eller så kan det vara så att det fastnat massa skit i vecken på röret.
useless: Det finns inga lagar som reglerar hur många vattenlås man får ha, så du behöver inte ligga vaken på nätterna och oroa dig för att polisen ska komma... Är det verkligen ett vattenlås där nere flera dm under golvet? Är det inte en gammal renslucka? Vad har det varit i rummet tidigare? Går avloppet där nere från flera lägenheter?
fuentes: Hej! Renoverar badrum i timmerhus. För närvarande är det stenull mellan bjälklagen, trossbotten består bara av typ träskivor (möjligen masonit). Allt verkar friskt men mössen har levt lite rövare, det är väldigt otätt överallt. I övrigt är det tjockt spontat trägolv, spånskiva på det, sen plastmatta. har ni några tips hur jag ska bygga upp det? Jag tänkte typ samma uppbyggnad
mcr108s: [citat] Okej, verkar vettigt men mindre mängd vet jag inte ens var man köper. Är det stora inköp och leveranser enbart? Inga byggvaruhus som har stora säckar för sånt här utan att ta galet betalt? Sen EPS eller annan åsikt om det? Gällande befintliga betongkakan, behålla den och tjärpappen?