Badrum
4väggarochtak: Jag sitter och kollar på inbyggnadsblandare till duschen nu, funderar på Grohe ”Grohtherm smartcontrol”, hansgrohe raindance och tapwells varianter. Någon som har erfarenhet av deras kvalitet? Alla finns med vattentäta boxar som är godkända av säkervatten med vissa tätskikt. Vad jag förstått är tapwells fördel att hela boxen är tillgänglig utifrån om man tar bort luckan. Grohe
Derbyboy: Haha, tack! Gå och vila nu, låter som att du är värd det :)
Derbyboy: Kan man välja var man sätter takfönster på den där modellen?
Kuytan: Hej! Jag har testat att koppla bort blandaren under handfatet. Även dåligt tryck där. Det är bra tryck i kall vid kopplingen ovanför (från taket). Funderar på att dra ett rör utanpå och ner till kopplingen innan kranen. Men då är gamla ledningen kvar? det kanske inte är OK enligt säkert vatten/ kan man koppla ihop dessa så att man får vatten från båda delar?
MarcusRask: [citat] Friskluften i badrummet, den blivande paxen, går upp i taket, gör en 90 och går in i "kryddhyllefläktröret"
wildeside: Kläm i en stump grårör och en sån här så är problemet löst https://www.bauhaus.se/gumminippel-50x40mm
ådal: Det finns väl små risker med allt man kan göra. Kulventilen kan man kolla så den fungerar som den ska innan man demonterar något. Men jag håller med dig annars, man ska aldrig ta sig vatten över huvudet och visst ska man inte chansa på saker när det kommer till vvsjobb.
EddieHansson: Du menar där tändstickan ligger? Jag hade nog tagit bort den efter en stund och tätat det lilla hålet.
byggeskafram: Har nu inspekterat väggen och det är svackor på 5-10 mm. På ngt ställe 12. Jag tänkte putsa efter har gipsat men osäker på hur stora ojämnheter en gipsskiva Klarar. Det ska kaklas på sedan. Funderar om jag kan använda gipsputs på den målade masoniten och då kunna ta de värsta svackorna innan gips kommer. Jag tror inte en svacka på 5 mm är ngt större problem för en gipsskiva.
Workingclasshero: [citat] Ajfaen, tänkte inte på det... Kan mattans limning vara ett potentiellt problem? Min matta är inlagt av mattläggare för 30 år sen...... Jaja, nu sker bytet iaf.... Wish me luck!
JonasWe: Vid borttagning av plastmattan då är det något ludd kvar, ej asbest (provat), kan jag flyta över det eller måste det bort?
Frazethefraze: [citat] [citat] Hej !!! jag håller oxå på att titta på ett dubbelhandfat med samma läng =2 000 mm. Fick du något svar & fullföljde du dina betontankar!? Om du gjorde det, hur gick det? Blev det som du tänkt dig & har du ev bilder & tips? Hoppas på svar! Med vänlig hälsning, //Harald
nino: https://www.vvsochbad.se/tempostop-sjalvstangande-duschventiltryckknapp-mvolymjustering-476837?gclid=Cj0KCQjwsdiTBhD5ARIsAIpW8CLDx1RFT16nbkG_jPpdGV4WUZPpwnK80tmc_i78v15Ry0AS4X6Mic0aAlvLEALw_wcB
TheGame: [citat] Ja det kan ju svälla lite på det aktuella området men övrigt borde det inte vara nån fara.
Pysseltarzan: https://www.vatette.se/system-vatette/system-vatette-v6 Funkar bra om du tänkt att köra pex, går att gömma smidigt bakom/under kommod om det är tänkt att användas.
EddieHansson: [citat] Det är ju en idé. Men säker man inte hållfastheten då? Iof blir ju spacklet istället starkare.
Mredv: Hej, Jag skulle vilja be om hjälp att identifiera fabrikat på en duschvägg / duschhörna under snedtak som byggdes av tidigare ägare 2018. Jag hittar endast ett klistermärke som läser "TÜV Product service" som verkar vara en säkerhetsklassning. Dokumentation och fakturor över renoveringen skvallrar inte om just duschhörnan tyvärr. Målet är att hitta reservdelen på sista bilden som
ådal: Ofta har hantverkare sina egna marginaler på saker, vilket ibland kan leda till hutlösa priser. Är det en bekant så minskar väl den risken kanske :)
BSOD: Ser ut som fogskum. När det härdat (kanske 30min efter applicering) så är det mekanisk borttagning som gäller. Bordskniv eller vassare och en tvättsvamp räcker nog. På feta ytor som avloppsrör ramlar det bort lätt, på mer porösa,ömtåliga ytor kan det vara väldigt jobbigt i att få bort.
Miles: Tack för flera intressanta svar! Nu har vi en hel del att forska vidare i. Donje ser bra ut men hittar ingen 5L och problemet är att det inte finns så mycket plats. Men kanske ..? Tänkte bygga en hylla för den (snyggare) glasbehållaren så den står stabilt + säkert. Vill gärna ha ett spegelskåp ovanför men får fundera lite. Vatten från taket har vi faktiskt redan till köket.
pjkw: [citat] Japp det är väl det jag kom fram till också, även om det känns lite lyxigare att kunna trycka på knappen :D Men ärligt talat är det väl lyx fel i sammanhanget oavsett :rofl::rofl:
TypRätt: Ser inte hur vida att det är kaklat skulle påverka något alls, det är ju tätskiktet som som är avgörande för konstruktionen. Att det är kakel över skall ju anses som rent kosmetiskt (samt ett bra skydd för tätskiktet). Är det så att det inte finns tätskikt i fönster fram till karm är ju det i sig ett avsteg från kraven men det påverkas ju inte av hur vida det sedan är kakel
4väggarochtak: Hej, Väcker liv i tråden eftersom jag undrar om någon har installerat en golvstående badkarsblandare än? Vilken i sådana fall och vad är intrycket? Jag kände precis på en budgetmodell från Bauhaus/Carmague och den glappade i de olika delarna så att delen högst upp rörde ganska mycket på sig. Någon som kan rekommendera en modell?
Ida2022: Hej vi har renoverat våran badrum och nu i slutet när vattnet skulle provas så börjar det läcka, då misstänkt jag direkt att det är från avloppsröret från wc stolen och när vi väl öppnade underifrån så såg vi att det var så. Jag var orolig för detta redan i början vi hade valt och behålla wc stolen på samma plats som det var men enligt rörmokaren var det bättre och
Anonymiserad 283832: Hej, Jag bygger just nu ett badrum på ca 4 m2 och har två frågor. Badrummet är format som ett L med en rektangulär del på 3 m2 och en instickare på 1 m2 där brunnen är. Har flytspacklat den rektangulära delen därefter handspacklat fallet runt brunnen. När jag flytspacklade den rektangulära delen passade jag på att flytspackla i princip upp till brunnen (som har en förhöjningsring
datja: [citat] Den där dosan med utskruvbar ring kommer att bli perfekt när du skruvat fram det gula innanmätet så det livar med kaklet.