Badrum
Bernieberg: [citat] Det står i trådstarten att firman ritat upp badrummet. Vi har uppenbarligen olika syn på vad som brukar vara struligt när privatpersoner tar in hjälp för att göra badrum men det kan få vara så. TS har i alla fall fått lite olika synvinklar på saken att gå vidare med.
havskatt: På mitt badkar (med front) sitter det små fötter på själva benen. Skulle vilja byta ut dessa men hittar inte när jag söker. Någon som vet vart man kan köpa det?
klaskarlsson: Är det inte bättre att göra om, om ni väl en dag öppnar i så fall ?
Bberg: [citat] Vi körde på löpande men använde Hantverkarformuläret för att reglera uppskattad tid + övrigt lite extra trygghet då det inte sprang iväg och firman fick speca ungefär vad varje moment beräknades att ta. roligt nog så sjönk tidsåtgången med ca 30% mot fasta priset i första offert.
Stefan1972: Fräsa sätena måste väl nån äldre vvs firma kunna göra? Verktygen kan ju inte vara helt borta och köpa ett eget enbart för dessa verkar överkurs.
Hedvig: [citat] Ja jag har sett på instruktionsvideos att skärmall finns men någon sådan har definitivt inte använts här. Ser ut som om en råtta slumpvis gnagt av kanten. Som du skrev: Jävla klåpare
ådal: Du tänker rätt, 159 måttet visar att det skulle gå att få ner badkaret till en plats som är 160cm bred. Du måste bara vinkla den åt rätt håll innan du tippar ner den, alltså bottenventilen nedåt innan tippningen (y)
Jåghurrt: Jag söker efter en dusch-badkarsblandare lik den som jag har. Tyvärr får jag den inte tät trots byte av käglor som var svåra ty få tag på. Bottnarna behöver fräsas om och jag hittar inte verktyg för det momentet. C/c är 280 mm och det är knappast vanligt heller nu för tiden.
rivaner: Hej, Vad är bäst bakom tätskikt i våtzon 1? Antar att det är en generell fråga, men här är detaljerna: En badrumsvägg byggs med en längre nisch där badkaret är planerat, mått ca. 200x60x20 cm. Baksidan av nischen vätter mot trappa, så blir endast 22mm-skiva plus ytskikt då den är väl skyddad från belastning. Har följande skivor liggandes: 22mm OSB/4 125x250 22mm Plywood,
raveper: Del 1 blandarfäste. Verkar finnas samma märke på clas o. Annars så får man mäta avstånd osv och jämföra. De kommer nog oftast kompletta.
b8q: [citat] Ja, och även om TS gör ett medvetet avsteg och/eller väljer att inte ha tätskikt på golvet eftersom det är en toalett och inte ett våtutrymme, så ser det tight ut. Tips, Tttta på den toalettmodell du har tänkt dig, och MÄT först hur stort utrymme du behöver bakom anslutningsröret. Inte alla modeller har anslutningen dikt an mot bakkanten.
Johan Ericsson: [citat] Det löstes med mjukfog har jag för mig. Har inte uppstått något mer problem efter detta.
docboy: Har lite svårt att fatta exakt du beskriver som är fel. Men avloppet är för nära väggen och jag tror du behöver en ROT-WC med öppet vattenlås för att lösa ditt problem. Du har köpt fel stol helt enkelt. [bild]
nova383: [citat] Ja det är ganska djupa nicher. och svårt att komma åt med tejpen så det blir snyggt. Men allt går ju om man bara ger sig f på det.
nova383: Tackar för snabbt svar. Det tog liksom stopp där. Men nu kan jag fortsätta
EddieHansson: Räknade lite på det. Det är ändå rätt stor skillnad.
Snickerick: Något särskilt lim som är bättre? Cascoflex och Kiilto 1000M Eco verkar finnas lätt att få tag på här.
QueenOfManyThings: [citat] Jag undrar hur ni gjorde vid takanslutningen? Har ni satt taklist? Verkar inte finnas i Fibos sortiment och fog känns ju inte aktuellt. Säljaren insisterade på 5mm rörelsemån i ovankant men det ger dålig magkänsla i duschutrymmen samt ser lite ofärdigt ut. Hur har ni gjort?
slacker: Det är en väldigt enkel process att i alla fall byta knapp till samma märke och modell, men då i ert fall en annan färg. Att byta till en annan tillverkare av spolknapp skulle jag påstå kräver aningens mer och troligen en helt ny cistern. Passar modellen fixturen så skall det inte vara några problem, man monterar dessa lite olika men borde framgå av manualer. Min knapp från Wsterbergs
NebinRubin: Skall montera ett servantskåp, totalvikt 50 kg. På grund av felberäkning saknas regel vid 70-85 cm höjd och väggen för montering består av kakel, våtrumsskiva, 15 mm osb. Bör detta vara tillsträckligt för skruva och hänga servantskåpet eller måste jag öppna väggen och kubba i rätt höjd?
huggan: Om det inte är plastmatta så tror jag inte det går att få fullgod funktion.
Zorro2000: Hej! Ska flytspackla ett ca 1,7 kvm(1,8x0,9) rektangulärt duschrum med fall mot brunn som är placerad 45cm från 3 hörn. Det är första gången jag ska flytspackla och har lite frågor till er mer erfarna. Kommer byta golvbrunn och ha Masonit-skiva som golv, tätar med silikon och använder primer. Behöver jag armeringsnät på ett så litet golv? Tänkt blanda i 2 hinkar, är det
Vintervägen 10: Håller på att renoverar badrummet uppe och har flyttat på toa stolen … Hur skulle ni dra den till stammen
BirgitS: Kakel, klinker och målat med tunna folier/väv som tätskikt lär ha mindre påverkan på miljön än en tjock våtrumsmatta av plast.
Anwi123: Jag ska testa det! Både att rensa golvbrunnen en gång till och ta bort fogen. Eventuellt räcker det att sätta på ny fog. Om inte för vattnet, så iallfall för fräschören. Hade en VVS’are här idag som inte tyckte att det var ett problem och av svaren här inne verkar det också vara i sin ordning. Är ju skönt! [citat] [citat]
kaolinlera: [citat] Det är sant och det lär aldrig hända någonting.. Men hängslen och livrem som man säger :) Sjukt att dessa rekommendationer har blivit mer som en lag eftersom försäkringsbolagen går efter deras rekommendationer.
Martin Berggren: https://www.pm-hem.se/dusch/angdusch/lag-angdusch [bild]