Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Orange sladd i badrumsskåp

1. K
    Medlem · 2 inlägg

KristerD

Medlem
    Har bytt badrumsskåp med belysning och en amatör elektriker som jag minns inte alls hur det var kopplat innan jag kopplade ur den gamla (jag vet, jag vet…). Har även ett uttag bredvid skåpet som jag gärna vill ha med. Kopplar i blå, gul/grön och brun sladd. Inga konstigheter. Lampan lyser fint. Enda kruxet är att nu går den inte att tända från strömbrytaren. Den underliga oranga sladden är boven, men har ingen aning hur den ska kopplas för att koppla in strömbrytaren. Därför behöver jag er expertis! Hur kopplar jag rätt? Allt har fungerat i det tidigare skåpet, så inget nytt borde behövas.

2. A
    Medlem · Mitti · 103 inlägg

Avarell_Dalton

Medlem
  3. A
    Medlem · 2 498 inlägg
    Nr 1... koppla inte utan en multimeter.
    Nr 2 utan bilder i uttag och strömbrytare så blir det svårt.
    Nr 3 hur bröt du strömmen när du koppla loss?

4. K
    Medlem · 2 inlägg

KristerD

Medlem
    Ja, man lär sig inte så mycket utan att pröva, och elektriker är inte billigt (därav post på forum). Fick en idé att koppla den bruna sekundär sladden till den oranga tändsladden vilket fungerade utmärkt. Ibland räcker det att ställa en fråga för att lista ut ett svar. Tack ändå.

• Laddar…
  5. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 30 138 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    Att pröva när det gäller el kan sluta i dödsfall eller nedbrunnet hus (efter en tid). När man kopplar el behöver man kunna mäta så man vet vad man gör.

Välkommen till forumet också!

6. E
    Medlem · 518 inlägg

Emanuel01

Medlem
    Då borde den den mystiska kabeln vara tändtråd men det vet man ju inte då vi inte fått några bilder eller något.

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.