Har varmvatten i alla kranar utom duschen som sluta funka för ett par dagar sedan. Duschen är ca 12 år. Kan vara kalk och liknade. Vet inte hur man får bort kåpan där man ändrar temperaturen. Har sett på nyare duschar att det bara går att skruva loss kåpan för att komma åt termostatet. På min Dusar finns ingen skåra bara knapp på sidan som trycks ned om man vill ändra temperaturen. Kanske man skall plocka bort denna på något sätt för att få loss kåpan. Spontant borde det vara att man drar kåpan rakt ut men osäker på detta. Är det någon som har något råd hälsar Anders Mattsson

• Närbild på duschhandtag med metallslang mot kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kromad duschblandare monterad på kakelvägg med duschkopplingsrör.
    Skapa konto
där vattnet kommer in i blandaren brukar sitta finmaskigt nät, kolla så det inte är igensatt på varmvattensidan
stäng huvudkranen för vattnet och skruva loss blandaren och kolla

Tack för svar. Kanske skall man ta en smal kniv och peta bort den runda ringen på utsidan av blandaren för att komma åt termoststet?

Närbild av en duschtermostat med vredet markerat där en plastplutt döljer en skruv.
Skapa konto
Pilla bort den plastplutten så sitter det en skruv innanför så du får bort själva vredet, sen är det skiftnyckel för att få bort termostaten.

Stort tack, då vet jag hur jag skall göra. Toppen hälsar Anders

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.