Hej, en fråga från en novis: Vi flyttade in i vårt hus byggt 1968. Badrummet renoverades för 22 år sedan. Direkt vid inflyttning upptäckte vi droppar i taket i ett rum under vårt badrum. Sedan några månader tillbaka är detta område torrt (när byggare gjort en mätning). Antingen är det en läcka i ett rör eller i tätskiktet men eftersom fukten inte fortsatt misstänker jag starkt att det är tätskiktet. En gissning är att förre ägaren kanske hällde ut vatten och svabbade golvet före vårt tillträde….
Vi har nu inlett helrenovering av badrummet och vi har bett VVS-firman att kolla upp vad som kan ha orsakat skadan. Ett möjligt ställe kan väl vara klämringen och golvbrunnen men jag har ingen kunskap om hur denna ska se ut. Kanske kan någon ge lite feedback på fotot. Än så länge har kakel och klinkers inte rivits ut. Går det med hjälp av fotot att säga om klämringen ser ok ut…….?
Vi har nu inlett helrenovering av badrummet och vi har bett VVS-firman att kolla upp vad som kan ha orsakat skadan. Ett möjligt ställe kan väl vara klämringen och golvbrunnen men jag har ingen kunskap om hur denna ska se ut. Kanske kan någon ge lite feedback på fotot. Än så länge har kakel och klinkers inte rivits ut. Går det med hjälp av fotot att säga om klämringen ser ok ut…….?
Finns en rimligt modern golvbrunn med klämring där i alla fall.
Svaret kommer kanske när ni river. År 2000 låter som de tidiga rollade tätskiktens tid. Många hade nog inte förstått hur kritiskt det var med underlaget när man arbetade med sådana i duscha-på-golvet-sammanhang.
Kan ju också vara gamla avloppsrör som läcker. Eller nån trasig muff.
Svaret kommer kanske när ni river. År 2000 låter som de tidiga rollade tätskiktens tid. Många hade nog inte förstått hur kritiskt det var med underlaget när man arbetade med sådana i duscha-på-golvet-sammanhang.
Kan ju också vara gamla avloppsrör som läcker. Eller nån trasig muff.
Claes Sörmland skrev:
Finns en rimligt modern golvbrunn med klämring där i alla fall.
Svaret kommer kanske när ni river. År 2000 låter som de tidiga rollade tätskiktens tid. Många hade nog inte förstått hur kritiskt det var med underlaget när man arbetade med sådana i duscha-på-golvet-sammanhang.
Kan ju också vara gamla avloppsrör som läcker. Eller nån trasig muff.
Ok, tack för detta. Ja, vi väntar med spänning på hur det ser under ytskikten….när hanverkare nu behagar komma…de verkar ha sina egna arbetstider
B blanes skrev:Hej, en fråga från en novis: Vi flyttade in i vårt hus byggt 1968. Badrummet renoverades för 22 år sedan. Direkt vid inflyttning upptäckte vi droppar i taket i ett rum under vårt badrum. Sedan några månader tillbaka är detta område torrt (när byggare gjort en mätning). Antingen är det en läcka i ett rör eller i tätskiktet men eftersom fukten inte fortsatt misstänker jag starkt att det är tätskiktet. En gissning är att förre ägaren kanske hällde ut vatten och svabbade golvet före vårt tillträde….
Vi har nu inlett helrenovering av badrummet och vi har bett VVS-firman att kolla upp vad som kan ha orsakat skadan. Ett möjligt ställe kan väl vara klämringen och golvbrunnen men jag har ingen kunskap om hur denna ska se ut. Kanske kan någon ge lite feedback på fotot. Än så länge har kakel och klinkers inte rivits ut. Går det med hjälp av fotot att säga om klämringen ser ok ut…….?
Klicka här för att svara
