Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Den ursprungliga utredningen som tillsattes av dåvarande regering 2017 hade "innovation" som argument från regeringen för att överväga förändringsprocessen. Samma argument som har överlevt hela vägen till ändringen som nu verkligen skedde.
26 svar · 4,9k läst
useless
useless: [citat] Bra att taket består av härdad betong...
40 svar · 33,8k läst
B
Blixtmaskin: Ett robust men enkelt system som jag har använt ett par år till mitt växthus: "blå" tunnor som varit spolarvätska eller likn. går ofta att köpa loss billigt från en mack eller blocket. Rymmer 200 l/st och seriekopplade i botten så får man snart rätt bra volym, dessa står under stuprör. Dränkbar pump från biltema (kopplade med timer till vägguttag) placerad i en av tunnorna. Pumpen
5 svar · 4,9k läst
·
Cheesen
Cheesen: [citat] Ja det är min erfarenhet.. hade inte köpt Våran Ryobi stångsax om jag inte haft batterier i samma serie sedan innan...
19 svar · 15,3k läst
·
S
sin: [citat] Det är väl beroende på kommun och efterfrågan. I Östersund kunde man väl nyligen köpa en tomt för 1kr kvadraten. En av de trevligaste städerna i Sverige enligt mig. Men som någon skrev här tidigare så har vi väldigt mycket byggbar mark även i anslutning till de större städerna i landet som ej bebyggs av en eller annan anledning. Men vi kan väl lägga tomtpriser/bristen
29 svar · 2,3k läst
Redaktionen
Redaktionen: Konsumentverket har sista två åren fått in ovanligt många anmälningar mot flyttfirmor. Du kan läsa artikeln här: Flyttfirmor granskas efter att anmälningarna ökar
0 svar · 362 läst
RoTe
RoTe: [citat] Jag har faktiskt träffat en sådan kvinna en gång, men hon hade mer problem än så kan väl tilläggas. Dock var hon ca 35 och inte 25.
32 svar · 5,0k läst
Intet
Intet: [citat] Det blev fel igen😁. Åttioåriga grannfrun. Nu då?
49 svar · 5,5k läst
T
TypRätt: [citat] Jo men så är det ju idag med, du får tillbaka 30% av räntan du betalt på lånet. Det jag önskar man gjorde är att på något sätt få till att det blir knutet till amortering för att få tillbaka några slantar. Dvs amorterar du inget så får du inte något avdrag.
64 svar · 6,3k läst
·
A
ajn82: Så då blir allt utom bolånet dyrare igen när kronan tappar värde..
1 svar · 832 läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Det var alldeles för optimistiskt: https://www.tmf.se/bransch-naringspolitik/branschutveckling/statistik/trahus/flerbostadshus/
5 svar · 2,2k läst
D
Dr Jumping Jack: [citat] Ja, det som ligger under tak kommer inte gråna i första taget, man skulle använt obehandlad lärk istället!
23 svar · 4,1k läst
F
fsn: [citat] Du skulle bara veta vilka löjliga grejer i läser det finns för heta arbeten. Finns tex en mans-bh med armar, eller om man kanske skall kalla det för en jacka som slutar direkt under tuttarna. Oavsett vad det kallas så ser det fan inte klokt ut. Finns ju mer normala grejer med som lösa arm-sleeves och riktiga jackor. En sak man ofta glömmer är skorna, på nåt jävla sätt så
54 svar · 7,1k läst
·
Onsalakorven
Onsalakorven: [citat] Hej, Nja, den budgeten höll kanske inte helt riktigt men det beror på vad man räknar in också. Vi är inte helt klara ännu men det landar nog på 1-1,25 Mkr i slutändan. [bild] [bild]
11 svar · 12,1k läst
·
Redaktionen
Redaktionen: Stora fönster i söderläge och molnfritt ute kan vara en pärs att hantera, men med naturligt solskydd kan det problemet avhjälpas. Du kan läsa artikeln här: Det naturliga solskyddet
0 svar · 480 läst
F
FC_Bygg: [citat] Varför ska man överhuvudtaget behöva lov för att bygga på sin egen mark. Det skulle vara ett mycke generösare ramverk. Tex, så länge du är mer än 4.5m från tomtgräns och bygger lägre än 12m, bygg vad du vill. Bort med kulturmärkningar, strandskydd o annat trams. Låt det vara mycket friare än idag.
12 svar · 3,5k läst
·
A
Alexn72: [citat] Ukraina har väl kontanter till att börja med. De är också vana vid en lägre standard, dvs generellt är folk fattigare och fler odlar redan både för sig själva men också för att sälja av de odlade. Redan idag verkar vi ha problem med att sälja saker om internet ligger nere. Om inte de är en väckarklocka så vet jag inte.
50 svar · 10,9k läst
·
M
maria01: [citat] kolla i polen
3 svar · 1,8k läst
H
hempularen: Jag kan tänka mig att det både handlar om att titta på sådant som ingen orkat överklaga, och titta på "lyckade" överklagande och undersöka varför det behövde överklagas. Det förekommer ju "okynnes avstyrkanden" hos vissa bygglovs handläggare. Antingen korruption eller privat aktivism. Med okynnes avslag menar jag att handläggare nekar ett bygglov, trots att de vet att kommunen
3 svar · 1,5k läst
K
kortis: [citat] Ja där sa du en sak om just ordet, men uppdelat är det helt klart. Tyckte det var förvånade själv när jag jämförde med jordbruksfastigheten där är det ju naturligt.
24 svar · 3,9k läst
P
pmd: Rimligen blir man glad över att bli upplyst om något man inte kände till, men på internet blir man snarare arg.
93 svar · 19,8k läst
·
A
AndersS: Att kunna se xx timmar av ett intresse för 300-500kr/mån kan vara billigt. Bara drivmedelskostnad för ett arenabesök kostar oss 200 kr, exkl. bilkostnad och inträde för två personer. Självklart ska man betala för legala tjänster, har inga problem att betala 349 kr/mån, småpengar, för de tillfällen man inte är fysiskt på plats.
206 svar · 29,6k läst
·
P
pmd: [citat] Nooo… [MEDIA=youtube]JcOfFeKXcd4[/MEDIA]
23 svar · 3,9k läst
·
A
adron: De har väl erkänt att de begått ett fel. Jag hade gärna velat veta exakt vad, men det låter som att bygglovet har behandlats och fått avslag, men någon slarvig sekreterare ändå meddelat byggaren att det godkänts. Jag antar att det var bygglov och startbesked på en gång, för annars borde det upptäckts när de sökte startbesked?
11 svar · 5,0k läst
andreascarlsson
andreascarlsson: [citat] Vi ska till Italien om två veckor. Dum fråga kanske, men finns det över disk i utvalda butiker? Eller har du tips på webshop som har det inne?
46 svar · 8,5k läst
J
Jaggatagga: [citat] Det verkar råda en stor låtsasförvirring inom regeringssamarbetet exakt vad de kommit överens om. [citat] Kulturmiljö och hälsa (tillgänglighetskrav?) omfattar ju typ alla bygglovskrav som man i praktiken har problem med. [citat] I teorin kanske. Men "regulatory capture" är en risk.
70 svar · 5,7k läst
Maria T
Maria T: Jugendvillan är vacker, en riktig dröm. Min pappa kände Lundsten så jag har besökt villa Frankenburg när det ännu var en totalt galen interiör, som passade den underbare något excentriske ägaren som hand i handske, men då var jag för ung för att uppskatta det. Utsikten är ändå svårslagen. Dalarö, där mina förfäder byggde hus och mina farföräldrar bodde i över femtio år
9 svar · 1,7k läst
slothy
slothy: Så, kul läsning! Dyker ner i tråden där det svarta staketet som ruttnat av fel färg byggs på nytt, och en tanke slår mig. Behöver man ta hänsyn till något med väder och säsong när man ska snickra staketet? Måla ja, men snickarbiten? Krympa, expandera etc. Fast det kanske är så stora avstånd från planka till planka så det inte spelar roll. Hälsningar staketnooben.
4 svar · 1,8k läst
·
banjoragge
banjoragge: Kolla gärna hur snacket gick i denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/behandla-altan-och-traedaeck-vaelj-raett-metod-foer-oenskat-resultat.369903/
17 svar · 8,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.