2 064 läst ·
29 svar
2k läst
29 svar
Fler småhus behövs - men hindren är många
Ja, jag tycker det vore hemskt om svenskar som folk försvann. Självklart?P Perplexus skrev:Är det så hemskt i så fall? Om en viss befolkninsgrupp på grund av frivilliga val inte för sina gener vidare? Det finns ju nog med krig och folkmord att motverka, att människor och folk angrips är förkastligt.
Men om alla ska föra sina gener vidare, om vi ständigt ska bli fler slutar det ju definitivt i katastrof. Är inte emot att folk skaffar barn men är inte orolig för att varken Sverige eller världen ska gå under pga för få födda. Inte orolig för bostadsbrist heller.
Då passar det ju utmärkt om du ser till att skaffa ett gäng ungar till. Jag försöker inte hindra dig. Ser bara inte den ankommande krisen. För vem? För mig? Nä. För mina barn? Nä just det, i så fall finns ju nästa generation.Erik JS skrev:
Ta hand om dig och dina nära och kära. Jorden, mänskligheten, Sverige och Kopparberg kommer överleva och fortsätta att finnas.
Jag har gjort min plikt.P Perplexus skrev:Då passar det ju utmärkt om du ser till att skaffa ett gäng ungar till. Jag försöker inte hindra dig. Ser bara inte den ankommande krisen. För vem? För mig? Nä. För mina barn? Nä just det, i så fall finns ju nästa generation.
Ta hand om dig och dina nära och kära. Jorden, mänskligheten, Sverige och Kopparberg kommer överleva och fortsätta att finnas.
Lägg till oligopol inom de flesta delar av byggbranchen framför allt på materialsidan.TRJBerg skrev:
Extremt höga skatter på arbete. Stor del av byggkostnaden som privatperson utgörs trots allt av skatter.
Inte så konstigt att det inte byggs. Eller snarare är det väl konstigt att det byggs nytt i privat regi över huvudtaget.
Fast den största kostnadsökningen gällande nybyggen är tomtpriserna som nu står för ca halva kostnaden av ett nytt småhus. Tomtpriserna är ju något som kommunen direkt kan påverka.S sin skrev:Lägg till oligopol inom de flesta delar av byggbranchen framför allt på materialsidan.
Extremt höga skatter på arbete. Stor del av byggkostnaden som privatperson utgörs trots allt av skatter.
Inte så konstigt att det inte byggs. Eller snarare är det väl konstigt att det byggs nytt i privat regi över huvudtaget.
Du förespråkar att man subventionerar villaägare mer än man redan gör? Att sälja mark under marknadspris är ju att ta pengar från andra och ge till husköpare.RoTe skrev:
Inom den logik som råder politiskt och ekonomiskt är det svårt att göra någonting. Släpper man att marknaden skall gälla är det lättare.
Då kan man ju säga att kommunerna subventionerar de stora byggbolagen med enorma belopp när de säljer av markområden som fått ny detaljplan och ska exploateras med småhus. Sedan delar byggbolagen upp allt till kanske 300-400 kvm stora tomter med färdiga (rad-/kedje-)hus på som de säljer för ett mycket högt marknadspris till olika husspekulanter. I bästa fall tar bolagen kostnaden för anläggning av gator och VA etc men kommunen tar sedan ansvaret för skötsel och underhåll. Många kommuner vill tydligen inte sälja tomtmark direkt till enskilda spekulanter som vill bygga sig ett hus.
Kan du låta bli att lägga ord i munnen på mig? Jag sa inte ett ord om subventioner. Däremot måste man sluta göra det så in i bomben svårt att få tag på en bit mark som man dessutom får bygga på. Du kan väl fundera på varför det blivit så otroligt dyrt med mark trots att allt vi ser är ju skog, även kring Uppsala tar ju staden slut 3-4km från centrum, varför? Det finns hur mycket mark som helst även stadsnära!makhno_ skrev:
Jag ser hellre att kommunen säljer mark hyggligt billigt till privatpersoner / egnahemsbyggare än till stora byggbolag. Jag har länge sagt att det som behövs är ett nytt "egnahemsprogram" där man kan arrendera en tomt som man får köpa ut efter säg 15 år, bygga vilket hus man vill (för ökad konkurrens) inom vissa mått, kunna bygga ett "skal" som man inreder själv, om man så vill. Allt för att hålla nere kostnaden. Då skulle unga par kunna köpa ett hus utan att låna upp över öronen. Och inga lyxhus utan hus på säg 120kvm som passar för en familj på 2 vuxna och 2 barn.
Om kommunen säljer mark under vad marknaden är villig att betala är det en form av subvention. Pengarna tas då från övriga kommuninvånare i form av utebliven intäkt.RoTe skrev:
Kan du låta bli att lägga ord i munnen på mig? Jag sa inte ett ord om subventioner. Däremot måste man sluta göra det så in i bomben svårt att få tag på en bit mark som man dessutom får bygga på. Du kan väl fundera på varför det blivit så otroligt dyrt med mark trots att allt vi ser är ju skog, även kring Uppsala tar ju staden slut 3-4km från centrum, varför? Det finns hur mycket mark som helst även stadsnära!
Jag ser inga problem med att politiker bestämmer vad som är viktigt för samhället och styr utvecklingen ditåt. Menar att man skall vara tydlig vad det handlar om. Att ge pengar till husköpare och ta pengar från skola och annan kommunal verksamhet.
Som sagt sagt i andra trådar så är problemet stort och grunden ligger i hur "assets"och finansprodukter värderas i förhållande till arbete.
Nu har jag tappat ordet för det, men politikerna bestämmer ju vad som får byggas i ett område. Du kan inte köpa en bit mark för marknadsvärde och tro att du ska få bygga en villa, för så fungerar det inte. Anledningen till att det blir så sinnessjukt dyrt är att för få områden är upplåtna för småhus, politikerna vill bara ha flerbostadshus.makhno_ skrev:
Om kommunen säljer mark under vad marknaden är villig att betala är det en form av subvention. Pengarna tas då från övriga kommuninvånare i form av utebliven intäkt.
Jag ser inga problem med att politiker bestämmer vad som är viktigt för samhället och styr utvecklingen ditåt. Menar att man skall vara tydlig vad det handlar om. Att ge pengar till husköpare och ta pengar från skola och annan kommunal verksamhet.
Som sagt sagt i andra trådar så är problemet stort och grunden ligger i hur "assets"och finansprodukter värderas i förhållande till arbete.
Detta vore ju drömmen, men då behöver vi byta ut varenda jäkla politiker...J JohanLun skrev:Jag ser hellre att kommunen säljer mark hyggligt billigt till privatpersoner / egnahemsbyggare än till stora byggbolag. Jag har länge sagt att det som behövs är ett nytt "egnahemsprogram" där man kan arrendera en tomt som man får köpa ut efter säg 15 år, bygga vilket hus man vill (för ökad konkurrens) inom vissa mått, kunna bygga ett "skal" som man inreder själv, om man så vill. Allt för att hålla nere kostnaden. Då skulle unga par kunna köpa ett hus utan att låna upp över öronen. Och inga lyxhus utan hus på säg 120kvm som passar för en familj på 2 vuxna och 2 barn.
Detaljplan var ordet jag letade efter... 💩 Bara kolla vilken sjuk rush det blev när Uppsala kommun äntligen planerade Lindbacken, helt sanslösa priser på allt eftersom behovet var så uppdämt så länge. Dom flesta mindre byarna runt Uppsala är det byggstopp i pga att VA inte räcker till. Det har länge varit supersvårt att få tomtmark för villabygge här i kommunen.
Intressant fråga detta, då jag har många vänner, bekanta och släktingar som bor i lägenheter i flerfamiljshus, och de flesta av dem i hyresfastigheter och är så nöjda som det är. De kan ringa på värden (vet inte vad de menar, nån fastighetsskötare kanske) och få avlopp, toalett, kyl/frys och diverse annat fixat inom rimlig tid.
Så, "alla" verkar inte, ur mitt perspektiv, vara väldigt sugna på att inskaffa ett eget hus.
Jag är uppvuxen i en lägenhet i Stockholms innerstad, efter diverse flyttande som ung vuxen till lägenheter, hamnade i ett radhus och sen snart 25 år tillbaka i ett fristående hus med tomtmark runtomkring. Önskar aldrig nånsin att flytta tillbaka till ett boende i flerfamiljshus men kanske blir tvungen p g a ålder eller hälsa.
Behåll Fastighetsavgiften så kanske fler vågar satsa (en gissning från min sida). Fastighetsskatten som tidigare fanns tvingade min mamma från sitt boende då hon inte hade råd att bo kvar. Inte schysst.
Så, "alla" verkar inte, ur mitt perspektiv, vara väldigt sugna på att inskaffa ett eget hus.
Jag är uppvuxen i en lägenhet i Stockholms innerstad, efter diverse flyttande som ung vuxen till lägenheter, hamnade i ett radhus och sen snart 25 år tillbaka i ett fristående hus med tomtmark runtomkring. Önskar aldrig nånsin att flytta tillbaka till ett boende i flerfamiljshus men kanske blir tvungen p g a ålder eller hälsa.
Behåll Fastighetsavgiften så kanske fler vågar satsa (en gissning från min sida). Fastighetsskatten som tidigare fanns tvingade min mamma från sitt boende då hon inte hade råd att bo kvar. Inte schysst.
Det är väl beroende på kommun och efterfrågan. I Östersund kunde man väl nyligen köpa en tomt för 1kr kvadraten. En av de trevligaste städerna i Sverige enligt mig.RoTe skrev:
Men som någon skrev här tidigare så har vi väldigt mycket byggbar mark även i anslutning till de större städerna i landet som ej bebyggs av en eller annan anledning.
Men vi kan väl lägga tomtpriser/bristen på tomter till listan varför det är så dyrt att bygga i Sverige.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fler sovrum behövs.. Men hur?
Planlösningar -
Hur många elektriker behövs och hur lång tid tar det att fixa fler eluttag
El -
Småhus har lägre miljöpåverkan än flerbostadshus
Artikelkommentarer -
Partierna överens om att det bör byggas fler småhus
Artikelkommentarer -
Branschorganisation spår fler småhus under 2021