• Gilla
Simbasand
  • Laddar…
Patrik440
Redaktionen Redaktionen skrev:
Mäklarsajterna svämmar över av snyggt renoverade och högklassiga hus vi kan inspireras av inför det egna husbygget eller renoveringen. Det gick inte att välja ett fredagshus den här veckan, det fick bli fem!

Du kan läsa artikeln här: Fem drömhus du bara måste titta närmare på - vilket är din favorit?
Nr 3 såg ut att ha ett något sånär garage iaf så det får nog bli det då.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Jag säger jugendhuset. Gillar inredningen, trappan som går upp under takrosen. Sextiotalshusets badrum får mig att tänka "nattklubb", inte något jag skulle trivas att duscha eller sitta och kolla mobilen i.

Fritidshuset är ju enkelt och trevligt. Men omgivningen är inte något som faller mig i smaken och jag har väldigt svårt för detta med fönster som går ned till golvet. En psykolog kan säkert få ut något av det men jag vill ha vägg under fönstren, mer stabilt och avskärmande.

• Gilla
helhag0 och 2 till
  • Laddar…
Jag gillade också jugendvillan. Skulle vilja bo i ett sådant hus.

• Gilla
angel_official
  • Laddar…
Alla typer av hus från tidigare än 70-t brukar kunna ha intressanta detaljer, under förutsättning att de är byggda med kvalitet, riktigt gediget hantverk, stil och finess. Generellt kan man också säga att ju mindre pengar som använts vid renoveringar och om- och tillbyggnationer desto intressantare.

P
Lite sorgligt med villa Frankenburg. Jag förstår att Lundstens smak var något eget, men ändå vemodigt att se hur grå och livlös interiören har blivit. Roligt dock att utsidan är sig lik.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jag väljer också villa Frankenburg men det första jag skulle göra vore att ta bort trädäcket och poolen. Hade mycket hellre haft en vanlig trädgård. Sedan hade jag kanske målat om i någon annan färg än rosa också.

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
TheImprovisor
Jugendvillan får utan tvekan min röst.

P
Patrik440 Patrik440 skrev:
Nr 3 såg ut att ha ett något sånär garage iaf så det får nog bli det då.
Det ser inte ut att vara ihopbyggt med boningshuset, tyvärr

Maria T
Jugendvillan är vacker, en riktig dröm. Min pappa kände Lundsten så jag har besökt villa Frankenburg när det ännu var en totalt galen interiör, som passade den underbare något excentriske ägaren som hand i handske, men då var jag för ung för att uppskatta det. Utsikten är ändå svårslagen.

Dalarö, där mina förfäder byggde hus och mina farföräldrar bodde i över femtio år är sig inte likt. Det runt 2010 fint renoverade Hotel Bellevue hann bli rejält nedgånget på bara tio år, och nu fått dessa (i mitt tycke) fula annex till hus nedanför sig, att ha sig ett namn som arkitekt betyder rakt inte att en kan bygga något som smälter in i och passar omgivningen. Men som tur är syns de knappt från vägen, och de som har råd att köpa (smaken, ja, den är som den är) kommer verkligen kunna njuta en underbar utsikt. Det är ju mest de båtburna som kommer se hur fult det egentligen är.
(Nu skrev jag precis vad jag tycker, puh!)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.