Artikelkommentarer
Robin Lindberg: nu var det några år sedan jag köpte… men vill dock minnas att köpare och säljaren fick signera varje sida i prospektet som en del av kontraktet. Känns iaf relevant när man läser artikeln nu 😬
Nötegårdsgubben: [citat] Du menar gå man ur huse när det invigs infrastruktur till grannlandet? Tja, det hände ju exempelvis när Öresundsbron invigdes. https://www.sverigesradio.se/artikel/7506988 Trots att det funnits protester inför. [bild] [citat] Konstig slutsats. Det är ju bara direkt berörda som faktiskt fick betalt för sin uppoffring som intervjuas. [citat] Skillnaden är väl då vilka som de
blackarrow: [citat] Enl SvK i NyTeknik –Det enda vi har märkt är att ett nödeffektingrepp aktiverades automatiskt på en HVDC-kabel mellan Danmark och södra Sverige, säger han till Ny Teknik. Aktiveringen gjordes eftersom det stora strömavbrottet fick frekvensen att gå ner på kontinenten. Med hjälp av nödeffektingreppet kunde det svenska elsystemet skjuta till effekt för att hjälpa till att
pmd: [citat] Det hade varit värre. [citat] Inte verkade tycka. Jag tycker att det hade varit illa. Det hade ändå varit elsäljaren som skulle ha fått stå för de ökade kostnaderna. Om ni hade haft en person i huset som var beroende av respirator så hade det förstås knappast gått att helt kompensera följderna av ett elbortfall ekonomiskt, men i sådana, och liknande fall, skulle jag nog vara
atomlab: Ute till försäljning igen. Nu för 15,9miljoner https://www.bjurfors.se/sv/tillsalu/stockholm/nacka/skuru/skurusundsvagen-160/
Liljeros: I [citat] Att Mutares som ändå valde att gå in och köpa Serneke 3 månader senare sätter det i konkurs är ju inget man kan lasta Ola för, kritiken tycker jag skall ligga på Göteborgs stad som tecknar ett avtal med ett företag utan varken ekonomisk historik eller nämnvärt kapital lokalt i Sverige, normalt ställs ju omsättningskrav vid offentliga upphandlingar. Detta har man
Redaktionen: Priserna på småhus låg stilla under årets första kvartal, medan fritidshusen tappade i värde. Du kan läsa artikeln här: Fallande priser på fritidshus
kisumisu: [citat] Så är det nog och därmed vill man ju ha nåt som håller bäst av dessa. Min morfar hade en garagetält till bilen som höll ändå över 20år. Men det kanske inte är samma material och därmed kvalitet idag som på 90-talet? Har tyvärr ingen koll heller vad det var för tillverkare.
Anonymiserad 23608: Utan lutning på åtminstone ryggstödet blir det ingen bekväm soffa. Denna gjorde jag åt kyrkans personal, men hade det varit åt mig själv hade jag formsytt sitsen också och lagt mer tid på finishen. [bild] [bild]
Messier1994: [citat] Riktigt imponerande och man blir lite avundsjuk — sådana där tider man vill kunna drömma tillbaka till på ålderns höst. Ser att många ifrågasätter budgeten — men jag skulle vilja vända på det. Tänk på hur enormt mycket som — inte — gjordes. Budgeten skulle ju inte hålla om man räknade in kostnad för eget arbete. Hon jobbade ju massor själv, pappan var ju där och
pacman42: Kommer inte ihåg om jag har berättat om det tidigare, men för att slippa lyfta på stenläggning mm så har jag på några ställen lagt ned fiberduct (slang) som jag drar begränsingskabeln i, då kan jag byta ut den utan att flytta på plattor, gräva i gräsmattan osv. Den ger dessutom ett bra skydd mot mekanisk nötning och knivar. Jag har även slang i en brant där jorden rör sig mycket
steffo_b: [citat] Nja. vi ligger på 87% enligt SVK så helt off är det inte med 90%. [citat] Det håller jag med om. Det var mest en fråga om det inte var så att påståendet att vindkraften hade en tillgänglighet på 35% berodde på att man blandat ihop tillgänglighet med nyttjandegrad eftersom tillgängligheten ligger på 9% och däremot nyttjandegraden ligger i närheten av den siffra som påstods
Messier1994: [citat] Nja, om huset kostade 14 och de bara hade lån på 5 så hade de en jkl-igt stor insats och skulle nog klara sig ganska bra. Samtidigt kan man ju vara lite rädd för att hela byggnadskreditivet inte kunde omvandlas till bolån eller något liknande.
Kalle B: Näverlönn, är det möjligen naverlönnen som menas egentligen då?
EJLunde: [citat] Hei. Er det mulig å få fargekoder til de ulike malingsfargene samt kjøkkeninnredningen? På forhånd tusen takk! Mvh Elisabeth 😊
Bannerb: Känns jobbigt satsar nog på en med kamera/gps! Eller är det värt med signalkabel vad är bäst?
Karl webmaster Johansson: [citat] Fick just upp det intressanta testet som länkas till i tråden. Letar själv efter en RYOBI grästrimmer på begagnatmarknaden. Lade in en köpesannons som du kan se HÄR! Använder själv vanlig motorgräsklippare (Klippo Excellent H med Hondamotor) men i vissa fall krävs det ju en grästrimmer.
pmd: [citat] jag vill skärpa det lite till att de vill ha något som inte är väldefinierat.
Niq: [citat] Ja är det så långt gånget behövs ju naturligtvis akuta insatser av div sjukvårdspersonal. Då bör man kanske inte ta i beaktande olika sorters dieter överhuvudtaget utan bara ge det som får personen behöver för att överleva. Det är väl knappast möjligt att ens kunna äta fast föda om det är så långt gånget? Men det är just akuta åtgärder för att rädda liv och har
Kasken: Att göra ett påslag på inköpspriset när man som företagare ombeds att t.ex räkna ut åtgång och vilket material som skall köpa in och dessutom sköta kontakterna med leverantör och transport, leverans, mottagande, samt ev reklamationer och garantiärenden..... Då är det fullt rimligt med ett påslag runt 15-20% Men då skall man även vara positivt inställd till att kunden istället
Nalleman64: Bra att någon vågar/orkar utmana monopolföretagen.
Jotsat: Varför länkar ni i redaktionen inte till källorna ni använder?
Redaktionen: Huspriserna ligger oförändrade, men antalet sålda hus ökar kraftigt mot i fjol. Du kan läsa artikeln här: Stor ökning av antalet sålda hus jämfört med i fjol
Rabbithole: [citat] Det bör vara H13 på alla dammsugare. Jag vill för övrigt bara ha tvättbara filter och påslösa behållare. Oklart om man löser tvättbart H13?
krillek: Ni borde faktagranska artikeln! Först kostar rullgräs 47 kr/kvadrat. Baserat på 300 m2. Låter rimligt. Sen helt plötsligt i jämförelsen med gräsfrö kostar det ”omkring” 89 kr per kvadrat. Oklart var denna siffra kommer ifrån. Avslutningsvis, i sammanfattningen kostar det mellan 33-83 kr per kvadrat. Alla fattar att det kostar mycket per kvadrat om man köper lite, men för en hel
Dowser4711: Näringsförbud får man inte bara för att ha drivit företag som regelbundet går i konkurs. Det krävs att man antingen ägnat sig åt bedrägeri mot borgenärer, skattebrott eller liknande i kombination med konkursen för att det ska bli aktuellt. Dvs, sköter de bara pappersarbetet korrekt får de köra hur många engångsföretag de vill…
BigR: Hela pressmeddelandet https://www.sbab.se/download/18.113e0059190de94eea11acdc/1743690724057/250404%20Sjunkande%20temperatur%20p%C3%A5%20bostadsmarknaden%20i%20mars.pdf
Redaktionen: Svensk konjunktur behöver fortfarande stärkas. Du kan läsa artikeln här: Riksbanken spår inte höjd ränta framåt
AndersS: Säger som GW, det är knepigt det där. Tar vi Kalmar län som inkluderar Öland och även har en lång kustremsa så blir det ett resultat och prisnivå, går vi sedan till inlandet i länet så får man något helt annat.