4 928 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Samla regnvatten för bevattning, fylla på dammar med mera – en guide
På konsumentens sida
· 3 630 inlägg
Om du samlar in regnvatten på tomten så kan du använda det vattnet sedan både för att vattna växter i perioder av torka eller tvätta bil och trädäck. Men hur gör du och vilka alternativ finns det för att samla och sedan sprida ut regnvattnet?
Du kan läsa artikeln här: Samla regnvatten för bevattning, fylla på dammar med mera – en guide
Du kan läsa artikeln här: Samla regnvatten för bevattning, fylla på dammar med mera – en guide
Vi har två vattentunnor. Enklaste lösningen med tunnor från Biltema (nya modellen är sämre än den förra trots att de har samma nummer).
Vi hämtar vatten med kannan. Vi kommer antagligen skaffa fler tunnor och koppla ihop dem.
Här en bild från när jag sätter upp den ena. Plockade ned stupröret och målade det svart.
Vi hämtar vatten med kannan. Vi kommer antagligen skaffa fler tunnor och koppla ihop dem.
Här en bild från när jag sätter upp den ena. Plockade ned stupröret och målade det svart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag köpte två stora tunnor på blocket och seriekopplade dem med granngårdens kit, hönsnät upptill så att ingen drunknar. En kran i botten på varje tunna så att man kan fylla vattenkannan. Vattnet räcker till alla planteringar, gräsmattan får klara sig utan.
Ett robust men enkelt system som jag har använt ett par år till mitt växthus:
"blå" tunnor som varit spolarvätska eller likn. går ofta att köpa loss billigt från en mack eller blocket. Rymmer 200 l/st och seriekopplade i botten så får man snart rätt bra volym, dessa står under stuprör.
Dränkbar pump från biltema (kopplade med timer till vägguttag) placerad i en av tunnorna. Pumpen kopplas till ett enkelt partikelfilter (även det biltema). Detta går sedan via vanlig trädgårdsslang till växthuset där det finns droppbevattning (Amazon) vid respektive planta.Filtret är ett måste för att droppbevattningen inte ska bli tät.
Budget ca 1000 kr totalt och har funkat över en 4 v-semester för att hålla plantor vid liv.
"blå" tunnor som varit spolarvätska eller likn. går ofta att köpa loss billigt från en mack eller blocket. Rymmer 200 l/st och seriekopplade i botten så får man snart rätt bra volym, dessa står under stuprör.
Dränkbar pump från biltema (kopplade med timer till vägguttag) placerad i en av tunnorna. Pumpen kopplas till ett enkelt partikelfilter (även det biltema). Detta går sedan via vanlig trädgårdsslang till växthuset där det finns droppbevattning (Amazon) vid respektive planta.Filtret är ett måste för att droppbevattningen inte ska bli tät.
Budget ca 1000 kr totalt och har funkat över en 4 v-semester för att hålla plantor vid liv.
Klicka här för att svara