Artikelkommentarer
Martin Lundmark: [citat] Hej djac Tack, då förstår jag Sedan jag blev pensionär så är jag nere under 1000 mil/år. Den bil jag har nu, ryms jag som är lång, hyfsat bra i när får ha sätet längst bak. Men bilen finge gärna vara en storlek större, ögonens synfält framåt begränsas av låg vindruta och backspegel. Jag kan tänka mig att nästa bil blir en elbil, det ser vi då. Den bilen finge gärna
Redaktionen: Det finns många typer av postlådor att välja bland. Postlådan kan vara stor, liten, klassisk, modern, inbyggd, fristående, av trä, metall eller plast. Dessutom finns det postlådor med och utan lås. Arkitekt Calle Posse tycker att postlådan är som ett visitkort. Du kan läsa artikeln här: Så väljer du postlåda som matchar huset – experten tipsar
pmd: [citat] Haha! Hävdar du med det svaga underlaget att du kan dra någon som helst slutsats om vad som allmänt menas med "planerbar" annat än att en person menar det? Om inte, varför tog du upp det? Det bidde en tummetott. Nu ska jag göra som förra gånger du började med förolämpningar istället för att diskutera. Den som är mer intresserad av att ställa till med bråk förtjänar inte
Peacepoor: [citat] Nej, de lämnar en skrivelse till kommunen som vilken granne som helst, men kommunen går, enligt tjänstemannen jag pratade med, aldrig emot försvaret i sådana här frågor. Jag kan givetvis överklaga och då går det eventuellt till byggnadsnämnden, men de går inte heller emot försvaret (historiskt sett).
Unikt namn: Är det dags för plankhus att komma tillbaka?
pmd: [citat] Den stora begränsningen är att privatpersoner användning är förbjuden. [citat] Inte med rätt användning i liten skala, som i en villaträdgård. I den storskaliga, tillåtna, användningen tror jag dock att det kan komma ner till grundvattnet i värsta fall. [citat] Ja, det fungerar, men är mycket mer arbetsintensivt.
Dashio: [citat] Haha exakt vad jag tänkte också! :D
TypRätt: Det var väl kanske bullpåsen som grannen hade kastat över tidigare. Det är därför det alltid ska vara Whiskey! (om man vill minimera skada på egen fastighet bör man dock bara köpa en liten flaska om det är till en grävmaskinist).
Västgötabo: Har varit övervakat med kamera/kameror i flera år av min granne. Har aldrig hittat någon kamera dock. Har väldigt mycket växtlighet mot gränsen mot grannen. Finns det något sätt att avslöja en kamera som är riktat mot min tomt? Ska vara borta på semester. Har några kameror som övervakar dörrar till huset. Vill ha en kamera som filmar min växthus och grönsakslandet också. Grannen
Grinigt Positiv: Bor i Norrbotten och säger bara att blonda pr bimbon babblar en massa smörja hit och dit för att försöka få folk i syd att hålla henne kvar på posten. Hon sätter ju knappt en fot norr om Sundsvall generellt, men malmen i norr är fantastisk för Sverige. Är nog bara att lägga ner och införa fotogen, stearinljus, ved och olja på heltid snart igen. för det här leder ingenvart då det
pmd: [citat] Kommunistpartiets ord är lag, är det väl den bästa beskrivningen på rättssystemet i Kina.
Hammarskallen: [citat] Jag tänker att man låter änden på röret mynna ut i en slänt ovanmark, och följer slänten ned i marken.
Anonymiserad 671848: Det här var verkligen ingen trevlig läsning. Har anlitat dessa jag med och har inte jättebra koll på hur mycket det ska kosta, men nu blir man definitivt orolig över att man blivit lurad. Upplever att de har gjort ett bra jobb, men man vill ändå inte bli lurad. Kommer nog börja se mig om efter en ny rörfirma.
Redaktionen: Det råder bastufeber i Sverige och säkert i Finland också när KAJ ska framföra "Bara bada bastu" i finalen av Eurovision på lördag. Vi passar på att titta närmare på intressanta bastuprojekt där medlemmar har byggt bastu med smarta lösningar. Du kan läsa artikeln här: Inspirerande bastubyggen på Bygggahus.se
Zodde: [citat] Ligger på deras hemsida https://www.riksbank.se/sv/om-riksbanken/organisation/direktionen/
ajn82: [citat] Vad ska vi med det till? Vilket problem löser de?
Palleen: [citat] Hej T.S! Vilket pris fick du för jobbet? Jag vill lägga sedum på en Friggebod på Gotland, yta totalt 11 kvm och söker bra leverantörer. Plantagen, Bromma tar 2500kr/ kvm, bara för mattan! mvh Palleen
pacman42: Jag hade precis en vattenskada och i mitt fall var det en 35 år gammal klämringskoppling som började smygläcka så lite att det inte märktes förrän det redan skapat stora skador. Den var inte gömd, men om man inte tittar till den så kan den ju läcka länge ändå. Enligt skaderegleraren så hade den läckt veckor till månader, inte år. Edit: jag skall förtydliga att det inte var
Bernt Ö97: [citat] 👍 Hmmmmm......? Göra rätt är inte alltid lika med att slaviskt följa skrivna lagar och bestämmelser, vilket upprinnelsen av tråden i Mjölbyfallet indikerar. Ryktet säger dock att även i Mjölby har man pragmatiskt släppt valet av dörrkulör utan invändning. Det fins hopp mänskligheten.
Redaktionen: Riksbanken väljer att lämna styrräntan oförändrad för nu. Du kan läsa artikeln här: Oförändrad styrränta
Kashew: [citat] Vi såg färdigt den här säsongen i helgen och reagerade också på totalpriset. 2.9 + 2 mille är extremt högt för ett pris där ute. Man får lätt ett hus för samma pris närmare Lund/Malmö med bättre återförsäljningsvärde och bättre infrastruktur.
makhno_: Produktivitet är inte så lätt att förstå eftersom det mäts ekonomiskt (värde) inte rent effektivitetmässigt. Det är värdeökningen per resurs (tid/annan input) som avses. Typ vinstens ökning... Att effektiviteten hos bygg inte ökar som andra är inte konstigt eftersom de lätteffektiviserade delarna av "produkten" hus är utspjälkad i byggvarorna. Kvar hos bygg är det som tar tid,
arneri68: Många Rossvillor i området med liknande design, dvs runda väggar, minimal trädgård etc.
Daniel 109: Nja, det är inte utöver nätavgiften, det är en förändring av hur nätavgiften fördelas. Elpriset har inget med nätavgiften att göra, det är en separat marknad. Om man har elvärme kan man vinna på förändringen då man ofta köper mycket energi i förhållande till effekten.
pmd: [citat] Forskare som fuskar, eller är slarviga, kommer snart att upptäcka att de inte får så många forskningsuppdrag.
O: [citat] Onekligen [citat] Kunskapen om Ukraina har säkert ökat hos oss alla sedan den tiden. Men var Janukovitj hade sina sympatier var helt klart redan då. I och med att Viktor Janukovitj var ledande medlem i partiet Regionernas parti. Ett parti som b.l.a. ville göra ryska till officiellt språk i Ukraina, som hade ett samarbetsavtal med Vladimir Putins ryska parti Enade Ryssland och som