Intressant artikel!

Vi skissar just nu på en påbyggnad på vårt befintliga garage samt en hall som kommer utgöras av en ny byggnad mellan huset och garaget, totalt ca 70kvm. En grov uppskattning som vi gjort landar på ca 750 000:- och då räknar vi med ganska mycket eget arbete men inga badrum/kök (dock förberedelser). Solceller på taket tillkommer eventuellt. Vi får se hur långt det räcker!
 
Tyckte jag läste om en familj som adderade en våning, kanske halvplan men där vädertätt och isolerat kostade 300K. Lägg till några hundra tusen för ett badrum, el, inredning. Låter vansinne med 2 miljoner.
 
  • Gilla
Cenko2 och 3 till
  • Laddar…
Det är en stor ny våning på 100 kvm plus att man anlitar hantverkare för allt och inte gör något jobb själv. Men det är mycket, det håller jag med om. Jämför med Jerry som tar hjälp med stomme och skorsten, sedan gör han resten själv. Han räknar med att hamna på 500 kkr, 78 kvm.
 
  • Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det är en stor ny våning på 100 kvm plus att man anlitar hantverkare för allt och inte gör något jobb själv. Men det är mycket, det håller jag med om. Jämför med Jerry som tar hjälp med stomme och skorsten, sedan gör han resten själv. Han räknar med att hamna på 500 kkr, 78 kvm.
Det var Jerry jag hade läst om, fel av mig att inkludera isolering. Tycker fortfarande att 2 miljoner låter dyrt, men det är klart att kostnaderna stiger om snickarna tar hand om alla moment.
 
Tack för läsvärd artikel! Väldigt matnyttig.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Hej spännande. Jag har själv gjort taklyft i norra Stockholm/Jakobsberg med Åtvidabergs takvåningar som prefab leverantör klar i september 2018. Tillbyggd 99 nya kvadratmeter, 4 sovrum ett stort vardagsrum, tvättstuga och badrum.

Sen ett företag för byggnadsställningar, ett andra för takarbete (lägga takpannor och plåtarbeten), ett tredje för utvändig färdigställa panel mm. Ett fjärde för utvändig målning och ett femte för tvättstuga och badrum samt ett sjätte för invändig spackling och målning, ett sjunde för ny trappa. Så många företag så bara projektledningen kändes som ett halvtidsjobb i sig ibland.

(Hade behövt ytterligare ett till om inte pappa vore behörig elektriker)
Lagt ca 1200-1500 timmar själv.
Tok 22 månader från byggkranen kom till slutbesked och 99% färdig med slutfinish.
ca 1 400 000-1 500 000kr till företagen ca 150 000kr i material jag köpt.
 
  • Gilla
Ektopp och 7 till
  • Laddar…
Misstänker att priset drar iväg ordentligt om man köper in allt nyckelfärdigt. Vi är mitt i vårt taklyft, där stora delar sker med eget arbete. Så inte riktigt rättvist. Ligger säkert på 1000h. Vi bygger 80m2, 4 rum, plus badrum.

Vi har inte gjort någon riktig kalkyl eller budget. Gissade att det skulle gå på 6-800K, och skulle tro att vi landar någonstans kring det högre +-100K.
Då har vi Rivit gamla våningen med ”billig” arbetskraft, max 30-40K:- i kostnader för att få slätt Golv. Släkting är arkitekt, annars hade det väl kommit till 20K för det. Bygglov ca 25K. Ställning 30K


Vi har låtit en Byggfirma vi känner väl, tillverka väggar mm i egna lokaler och montera. De fick konstruktionsritningar av Derome, utifrån arkitektritningen. Kostade inget extra för oss.
Det arbetet exkl fönster, inkl tak (Papp), gick på knappt 400K, Fönster köpte jag själv, men levererade till byggaren, så de var monterade för 65K. Det var riktigt billigt, då vi ahr mycket och stora fönster, ljud klassade, och Sol dämpade. Byggarens leverantörer var så dyra, så vi gjorde så, och gav honom lite extra för att hantera dem. Så lite grovt 500K för färdigt Utvändigt med målad panel. Detta är med gipsskivor, hade varit billigare om vi valt vindpapp, men ljudkrav från kommunen.
Allt invändigt ahr vi gjort själva, förutom n bärande vägg. Isolering Tak (lösull) väggar, Skivor, som vi monterat själva uppskattningsvis 30K
Tomrör, ventrör Golvspån, Gips, OSB, Reglar mm innan prisuppgången ) uppskattningsvis 70-80K.

Det återstår en del, målning max 5000:-
el 5-10k
Värmegolv, vattenburet, spårade golvskivor, Slang Fördelare, mm Ca 30K
Golv, ytskikt 15-20K

Sen det som är mest skrivet i stjärnorna är dels Badrum, 5m2, Vi har redan gjort underarb , förlagt rör etc. Så Det vi inte bestämt än är graden av Inhyrt. Kommer nog sätta tätskikt, men sannolikt inta kakla. Detta kan nog landa mellan 50-100K.

Slutnotan Enligt ovan bör således bli 750-800:- Men man är ju optimist, och har säkert blundat för en del kostnader jag haft. så närmare 900 är nog realistiskt.
Detta är byggt med relativt hög standard, alla väggar med osb-skivor, dubbelreglade väggar för ljuddämpning mellan rum etc .
Så överlag rätt kostnadseffektivt, men på gränsen till orimligt mycket eget arbete:sweat:.
Minn slutsats är att Siffror ner mot 500K är möjliga med väldigt mycket eget arbete, om det inte skall göras något extra, som våtutrymmen, överdrivna fönster Golvvärme lite billigare golv mm. Jag kan också konstatera att med 1 milj om man jobbar mycket själv räcker oerhört långt.
 
  • Hus under renovering med ställningar runtom och en person som arbetar på taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett tvåvåningshus under renovering med nytt taklyft och ljudisolerade fönster, ommålad panel och byggmaterial på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
KristofferBromma och 2 till
  • Laddar…
Kunde inte motstå att lägga till en före/efter bild. Blev lite små nostalgisk när jag bläddrade i bilderna..:whistle:

M mojjen skrev:
Misstänker att priset drar iväg ordentligt om man köper in allt nyckelfärdigt. Vi är mitt i vårt taklyft, där stora delar sker med eget arbete. Så inte riktigt rättvist. Ligger säkert på 1000h. Vi bygger 80m2, 4 rum, plus badrum.

Vi har inte gjort någon riktig kalkyl eller budget. Gissade att det skulle gå på 6-800K, och skulle tro att vi landar någonstans kring det högre +-100K.
Då har vi Rivit gamla våningen med ”billig” arbetskraft, max 30-40K:- i kostnader för att få slätt Golv. Släkting är arkitekt, annars hade det väl kommit till 20K för det. Bygglov ca 25K. Ställning 30K


Vi har låtit en Byggfirma vi känner väl, tillverka väggar mm i egna lokaler och montera. De fick konstruktionsritningar av Derome, utifrån arkitektritningen. Kostade inget extra för oss.
Det arbetet exkl fönster, inkl tak (Papp), gick på knappt 400K, Fönster köpte jag själv, men levererade till byggaren, så de var monterade för 65K. Det var riktigt billigt, då vi ahr mycket och stora fönster, ljud klassade, och Sol dämpade. Byggarens leverantörer var så dyra, så vi gjorde så, och gav honom lite extra för att hantera dem. Så lite grovt 500K för färdigt Utvändigt med målad panel. Detta är med gipsskivor, hade varit billigare om vi valt vindpapp, men ljudkrav från kommunen.
Allt invändigt ahr vi gjort själva, förutom n bärande vägg. Isolering Tak (lösull) väggar, Skivor, som vi monterat själva uppskattningsvis 30K
Tomrör, ventrör Golvspån, Gips, OSB, Reglar mm innan prisuppgången ) uppskattningsvis 70-80K.

Det återstår en del, målning max 5000:-
el 5-10k
Värmegolv, vattenburet, spårade golvskivor, Slang Fördelare, mm Ca 30K
Golv, ytskikt 15-20K

Sen det som är mest skrivet i stjärnorna är dels Badrum, 5m2, Vi har redan gjort underarb , förlagt rör etc. Så Det vi inte bestämt än är graden av Inhyrt. Kommer nog sätta tätskikt, men sannolikt inta kakla. Detta kan nog landa mellan 50-100K.

Slutnotan Enligt ovan bör således bli 750-800:- Men man är ju optimist, och har säkert blundat för en del kostnader jag haft. så närmare 900 är nog realistiskt.
Detta är byggt med relativt hög standard, alla väggar med osb-skivor, dubbelreglade väggar för ljuddämpning mellan rum etc .
Så överlag rätt kostnadseffektivt, men på gränsen till orimligt mycket eget arbete:sweat:.
Minn slutsats är att Siffror ner mot 500K är möjliga med väldigt mycket eget arbete, om det inte skall göras något extra, som våtutrymmen, överdrivna fönster Golvvärme lite billigare golv mm. Jag kan också konstatera att med 1 milj om man jobbar mycket själv räcker oerhört långt.
 
  • Före-bild av ett renoveringsprojekt med rörigt trädgårdsområde framför en vit tvåvåningshusfasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett enfamiljshus före renovering med gammal takbeklädnad och byggmaterial framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Chrispy och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.