4 893 läst ·
26 svar
5k läst
26 svar
Imorgon träder de nya byggreglerna i kraft
Sida 1 av 2
På konsumentens sida
· 3 636 inlägg
Nya byggregler införs 1 juli, det här behöver husägare ha koll på.
Du kan läsa artikeln här: Imorgon träder de nya byggreglerna i kraft
Du kan läsa artikeln här: Imorgon träder de nya byggreglerna i kraft
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 352 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 352 inlägg
Jag är väl en av kritikerna då. Jag är rädd att det blir ett handläggarlotteri på kommunerna och istället för att lägga tid på att hitta en bra snickare som gör en färdig ritning bra får man hitta en dyr konstruktör som ska bevisa att redan gjorda ritningar håller och sen får man lägga tid på att hitta en bra snickare som säger att man gärna gjort på annat sätt..
Allt som ger medborgare ökad frihet (inom rimliga gränser) ställer jag mig positiv inför. Särskilt när det kommer till ens hem. Annars går ju samhället vanligtvis åt helt andra med en snara som ständigt dras åt.
Det är värt att testa och utvärdera känner jag 👍
Det är värt att testa och utvärdera känner jag 👍
Det är ingen frihet under ansvar och ingen förenkling, det är som att ha prov i skolan men läraren vill inte berätta vad provet gäller. Vi har redan detta system för miljöbalken, t ex för anmälan eller tillståndsansökan för små avlopp. Ett riktigt skitsystem. 1:0 till de som vill ha mer byråkrati och fler byråkrater samt mindre byggande.
Håller med i ditt resonemang.Erik JS skrev:
Men tycker att man kunde ha haft en provperiod med slututvärdering i ett fåtal kommuner först..
Det är ungefär så prov i skolan funkar nu också. Inte en bok med en tydlig avgränsning, "dessa sidor ingår". Istället er sammelsurium av YouTube-klipp, stenciler och saker man talat om på ett studiebesök.Claes Sörmland skrev:
Det är ingen frihet under ansvar och ingen förenkling, det är som att ha prov i skolan men läraren vill inte berätta vad provet gäller. Vi har redan detta system för miljöbalken, t ex för anmälan eller tillståndsansökan för små avlopp. Ett riktigt skitsystem. 1:0 till de som vill ha mer byråkrati och fler byråkrater samt mindre byggande.
"Dessa sidor från läroboken ingår" är inte heller ett bra sätt att förbereda för prov. Ett prov ska undersöka vad eleven kan. Kunskapen ska inte begränsas till vissa sidor i en bok.jonmo skrev:
Problemet är då förstås att det fattas tid för att eleverna ska hinna lära sig tillräckligt mycket om ämnet för att kunna redovisa sina kunskaper på ett nöjaktigt sätt i ett prov.
Samma ideologi ligger bakom i skolan som i byggsektorn. Den kallas "konstruktivism" inom pedagogsvängen och man gillar lärandemål. Eleven ska skapa sin egen kunskap. Inom byggbyråkratin talar om "teknikneutrala funktionskrav". Byggherren ska skapa sina egna lösningar. Det är samma tankemodell, man hatar ramar och tydliga regler och vill flytta ansvaret från myndigheten/läraren till byggherren/eleven (eller snarare dess föräldrar). En sorts ansvarsflykt där myndigheten/lärare värderar eleven/byggherrens arbete i efterhand.jonmo skrev:
Extremt kostsam för samhället att organisera byråkratin med denna ideologi som grund.