Ossian K Olsson
Jag är väl en av kritikerna då. Jag är rädd att det blir ett handläggarlotteri på kommunerna och istället för att lägga tid på att hitta en bra snickare som gör en färdig ritning bra får man hitta en dyr konstruktör som ska bevisa att redan gjorda ritningar håller och sen får man lägga tid på att hitta en bra snickare som säger att man gärna gjort på annat sätt..

• Gilla
gufor02 och 12 till
  • Laddar…
P
Allt som ger medborgare ökad frihet (inom rimliga gränser) ställer jag mig positiv inför. Särskilt när det kommer till ens hem. Annars går ju samhället vanligtvis åt helt andra med en snara som ständigt dras åt.

Det är värt att testa och utvärdera känner jag 👍

• Gilla
AG A och 2 till
  • Laddar…
Man undrar alltid vad det är för lobbygrupp som ligger bakom när det kommer såna här "förenklingar"...

Cruzze Cruzze skrev:
Man undrar alltid vad det är för lobbygrupp som ligger bakom när det kommer såna här "förenklingar"...
Ja frihet under ansvar är svårt

Claes Sörmland
Det är ingen frihet under ansvar och ingen förenkling, det är som att ha prov i skolan men läraren vill inte berätta vad provet gäller. Vi har redan detta system för miljöbalken, t ex för anmälan eller tillståndsansökan för små avlopp. Ett riktigt skitsystem. 1:0 till de som vill ha mer byråkrati och fler byråkrater samt mindre byggande.

• Gilla
  • Ledsen
  • Arg
Paco64 och 23 till
  • Laddar…
Erik JS skrev:
Allt som ger medborgare ökad frihet (inom rimliga gränser) ställer jag mig positiv inför. Särskilt när det kommer till ens hem. Annars går ju samhället vanligtvis åt helt andra med en snara som ständigt dras åt.

Det är värt att testa och utvärdera känner jag 👍
Håller med i ditt resonemang.
Men tycker att man kunde ha haft en provperiod med slututvärdering i ett fåtal kommuner först..

• Gilla
Kashew och 1 till
  • Laddar…
P
Huddingebo Huddingebo skrev:
Håller med i ditt resonemang.
Men tycker att man kunde ha haft en provperiod med slututvärdering i ett fåtal kommuner först..
Sant, låter vettigt.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är ingen frihet under ansvar och ingen förenkling, det är som att ha prov i skolan men läraren vill inte berätta vad provet gäller. Vi har redan detta system för miljöbalken, t ex för anmälan eller tillståndsansökan för små avlopp. Ett riktigt skitsystem. 1:0 till de som vill ha mer byråkrati och fler byråkrater samt mindre byggande.
Det är ungefär så prov i skolan funkar nu också. Inte en bok med en tydlig avgränsning, "dessa sidor ingår". Istället er sammelsurium av YouTube-klipp, stenciler och saker man talat om på ett studiebesök.

• Gilla
  • Ledsen
  • Haha
antett och 2 till
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Boverket?

Discoman Discoman skrev:
Boverket?
I wish. Snarare konsulter, sakkunniga och rådgivare som ser en chans att tjäna en hacka på oss ängsliga byggare och leverera en massa dyrt fluff som de inte behöver ta ansvar för...

• Gilla
unki och 2 till
  • Laddar…
hsd
"Tanken är att samhällsbyggnadssektorn tolkar bestämmelserna och tar fram förslag på lösningar."
Det innebär att kommunen kan hitta på en massa avgifter, vilket innebär ytterligare fördyrande och pappersarbete

• Gilla
  • Ledsen
Huddingebo och 4 till
  • Laddar…
Jag förstår inte denna delen att man inte får blanda system. Innebär det att man om man har en innovativ lösning på energiförbrukning inte får använda vedertagna mått för handikappanpassning?

• Haha
  • Wow
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P
jonmo jonmo skrev:
Det är ungefär så prov i skolan funkar nu också. Inte en bok med en tydlig avgränsning, "dessa sidor ingår". Istället er sammelsurium av YouTube-klipp, stenciler och saker man talat om på ett studiebesök.
"Dessa sidor från läroboken ingår" är inte heller ett bra sätt att förbereda för prov. Ett prov ska undersöka vad eleven kan. Kunskapen ska inte begränsas till vissa sidor i en bok.

Problemet är då förstås att det fattas tid för att eleverna ska hinna lära sig tillräckligt mycket om ämnet för att kunna redovisa sina kunskaper på ett nöjaktigt sätt i ett prov.

• Haha
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
jonmo jonmo skrev:
Samma ideologi ligger bakom i skolan som i byggsektorn. Den kallas "konstruktivism" inom pedagogsvängen och man gillar lärandemål. Eleven ska skapa sin egen kunskap. Inom byggbyråkratin talar om "teknikneutrala funktionskrav". Byggherren ska skapa sina egna lösningar. Det är samma tankemodell, man hatar ramar och tydliga regler och vill flytta ansvaret från myndigheten/läraren till byggherren/eleven (eller snarare dess föräldrar). En sorts ansvarsflykt där myndigheten/lärare värderar eleven/byggherrens arbete i efterhand.

Extremt kostsam för samhället att organisera byråkratin med denna ideologi som grund.

• Gilla
antett och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.