En häcksax ska vara kraftfull nog att klippa tjocka grenar och vara skön att arbeta med i olika positioner under en längre tid. Vi har testat 12 häcksaxar och hittat några som är riktigt bra.

Du kan läsa artikeln här: TEST: Häcksax - vilken är bäst?

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Alfons3301 och 1 till
  • Laddar…
4 från Bosch och ingen från Makita/Miluwakee?

• Gilla
Nick 72 och 6 till
  • Laddar…
Makita visade inget intresse för vårt test. Bosch skickade 4 maskiner och vi testade alla vi fick oss tillsända.

• Gilla
Nick 72 och 2 till
  • Laddar…
Åter igen ett riktigt bra test.
Lånar en ryobi av min bror ibland helt ok maskin dock har denna sladd som man blir tokig på.

Vi har Boschen med sladd, den billiga. Jag förstår nu att det hade varit bättre att köpa en annan elsax men den var billig och fungerar hyfsat när grenarna inte är för grova. Men det blir bökigt att behöva ta fram en grensax hela tiden.

Men det kan vara läge -även om jag ogillar att köpa nya prylar "bara för att"- att titta på vinnaren i testet.

Jag tycker dock inte att sladden är något problem, ser ingen behov att ha batteridrift.
(Om man bortser från det klassiska att när saxen var nyköpt för några år sedan lyckades jag klippa av sladden efter fem minuter...)

En uppsättning trädgårdsverktyg på ett bord, inklusive en Bosch-elsax med sladd, en häcksax, grensax och en kopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi köpte testvinnaren tidigare i våras och är nöjda. Måste säga att möjligheten att vrida handtaget är en mycket bra funktion, en annan bra funktion är möjligheten att använda samma batteri ihop med andra maskiner samt att vikten är relativt låg. "Hedge sweepen" är ok. Jag rekommenderar att köpa den.

R
Bra test men med ett stort generalfel! Det märket som tillverkar de överlägset bästa batterimaskinerna saknas, nämligen Makita.

Hade ni haft en sådan med i testet så hade den utklassat de övriga i testet med stor marginal.

• Gilla
Dannyboy80 och 2 till
  • Laddar…
RogerZ skrev:
Bra test men med ett stort generalfel! Det märket som tillverkar de överlägset bästa batterimaskinerna saknas, nämligen Makita.

Hade ni haft en sådan med i testet så hade den utklassat de övriga i testet med stor marginal.
Som du kan läsa högre upp i tråden visade Makita tyvärr inget intresse av att vara med i testet. Vore kul att se hur dom står sig mot övriga i testet. Vad har du för erfarenhet av deras häcksaxar?

Själv har jag en batteridriven Bosch, en liten 18v. Väldigt lätt och smidig, perfekt med batteri på en stor tomt!
Den är dock rätt slö nu, både knivar och batteri så tänkte köpa en ny i sommar men blev andra prioriteringar.

Häcksaxen jag har har rätt kort svärd och jag som har långa häckar på tomten satsar nog på någon med längre svärd nästa gång, det skulle spara tid!

A
Någon som har tips på en bra häcksax med teleskophandtag?

Thorbearswe
Testvinnaren som redovisas i tabellen har inte samma modellbeteckning som den presenterade vinnaren i texten direkt efter.
Dessutom så gissar jag att skribenten skrivit fel modellbeteckning helt och hållet då oht1851 (den i tabellen) inte ens finns på Ryobis hemsida.

Namnet och priset i tabellen indikerar RHT1851, men den har bara 18mm klippkapacitet, inte 22mm som anges längre ner i tabellen. 22mm klarar däremot RHT1855.

Är det RHT1851R20F eller RHT1855R40F som vunnit testet?

• Gilla
Blommar
  • Laddar…
Thorbearswe Thorbearswe skrev:
Testvinnaren som redovisas i tabellen har inte samma modellbeteckning som den presenterade vinnaren i texten direkt efter.
Dessutom så gissar jag att skribenten skrivit fel modellbeteckning helt och hållet då oht1851 (den i tabellen) inte ens finns på Ryobis hemsida.

Namnet och priset i tabellen indikerar RHT1851, men den har bara 18mm klippkapacitet, inte 22mm som anges längre ner i tabellen. 22mm klarar däremot RHT1855.

Är det RHT1851R20F eller RHT1855R40F som vunnit testet?
Ber om ursäkt. Jag hade skrivit lite alla möjliga modellnamn på testvinnaren. Det är iallafall Ryobi RHT1851R20F som vann testet. Här är produktsidan:
https://uk.ryobitools.eu/garden-tools/hedge-trimming/hedge-trimmers/rht1851r/rht1851r20-1/
Tack för att du sade till. Testet blir ju lite förvirrande annars. :D

• Gilla
Thorbearswe och 1 till
  • Laddar…
Rayquaza Ludvig Eskilsson skrev:
Ber om ursäkt. Jag hade skrivit lite alla möjliga modellnamn på testvinnaren. Det är iallafall Ryobi RHT1851R20F som vann testet. Här är produktsidan:
[länk]
Tack för att du sade till. Testet blir ju lite förvirrande annars. :D
Japp. Den ser ut att vara cutting (h)edge.

• Haha
  • Gilla
Fario och 1 till
  • Laddar…
Marike
Intressant test. Börjar för mig bli tid att investera i en ny. Men jag har två häckar, en cypress och en spirea. Finns det någon sax som fungerar bra i båda? Hittills har jag behövt använda olika saxar då ingen av dem klipper bra i " fel" häck. Spireans tunna, gängliga och hårda grenar glider ur skäret med den saxen som fungerar till cypressen, där den spirea-saxen puttar undan grenarna.
Jag har kört med sladd i många år och kan fortsätta med det bara saxen klipper. Men helst hade jag nog haft sladdlöst. Förresten, vad kostar batterierna?

Jag vann ju Husqvarna-saxen i er efterföljande tävling, och kan bara hålla med, den är inte så bra på grenar som närmar sig 1 cm i tjocklek, då kör den fast.
Å andra sidan är jag grymt imponerad av batteritiden, jag klippte ”min” sida och ovansidan av en 20 m lång häck. När jag var klar var det fortfarande 2/3 kvar på batteriet.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.