Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
Draven: [citat] Joo, se voi varmasti olla paras vaihtoehto, ja ennen kaikkea vähiten työläs.
Stefan Rådmansö: Pitkän nettihaun jälkeen olen löytänyt itse tuotteen netistä. Paperit valmistetaan Saksassa ja niitä voi tilata verkossa 10 pakkauksessa. Tämä toimii, jos en löydä ketään, jolla on niitä Ruotsissa. https://www.carls.nu/se/gulvslip-394/polermaskin-tillbehor/useit-superpad-p-410mm-287
La-Magica: Suuret kiitokset ehdotuksistanne! Täytyy vain löytää mittatilaustyönä tehty metallilevy tai kaappi peitettäväksi. Ystävällisin terveisin, Jack Yacoub
JKrister: Rakensin ison portaat jokin aika sitten, mutta se toimi ainoana sisäänkäyntinä/poistumistienä juhlatilaan. Silloin laskin, että kolme 75 kg painavaa henkilöä seisoi jokaisella portaalla koko portaikon ajan. Ja vaadin
vectrex: [citat] Ei, ei ole mitään keinoa estää sitä. Ongelma on, että sisäilman kosteus on sama kuin ulkoa, mikä on keskimäärin yli 90 % myöhään syksyllä/talvella Ruotsissa. Kun on kylmää ja pakkasta, home ei voi kasvaa. Valitettavasti tänä talvena Etelä-Ruotsissa on ollut vähän pakkaspäiviä.
s_o_n_y: Siinä oli ongelman ydin. Mutta eräs ratkaisu, jota mietin, on tehdä kulmat suoriksi. Silloin se on helpompi katossa :crysmile:
MasMats: https://www.biltema.se/verktyg/poleringstillbehor/polerverktyg/nylonrondell-2000017838 käytin luodakseni ajopuun tuntua muutamille laudanpätkille, joista piti tulla tervetulo- tai nimikyltti. Testasin erilaisia hiontavaihtoehtoja. Nylonrondell oli helppo hallita poiston suhteen ja saada syyt ja kuluminen näkymään jossain määrin samankaltaisena kuin mitä näkee ajopuussa. Lopputulos oli
tobben87: Ajattelin tätä kun rakensin seinää. Toimii erinomaisesti, ei näy, että niitä on, kun on kittailtu niiden päälle kaksi - kolme kertaa. https://www.k-rauta.se/produkt/hornskydd-europrofil-hstp40-med-tejp-40x40x2500mm/7310561016529
JSten: Hauska nähdä, että tämä ketju heräsi eloon :) Valitettavasti, hieman myöhään, olen jo siirtynyt eteenpäin. Olen ajatellut päivittää tätä ketjua pitkän aikaa vastatakseni omiin kysymyksiini ja jättääkseni vastauksen, jos joku muu sattuu löytämään ketjun tulevaisuudessa. Mutta kuten tavallista, muut asiat ovat tulleet tielle, mutta nyt on aika tehdä päivitys. Minun
BirgitS: Kun talo on niin uusi, pitäisi olla asiakirjat rakentamisesta, jotka laadittiin talon rakennusluvan yhteydessä. Oletko tarkistanut, mitä kunnassa on tallennettu? Mutta toki se voi olla kevytbetonia.
Johan456: [citat] tai siinä osastossa, johon kasetit on asennettava ja riippuen paloluokan tyypistä, eristyksen tyypistä jne. Äänivaatimukset ovat vaikeampia täyttää
JonathanEkholm: [citat] Haha joo, se olisi voinut onnistua. En kuitenkaan saa "pilata" mitään. Muuten olisin vain kiinnittänyt lattialla olevan osan seinään.
KnockOnWood: [citat] Miksi sinun pitäisi vaihtaa suuntaa? Laita samaan suuntaan koko huoneen ympäri. Ensimmäisen laudan ura kohti nurkkaa tai ovenkarmia. Naulaa kiinni ponttiin/ponttiin dyckertillä, sitten seuraava lauta jne. Koko huoneen ympäri. HUOM: Anna lautojen maata sisällä lämmössä ja kuivua hetken, jotta ne eivät kutistu erilleen, kun ne on asennettu. (Neuvoja omasta synkästä kokemuksesta)
Edmondhaarman: Voiko joku auttaa minua kertomalla, millaista rappausta on seinässä? Tämä rappaus on todella ohut, maalattu päälle ja todella kova. Jos auttaa, talo on valmistunut vuonna 1952. Katsokaa mielellään kuvia ja tarkoitan kuvien vasemmalla puolella olevaa rappausta. Kiitos paljon. Edmond Haarman [bild] [bild]
harry73: [citat] No jaa, pointti on, että asbestia ei ollut vain valmiissa tuotteissa, vaan se saatettiin lisätä missä käsityöläinen katsoi sen olevan sopivaa. Rappaus ei ole ensimmäinen materiaali, jota testaisin, mutta sitä voi olla melkein missä tahansa, joten jos haluaa olla varma, pitäisi testata.
Roffan: Aion talvieristää terassin, joka on 4 x 10 m kooltaan ja 1,4 m korkeudella maanpinnasta samassa tasossa alakerran kanssa. Nyt siinä on vain laudoitus ja kolme ikkunapaneelia 1,4 x 2 sekä liukuovet 2 x 4. Rakennettu 1990 silloin 100 x 20 painekyllästetyllä terassilaudalla lattialla. Katto tiilenmuotoista peltiä ja 5 eristettä MDF-levyjä sisäkattona. Kiitollinen ehdotuksista.
postkontrollen: [citat] Kiitos siitä. Pohtinut samaan suuntaan kuin sinä.
justusandersson: On selvää, että kaksoispalkkien avulla voit pienentää hieman mittoja. Mutta päädyt silti vähintään HEA 240:een, joka painaa 500 kg, kun sen pituus on 8,5 m.
Uvberget: Hei, mietin, voisitteko auttaa minua vinkkien kanssa parven palkkien karkeudesta. Mitat ovat 4400x2300, ja seinä on alapuolella 1700 toisesta suunnasta ja toinen seinä 1100 toisesta suunnasta, molemmat seinät ovat 2300 pitkiä. Mietin, kuinka paljon voin pienentää mittoja, jos äärimmäisessä tapauksessa ei ole mitään rakoa palkkien välillä. Haluaisin saada mahdollisimman paljon
justusandersson: On melkein toivotonta saada kokonaiskuvaa pelkästään erilaisten valokuvien avulla. Tee yksinkertainen pohjapiirros päämittoineen ja kerro, mistä eri valokuvat on otettu.
justusandersson: [citat] Hyvä kysymys. Itse olen oppinut tämän kantapään kautta. Pystysuunnassa syntyy pieniä liikkeitä, jotka aiheuttavat sen, että liitokset eivät pysy kunnolla. Monissa rakennusyhteyksissä on käytettävä ruuviliimausta, jotta materiaalit toimivat täysin yhdessä.
seniorkonsult: Voi ei! Kierre vähän vanha. Ilmestyi uutissivulle..
toolman77: Riittää, jos selviää 200 kg vaunulla https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/transport/slapfordon/axlar-och-axeltappar/axelsats-320001/
Urban J A: Hei Minulla on talon laajennetussa osassa, en ole huomannut mitään ongelmia, on vakaata naulata paneelia kiinni.
justusandersson: Rakentaminen ilman palkkia vie paljon enemmän aikaa, koska jokainen lattiasääntö on kiinnitettävä muuraukseen tarkasti sivusuunnassa. On etu, jos palkilla on mahdollisimman suuri poikkipinta-ala. Ennen vanhaan valittiin aina hyvää puutavaraa, jossa on neliömäinen poikkileikkaus palkeiksi. Oikein tehdyissä puurakenteissa rakennuksissa ei tulisi tarvita painekyllästettyä puuta.
justusandersson: En usko, että sillä on niin suurta merkitystä laskelmassani. Tyypillinen suutarinliike, jossa myymälä ja verstas ovat yhtä suuret.
Åsa Lund: Vähän hankalaa mittojen kanssa mielestäni. Se, mikä on todella tärkeää, on että kaikki askelmat ovat yhtä korkeita. Muuten kompastuu portaisiin. Niin kuin olet pinoanut nyt, ylin ja alin ovat puolet niin korkeita. Vaarallista. Samoin vaarallisia ovat pienet/lyhyet kivet edessä, ne voivat "pyöriä" kun ponnistaa kävellessä. Muista, että sauma on noin 1cm. Olisi hyvä, jos voisit
Vildemark: Hei! Olen suunnittelemassa sisäseinän rakentamista, johon tulee kaksi IKEA pax "sisäänrakennettua". Olen tehnyt vähän CAD-mallinnusta ja tällaiseen lopputulokseen olen tullut. Mainittakoon myös, että minulla ei ole aiempaa kokemusta tällaisista projekteista, ja tämä on ensimmäinen suurempi projektini talossa (olen innokas harrastelija). Joten haluaisin kuulla mielipiteenne. Mittoja