Hei,
Olen yrittänyt löytää tietoa siitä, saako sähköpääkeskuksia upottaa paloluokiteltuihin (EI30/EI60) seiniin ja mitkä säännöt koskevat tätä.
Voiko joku ohjata minut johonkin ajankohtaiseen tietoon?

Terveisin

X xLnT sanoi:
Hei,
Olen yrittänyt löytää tietoa siitä, saako sähkökaappeja upottaa paloluokiteltuihin (IE30/IE60) seiniin ja mitä vaatimuksia tähän liittyy.
Voiko joku ohjata minua ajankohtaiseen tietoon?

Terveisin
Yksinkertainen vastaus on, että se onnistuu, jos keskus ei heikennä palotilaa. Muistaakseni olen nähnyt sellaisia virityksiä. Voidaan myös ajatella, että rakennetaan syvennys upotuskoteloa varten, vedetään letkut alaspäin ja tiivistetään paloluokitellusti putkien sisään ja ympärille, kun kaapelit on vedetty. Sitten asetetaan keskus paikalleen, eikä palotila ole heikentynyt. Se on kuitenkin paljon työtä. Jos tämä tehdään kaupallisesti, etsisin toisen sijoituspaikan.

J Johan456 sanoi:
Yksinkertainen vastaus on, että se on mahdollista, jos keskus ei heikennä palosolua. Muistan, että olen nähnyt sellaisia hirviöitä. Voidaan myös ajatella, että tehdään syvennys upotettavalle laatikolle, vedetään letkut alas ja tehdään palotiivistys putkien sisään ja ympärille, kun kaapelit on vedetty. Sitten asennetaan keskus ja yhtäkkiä palosolua ei ole vaikutettu. Se on kuitenkin paljon työtä, jos tämä tehdään kaupallisesti, etsisin toisen sijoituspaikan.
Tämä on uudisrakennus, olisin mielelläni asettanut upotetun keskuksen sen sijaan, että asettaisin ulkoseinään. Tarkoitatko, että keskusta ympäröidään palokipsillä?

Kyllä periaatteessa. Mutta tavallinen kipsilevy riittää, yleensä 2 kerrosta EI 30/60:lle. Sitten eristyksen paksuus vähenee, mutta en usko, että tätä ei voida ratkaista. Esimerkiksi sallitaan upotetut kojerasiat, tietyillä edellytyksillä molemmilla puolilla paloluokiteltua seinää, sekä EI 30 että EI 60. Ota yhteyttä esimerkiksi Garo tai Hager -yritykseen, heillä on varmasti ratkaisu. Metallisella pohjarasialla tämän pitäisi olla järkevästi mahdollista.

Kaksoiskipsilevy takana ja sivuilla on paloluokitus 60, sekä seinä, joka on samalla tasolla keskuksen ulkoreunan kanssa on myös kaksinkertainen kipsilevy. Sitten keskukseen menevät reiät voidaan täyttää palotiivistemassalla, jos halutaan tehdä oikein-oikein, niin viimeinen osuus (0,5 metriä) tulisi olla opg tai panssaroitu, mutta se ei luultavasti ole niin vaarallista, jos seinäverhous on A60

J Johan456 sanoi:
Kyllä periaatteessa. Mutta tavallinen kipsi riittää, yleensä 2 kerrosta EI 30/60:lle. Sitten eristyksen paksuus vähenee, mutta en usko, että tämä ei olisi ratkaistavissa. Esimerkiksi sallitahan upotetut rasiat, tietyin edellytyksin molemmilla puolilla paloluokiteltua seinää, sekä EI 30 että EI 60. Ota yhteyttä esimerkiksi Garo:on tai Hager:iin, heillä on varmasti ratkaisu. Metallisella pohjarasialla tämän pitäisi kohtuullisesti onnistua.
Olemme asentaneet/asentamme yhden kerroksen palokipsiä (15mm), sen pitäisi riittää.

Mutta sinun täytyy silloin asentaa se niin, että se ympäröi täysin aukon, johon keskusyksikkö tulee. Lisäksi sinun täytyy paloeristää kaikki läpiviennit.

H hempularen sanoi:
Mutta sinun täytyy silloin varmistaa, että se ympäröi täysin aukkoa, johon keskusyksikkö asennetaan. Lisäksi sinun täytyy paloeristää kaikki läpiviennit.
Kyllä, kirjoitin kolo ja että putket tiivistetään sisään ja ympärille.

Olisi ollut mielenkiintoista nähdä jonkun (oletan, että se on vakuutusyhtiöiden) erittely siitä, mitä vaaditaan.
Ajattelen, että jos sallitaan muovisista valmistetut purkit ja samoin putket niiden yhdistämiseen jonnekin, niin tuntuu, ettei ole täysin vierasta asentaa upotettua keskusta.

Ei muovisia dosor saa myöskään olla paloluokitellussa seinässä. Tai, minulla on sellainen käsitys, että on olemassa jokin erityisratkaisu, joka on hyväksytty.

H hempularen sanoi:
Ei, muovisia rasioita ei saa myöskään olla paloluokitellussa seinässä. Tai muistaakseni on olemassa joku erikoismalli joka on hyväksytty.
Kylläpäs saa. Katso esim. gyprocin käsikirja.

OK, löysin sivun hetken etsittyäni. Näyttää olevan OK tavallisten dos:ien kanssa edellyttäen, että seinässä on täydellinen eristys.

H hempularen sanoi:
OK, löysin sivun hetken kuluttua. Ilmeisesti OK tavallisilla kaseteilla sillä edellytyksellä, että seinässä on täydellinen eristys.
tai siinä osastossa, johon kasetit on asennettava ja riippuen paloluokan tyypistä, eristyksen tyypistä jne. Äänivaatimukset ovat vaikeampia täyttää

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.