Suunnittelen lattian tukirakennetta ryömintätilan yläpuolella laajennukseen. En ymmärrä, mikä tarkoitus on sillä alemmalla palkilla (punainen merkintä), jonka olen merkinnyt periaateratkaisusta Puutieto-oppaan mukaan?

Eikö lattianpalkit voi levätä suoraan reunapalkin päällä? Jänneväli pienenee noin 15–20 cm (siniset viivat), jos lattianpalkit asetetaan suoraan reunapalkin päälle.

Rakennepiirustus lattia- ja perustusosista, punaisella ja sinisellä merkityt kohdat. Tekniset tiedot ja materiaaliluettelo oikealla.

• Tykkään
MrIsaac
  • Laddar…
M Martin Lj sanoi:
Suunnittelen laajennuksen ryömintätilan yläpuolella olevaa lattia-alustan palkkirakennetta. En ymmärrä, mikä tarkoitus on sillä alemmalla kannatuksella (punaisella merkitty), jonka olen merkinnyt puurakenteen periaateratkaisusta.

Eikö lattian tukipalkit voi levätä suoraan reunapalkin päällä sen sijaan? Jänneväli pienenee ~15-20 cm (siniset viivat), jos lattian tukipalkit makaavat suoraan reunapalkin päällä.

[kuva]
Se jakaa paineen ja kiinnittää talon alas perustukseen. Valitse leveämpi kannatus.

N Nickesågen sanoi:
Se jakaa paineen ja kiinnittää talon pohjaan. Valitse leveämpi kynnys.
Ok kuulostaa järkevältä. Puutavarasivusto sisältää tietoa, että alin kynnys tulee olla painekyllästettyä puuta. Olin siinä käsityksessä, että painekyllästettyä puuta ei saa rakentaa sisään?

M Martin Lj sanoi:
Ok kuulostaa järkevältä. Puun oppaassa sanotaan, että alasyylä pitäsi olla kyllästetystä puusta. Olin siinä käsityksessä, että ei saisi käyttää kyllästettyä puuta rakennuksessa?
Tästä on erilaisia mielipiteitä. Syylä on talorakenteen ulkopuolella, ja nykyinen kyllästetty ei ole verrattavissa vanhaan kyllästettyyn, jolla oli erittäin voimakas haju. Siksi voi käyttää kyllästettyä syylää, mutta tänä päivänä suositellaan, että sitä ei käytettäisi. Aina laitetaan jonkinlaista syllpapperia/eristettä, joka estää kosteuden kulkemisen sokkelista ylöspäin. Siksi nykyään käytetään tavallista puuta syylänä. Terv.

• Tykkään
Martin Lj
  • Laddar…
M Martin Lj sanoi:
Olin siinä käsityksessä, että painetta käsiteltyä puutavaraa ei saisi käyttää rakenteissa?
Siksi se onkin sijoitettu kuten se on. Kliimakääreen ulkopuolella.
Tarkoitus on muuten, kuten sanottu, että sillä olisi jotain, mihin kiinnittää loput rungosta, joka kiinnittyy muuraukseen. Tietysti sen voi ratkaista toisinkin, mutta on melko yksinkertaista kiinnittää lauta ympäriinsä ennen kuin aloittaa muiden rakentamisen.

Jos on eristyspaperi välissä ja tuulikalvo/tuulipaperi ulkopuolella, joka peittää palkin, sen ei tarvitse olla kyllästetty.

Siinä on myös tarkoituksena keskittää lasti perusmuurille.

Rakentaminen ilman palkkia vie paljon enemmän aikaa, koska jokainen lattiasääntö on kiinnitettävä muuraukseen tarkasti sivusuunnassa. On etu, jos palkilla on mahdollisimman suuri poikkipinta-ala. Ennen vanhaan valittiin aina hyvää puutavaraa, jossa on neliömäinen poikkileikkaus palkeiksi. Oikein tehdyissä puurakenteissa rakennuksissa ei tulisi tarvita painekyllästettyä puuta.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.