Aion purkaa kantavan seinän, joka on 6 metriä pitkä puolitoistakerroksisessa talossa.
Olen saanut mitat liimapuupalkille 115x630, mutta se ei ole vaihtoehto, koska huonekorkeus on 240, ja siihen kolahtaisi päätä joka kerta, kun kävelisin ohi.
Nyt ongelmaan, talon piirtäneen miehen mukaan teräspalkin pitäisi kestää vähintään 8kn/m ollakseen turvallisella puolella, ja hän suositteli laskemaan 10kn/m. Kylän terästukkuri laski tätä talosta saatujen tietojen perusteella ja päätyi siihen, että HEA-palkki pitäisi olla 400mm!!! Tarvitaanko? Onhan se valtava ja painaa 750 kg. Verkossa on "lathunds tabell" ja sen mukaan 115x630 liimapuulla vastaisi HEA 240, ei 400...
Korjatkaa minua, jos olen väärässä, mutta kuulostaa paljolta? Jos täällä metsässä olisi rakennesuunnittelija, olisin palkannut sellaisen, mutta sellaista ei ole...
Joten jos joku kokenut voisi laskea vähän tai suositella minulle rakennesuunnittelijaa puhelimitse, se olisi hienoa.
Talon leveys: 9200mm
Katon kaltevuus: 38 astetta
Kantava seinä: 6m
Etäisyys kattotuolien välillä: 1200
Asun Arvidsjaurissa, joten talvella katolla on metri lunta.
Jos oletan, että "karln som ritade huset" tiesi mitä teki, ja sinulla on noin 6 tonnin laajuinen kuorma (10 kN/m), niin HEA220 riittää sinulle.
Olen mitoituksen tehnyt taipuman perusteella, jonka olen asettanut enintään 15 mm:iin (jänneväli/400), palkki kestää siis huomattavasti suuremman kuorman ennen plasticering.
Huomioithan kuitenkin, että tämä laskelma perustuu täysin tietoon 10kN/m, jos se ei pidä paikkaansa, ei myöskään johtopäätökseni.
Mittasuhde vaikuttaa täysin kohtuuttomalta. En kuitenkaan ole suunnittelija.
Miltä se näyttää, kirjoitat lumikuormasta jne. Mutta useimmitenhan se välittyy ulkoseinille kattotuolien kautta. Onko rakenteesi sellainen, että palkin on todella otettava osa lumikuormasta?
Meillä on teräspalkki välipohjassa (2-kerroksinen talo), laajennetussa osassa, joka on noin 5 x 8 m. Palkilla on noin 5 m jänneväli ja se ottaa vastaan kuormaa 4 m lattialta molempiin suuntiin.
Meillä on HEA 180 palkki.
Tosin meillä on kaksi palkkia, jotka ovat noin 2 m, välein. Tämä johtuu portaikosta, joka tulee esiin juuri siellä, missä palkin olisi pitänyt olla. Aluksi oli piirretty yksi palkki. Se muutettiin yhteen kummallakin puolella portaita, mutta mitoitus ei muuttunut.
Sinulla on hieman pidempi jänneväli ja leveämpi, joka antaa enemmän kuormaa palkille. Joten tarvitset ehkä hieman enemmän kuin HEA180. Ja JOS kuorma ulkokatolta todella tulee tälle palkille, saatat tarvita huomattavasti enemmän. Mutta siinä tapauksessa todennäköisesti myös karkea liimapuupalkki on liian heikko.
Meillä on kysymyksessä olevan laajennuksen harjassa liimapuupalkki. Jos muistan oikein, se on 470mm korkea (5m pitkä). Mutta kuten sanottu, tämä on Tukholmassa, vähemmän lumikuormaa. Ja hieman pienempi jänneväli kuin sinun tapauksessasi.
Kiitos nopeasta vastauksesta!
Kyllä, luotan eläkeläiseen. Absoluuttinen minimivaatimus on 8kn/m, mutta tuntuu turvallisemmalta ylimitoittaa hieman, kun kuitenkin rakennetaan niin, että se kestää kaiken lumemme. Sanotaan, että valitsen 220/240, onko mahdollista laittaa puuta molempiin päihin vai pitääkö mennä teräksellä betoniin asti? Olen ollut yhteydessä eri henkilöihin ja kaikki sanovat eri asioita..
Mielestäni sekin kuulosti niin järjettömältä, siksi minun piti tutkia asiaa enemmän. Jos minun pitää asentaa sinne 400, niin sitten täytyy keksiä muita ratkaisuja.. Kuten sanoit, tietysti ulkoseinät ottavat vastaan lumen painon, palkki (seinä) ei yksin kanna sitä.
Kiitos nopeasta vastauksesta!
Kyllä, luotan eläkeläiseen. Ehdoton vähimmäisvaatimus on 8kn/m, mutta tuntuu turvallisemmalta ylimitoittaa hieman, kun kuitenkin rakennetaan niin, että se kestää kaiken lumen määrämme. Sanotaanpa, että käytän 220/240, onko mahdollista laittaa puu kumpaankin päähän vai täytyykö käyttää terästä alas betoniin? Olen ollut yhteydessä eri henkilöihin ja kaikki sanovat eri...
Minä laittaisin teräspilarit (mutta olen tosin myös koneinsinööri), mutta se toimii myös puulla, kunhan mitoittaa oikein. Mutta huomioi, että betoniperustan pitää kestää jopa 3 tonnin kuorma jokaisen pilarin kohdalla myös.
Minulla on 5400 mm pitkä HEA 200-palkki, joka korvaa olohuoneeni/ruokasalini seinän, ja kulkee poikittain koko talon läpi. Palkki sijaitsee ullakon välipohjassa, joten se ei näy.
Ullakko on lähinnä varastotila, jossa on kirjahyllyjä ja muuta "roskaa", ja se on yksinkertaisesti sisustettu. Kaikki tuntuu kuitenkin hyvin vakaalta. Kattoristikoiden jänneväli on 8400 mm ulkoseinien ulkoreunaan asti.
Betonilaatan osalta tiedot 80-luvulta olivat epävarmoja siitä, olivatko ne 6-7 cm vai 10 cm paksuja. Joka tapauksessa ajattelin laittaa kunnon teräslevyn alle minimoidakseni pistekuormituksen, joka syntyy.
En oikeastaan ajatellut sitä sen enempää, mutta mitä betonilaatta kestää?
Minulla on HEA 220 5 metrin korkeudella autotallin oven yläpuolella. Mutta sitten minulla on 1.5 kerroksinen lättklinkerhus kahdella betonbjälklag yläpuolella.
Hei
Istun ja yritän selvittää, mitä palkkia tarvitsen kellariini, joka pitää kaivaa.
On paljon asioita, jotka tulee ottaa huomioon luettuani tätä ja muita ketjuja.
Onko kenelläkään kokemusta ja voiko auttaa minua oikeaan suuntaan?
Palkki tulee olemaan lähes 9 metriä pitkä.
Palkki tulee siihen, jossa väliseinä (pitkä sivu, joka poistetaan) tällä hetkellä tukee yläkerrosta:
Ennen:
Saadaksesi vastauksen tähän, tarvitset hieman talon piirustuksia sekä tiedon siitä, missä päin maata talo sijaitsee, jotta voidaan laskea, millaiset kuormat palkkiin kohdistuvat. Yleisesti ottaen 9 m on erittäin pitkä vapaasti kannatetulle palkille, mikä tarkoittaa, että siitä tulee erittäin korkea. Sinun tulisi harkita jonkinlaisen pilarin sijoittamista palkin alle.
Joo, se tulee olemaan pitkä palkki. 9 metriä on pitkä jänneväli. Olisi ikävää, jos joutuisi laittamaan pylvään keskelle, toivottiin hieman, että voisi pelata pingistä kellarissa.
Talo sijaitsee Tukholmassa.
Huoneessa kellarin yläpuolella on keittiö ja sohva. Ei kantavia seiniä.