Olen parhaillaan purkamassa ja remontoimassa hieman talossamme. Talo on rakennettu noin vuonna 1927 ja remontoitu eri vaiheissa. Katossa ja seinissä, joissa nyt olen, on seinissä ruokokasvi, sanomalehtipaperia, rautalankaa ja rappausta.

Mitä sanotte rappauksesta, onko tässä yleistä asbestia? Sanomalehdessä oli vuosi 1958, joten ehkä se tehtiin siihen aikaan...

Purkuvaiheessa oleva talon seinä, jossa näkyy vaurioitunutta kipsiä, kaislaa ja vanhaa sanomalehtipaperia. Ovi ja osa keittiöstä näkyvät taustalla.

Seinä, jossa näkyy kipsiä, paljaita lautoja ja kuoppia, jotka paljastavat alla olevat kerrokset. Seinää on vaurioitunut ja siinä on halkeamia.

Vanhan talon purkua, seinä vaurioitunut ja osittain poistettu kipsiä, paljastaa vassiverkon ja sanomalehtipaperia. Rakennettu noin 1927.
 
Ei ole suurempaa riskiä, että tavallisessa rappauksessa olisi asbestia.
 
harry73
Siihen aikaan voitiin laittaa asbestia kaikkeen, mutta se ei tarkoita, että sitä olisi kaikessa. Jos haluat olla varma, valitettavasti on vain yksi asia, jonka voit tehdä, ja se on testata.
 
harry73 harry73 sanoi:
Haluatko tietää varmasti, valitettavasti on vain yksi asia, jonka voi tehdä, ja se on testata.
Nyt ei pidä pelotella ihmisiä turhaan.
50-luvulla oli yleensä hiekkakasa ulkopuolella, ja he sekoittivat laastin ja kantoivat sen ylös.
Asbestin sekoittamiseen laastiin ei ole suoria etuja, joten epäily siitä, että se olisi kaislalla vahvistetussa rappauksessa, ei ole erityisen suuri.

Ensin etsitään asbestia sieltä, missä se on todennäköisintä.
Olettaen, että sitä on kaikessa, on vähän fobiaa.
 
  • Tykkään
cullberg ja 3 muuta
  • Laddar…
On lähes mahdotonta, että siinä rappauksessa olisi asbestia, mutta kun puret rappausta, sinun tulisi silti suojautua hyvällä hengityssuojaimella. Purkupöly ei ole terveellistä, riippumatta asbestista.
 
  • Tykkään
cullberg
  • Laddar…
K kest sanoi:
Nyt emme halua pelotella ihmisiä turhaan.
50-luvulla ulkopuolella oli yleensä hiekkakasa ja he sekoittivat laastin ja kantoivat sen ylös.
Ei ole suoria etuja lisätä asbestia laastiin, joten epäily, että sitä olisi kaislasidotussa rappauksessa, ei ole kovin suuri.

Ensin etsitään asbestia, missä se on todennäköistä.
Olettaa, että sitä on kaikessa, on vähän fobiaa.
H hempularen sanoi:
On melkein mahdotonta, että siinä rappauksessa olisi asbestia, mutta kun revit rappausta, sinun tulisi silti suojautua hyvällä hengityssuojaimella. Purkupöly ei ole terveellistä, riippumatta asbestista.
Kiitos, kuulostaa hyvältä! Aion teipata ja tiivistää kaikki viereiset huoneet sekä käyttää ilmanpuhdistinta ja maskia + kokopukua rakennuspölyn vuoksi, koska rappaus pöllyää erittäin paljon.
 
No, tavallisessa omakotitalossa "rörning" en en pelkäisi asbestia.
Toisaalta, kuten on todettu, pölyn ei tarvitse olla mikään terveystuote.
 
harry73
K kest sanoi:
Nyt ei pidä pelotella ihmisiä turhaan.
No jaa, pointti on, että asbestia ei ollut vain valmiissa tuotteissa, vaan se saatettiin lisätä missä käsityöläinen katsoi sen olevan sopivaa. Rappaus ei ole ensimmäinen materiaali, jota testaisin, mutta sitä voi olla melkein missä tahansa, joten jos haluaa olla varma, pitäisi testata.
 
  • Tykkään
kest
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.