Vitvaror
Rimbo14: Har tyvärr köpt Ikeas kombinerade mikro/kombiugn Nutid MWC6 som står med kylfläktar på efter det att man värmt något i mer än två minuter, även när man endast använt mikrovågsfunktionen. Fläkten går i 20 minuter med ca 62db vilket upplevs väldigt högt. Har efter många disskussioner med Ikea nu blivit beviljade återköp. Eftersom vi även har ikeas vanliga ugn Nutid OV9 (vilken
demarston: En inbyggd hade helt klart varit snyggare, men, vad fan, så stor roll spelar det kanske inte.
fredrik_json: Många intressanta svar här i tråden. Just nu lutar det åt att vi köpet ett IKEA kök men att vi skippar vitvarorna. Kikat en hel del på Gorenje som vi tycker gör riktigt snygga produkter. Men vilken djungel det är alltså....helt galet...
TJW Johnsson: [citat] Hej igen. När vi stekte på hällen märkte vi att allt i mitten av stekpannan blev snabbare brynt. Kollade då värmen med instrument lånat från jobb och fann då att på läge 4 var temp i mitten 130 grader. vid kanten bara 85!! detta var genomgående på alla 4 plattor. Kollade stekpannan om den var ojämn men var rak Kollade då hällen och fann då att samtliga 4 plattor hade en
Josth: Räcker med att det finns några droppar vatten kvar på fel ställe så kan det spränga t.ex. en stängd kulventil när det fryser på vintern.
Bezt: Gorenje har även en egen serie som är billigare. http://www.tretti.se/vitvaror/kombinerad-kyl-frys/frys-over-kyl/gorenje-rf60309oc Men de finns bara med frysfack eller som här, frys över kyl.
K_K: Hade jag haft problem med vattentillförsel eller utsläpp hade jag nog också försökt mig på att fixa det, det är ju ofta kalk eller smuts i det fallet. Man märker ju direkt att den nya billiga Electroluxen jag köpte inte har samma klass som Siemensen jag hade innan, trängre inuti, mer högljudd & allmänt pappig konstruktion. Åkte till tippen med den gamla idag och den vägde ju en hel
Pjotan: Det enda som händer när den luckan inte är stängd är att spolglansen rinner ut under fördisken och du får ingen effekt av den. Kör på tablett istället så är problemet löst
Pjotan: Följ Bezt råd eller skrapa och Electrolux hällrengöring. Får bort allt. (Man behöver kanske köra en stund, men allt grått går bort) PS. Det gråa är "fällning" från kastrullen.
jarlh: [citat] +2 (jag och brorsan har haft samma problem med vatten som rinner ut genom dörröppningen. Stopp i dräneringen...) Dessutom har båda hans och min dörr halvt om halvt rasar ner. Detta medförde att lampan lyste dygnet runt i kylen... Frysen håller -27 då den är inställd på -18. Blir nog aldrig mer Siemens/Bosch.
jarlh: När jag skulle tömma diskmaskinen igår kväll visade sig att glasen och allt annat i övre korgen hade en massa diskmedelsrester. Jag blev fundersam, men tänkte att en extra sköljning fixar det. Men icke - fortfarande diskmedelsrester (och smutsrester) på allt i överkorgen. Hur som helst noterade jag att övre "propellern" (eller vad det nu heter) stod rakt fram igen - samma position som
mycke_nu: Renoverade just hela köket. Ny Cylinda diskmaskin. BARA krångel, åkte ut efter 2 månader. Bytte till Miele som kostade dubbelt så mycket, men värd varenda krona. Elektrolux Ugn. Dålig finish som resulterade i oändligt sevicestrul. Elektrolux/Husqvarna induktionshäll. Missljud som även det resulterade i ett långdraget servicestrul Miele Kyl. Rena drömmen. Bästa kyl jag någonsin haft.
jhenrikj: [citat] Märkligt att han inte hade nån garanti när Samsung har 5 års motorgaranti.....
Niclas80: Nu funkar det. Man behövde visst ha blöt tvätt i tumlare för att det skulle fungera. Fuktsensorn är integrerad i trumman och en kolbana samt ett kopparborst överför mätsignalen.:)
-MH-: Nej, men kylvarorna mår inte bra av värmen. Som jag skrev, varor som inte står i kylen möglar inte.
emmaeriksson: Nu vet jag inte om du redan kört igång projektet eftersom det är nästan 2 månader sen, men jag funderade på att göra samma sak hemma men backade ur pga att öppningen där spisen står är bredare än de 60 cm som ett inbyggnadsskåp är. Därför blir det ett fult mellanrum som måste täckas med en passbit. Angående elen så finns det ju även inbyggnadsspisar, där hällen styrs via
SaabAero: Lyckades inte hitta nått vettigt via nätet så jag ringde den lokala nasaren så nu är en ny list på väg. Problemet verkar dock vara löst nu. Dörren hängde ner ganska mycket så det blev antagligen dålig kontakt med givaren. En tjock bricka i gångjärnet verkar vara lösningen.
Pjotan: Hej kindvall, det du kan testa är att köra ett tidsprogram och se ifall samma sak händer. Om det inte uppstår då så är det fel på sensorn. Då kan man läsa i bruksanvisningen hur man gör rent den eller om den ska bytas. Om det är samma problem på ett tidsprogram så är det troligtvis överhettning eller fel på kretskortet. Har du då gjort rent kondensor och filter och låtit
Karlin1: Gjorde detta, men pga produkternas ålder så kunde de inte se om de passade ihop, trots Enr
JJ1: Kunskapen om pressostaten hade jag nytta av när vår diskmaskin som endast är dryga året gick sönder. Den indikerade E1 (dålig vattentillförsel). Jag hitta inga fel på vattentillförseln, så då slog det mig att det kunde vara problem med pressostaten eller slangen till den. Jag blåste ett par gånger i slangen till den, och pressostaten klickade riktigt, efter det har den funkat bra.
slacker: Har finns manualen: Manual Opal Fri Extern Fig 1 och 2 beskriver ju exakt hur hålen skall borras lite på sidan av. Mått inkluderat. Med dessa mått skall inte borrschablonen behövas - Allt finns ju med. Google is your friend! d^_^b EDIT: Fig 2 ger ju indikationen att man kan borra centrum iaf och köra slang ned till kåpan utan problem - Hålet är ju avlångt i övre fästpunkten.
mycke_nu: Servicekillen som var här igår och jobbade med vår Huskqvarna/Electrolux induktionshäll sade att IKEAs hällar görs av Elux. Jodå, mått och utförande verkar stämma bra! Fast IKEA är åtskilligt mycket billigare..:@
byggankan: Vi fick jättebra service på vår nya spis som fick sönder. Inget tjafs alls fast det antagligen var vårt eget fel att den gått sönder
Espen1: Håller med "Vitvaruhandlarn" tog in offerter från olika ställen och i första vändan fick jag inte bäst av den lokala handlaren men gav mig inte där för handlar hellre lokalt än via en Internetbutik men då får det givetvis inte skilja något i pris och de fick räkna om och lade sig billigare då än vad Internetbutiken hade gjort så då var det ju inte så mycket satt säga om - sedan
Advalund: Är det någon som har erfarenhet av dessa vitvaror eller har några andra befogade åsikter? :) www.elgiganten.se/product/vitvaror/paketerbjudande-kok/SMDA124/electrolux-kokspaket Inbyggnadshäll: Electrolux EHS60021X 4 790:- Inbyggnadsugn: Electrolux EOB50000X 4 490:- Paketpris 4 990:-
FruEkorre: För återkoppling i frågan så var elektrikern och kollade att inget hade smält eller brunnit men allt ser OK ut. Elektrikern är tyvärr storrökare och kunde inte lukta något, snickaren som var här och justerade luckor samtidigt höll dock med mig om att det luktade ohälsosamt. Det var för snart 3 månader sedan och jag får faktiskt säga att lukten har avtagit men kommer dock fram,
PappasHammare: Sorry om det inte är så man har man det namnet så kan man inte låta bli att tänka så. Sen var det inte just märket jag anmärkte på utan det verkade mer en återförsäljare. Sen är det ju också lite konstigt att man har så mycket erfarenhet från olika märken och modeller då man inte byter spis så ofta hemma. En kock kan ha lite mer erfarenhet men igen så byter man inte