Har ett AEG kylskåp som inte riktigt vill ner i temp. Kompressorn går o är handvarm med termostaten inställd på max ( läge 4 ) så blir det inte kallare än ca 8 grader. Kan termostaten "bli dålig" eller ? Kompressorn går väldigt tyst, är mycket svårt att höra när den kopplar i från och slår till. Har lagt känselkroppen i mitten av skåpet ( en vanlig digital utetermometer ) hur kallt bör man kunna komma ner till?
tacksam för "inputs"

tog en bild på "elektroniken" Kan man gissa på termostat ?

. Från termostaten går det en svart och en brun kabel + jord och blå ner till kompressorn ( Den brun/vita kabeln verkar var till belysningen) Skall de vara 230 volt mellan blå -svart och blå - brun ut från termostaten. visar det då att termostaten vill "styra" kompressorn till påslag eller hur är spänningen ut från termostaten? Är de "på" på både svart o brun resp "av" på båda vid rätt tempratur?

Hur beter sig kylen om kylmediat börjar ta slut/har läckt ut.?
tacksam för ideer

• AEG kylskåp 8 grader.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Koppla förbi termostaten och låt kompressorn gå kontinuerligt. Om det fryser i kylen, har du fel på termostaten.

Ok .
Testade med testprob och mycket riktigt så slocknade utspänningen efter 20 min på den svarta kabelt, vilket torde innebära att termostaten tyckte de räckte med 8 grader som max kyltemp
Kopplade direkt och nu har han gått på tvångsstyrning i 30 min o tempen har sjunkit fr 8.5 till 5.9 grader ( trådlös givare som bara ligger på ett hyllplan i övre delen). En annan termometer där sensorn ligger i ett glas m 1.5 dl har gått från 7 till 6 grader på samma tid. Vad är godkänt i tempsänkning på en timme måntro?
efter 60 min visar den i vatten 4 gr o den som ligger fritt 3 grader +.
Kompressorns ytterhölje håller ca 52 grader. verkar som det blir att försöka fixa en termostat. Undrar om man kan hitta nån passande för hyfsat pris Elektrolux/AEG uppger org termostaten till 650:-
Nån som vet hur man ser om termostaten är för självavfrostande typ?
Verkar finnas prisvärda sk servicetermostater ex v Danfoss. nån som köpt o byt någon sådan?

Senast shoppade jag hos elektroskandia, en termostat universal. Annars finns det vitvarureservdelsshoppar på nätet, jag har ingen egen erfarenhet av någon.

Jag ser det enda relevanta mätningen som lufttemperaturen i kylskåpet.

Angående hur snabbt det ska kallna, så är det mycket svårt för att inte omöjligt att säga, ibland kallnar varmt vatten snabbare.

Det är inte tempen i kylen som termostaten reagerar på utan kylplattan längstbak
Avkännaren måste vara rätt placerad för funka
Mvh Tille

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.