Vitvaror
hemmapågården: Tänkte på trum/motorlager i värsta fall. Hur gammal är maskinen?
largab: Det stämmer nog. Jag tror inte frost ökar förbrukningen nämnvärt. Frosten runt elementen ökar värmeupptagande arean (oregelbundna is/snö kristaller). Is leder dessutom värme relativt bra, dvs ingen jättebra isolator). Summa effekt av att ha frost på elementen kan vid måttlig frost kanske leda till att värme transporteras bort lättare än vid helt rena element, och därmed tom lägre
blinnis: Skruvad isär diskmaskinen och felsökte.Översvärmningsskyddet hade löst ut,(fullt med vatten i botten av diskmaskinen) Hittade felorsaken varför det var vatten på botten av maskinen. Det var slangen efter vatteninloppsventilen som hade spruckit. Får leta ny slang på stan imorgon. /blinnis
Yrrol: [bild] Jag var ingen dörr eller dörrkarm där ut mot hallen, dock kunde man bara rita såhär hos ikea.. men, jag var i en butik och kikade lite, man behövde inte öppna så extremt mycket för att få ut facken så det ska allt gå oavsett vilken sida jag hänger/öppnar dörren.
gringubben: Den vänstra bilden visar en massa vattenledningar i hårdplast, de ska jag nog låta bli att röra. Risk att man spräcker något eller inte får det tätt igen. På högra bilden sitter en massa el. Det är nog enklare att få ihop då man rivit det. Själva avloppspumpen sitter mitt under och där går även avloppsslangen ut. Ska se om jag pallar börja med det här nu till veckan, diska för
Rello: Tack mikaelbe Jag har plockat fram maskinen och kollar. Avloppslangen kommer ut i bakkant på maskinen 75cm höjd. Ansluts sedan efter en båge bakom skåpet på vattenlåset på ungefär samma höjd. Öppnade "topplocket" på maskinen och ser då att avloppsslangen går hela vägen från pumpen i ett stycke. Inte skarvad nånstans. Vem kom på att avloppslangen ska vara veckad? Verkar ju lite
ab_seaman: Hej på dig Löste det sig med din EH77:a? Enligt min erfarenhet är tyvärr ett av de absolut vanligaste felen på dessa hällar att dom är felmonterade redan från början. Ventilationen till hällen är livsviktig oavsett märke på induktionshällarna. Hoppas att du får igenom din reklamation hos BSH i fall det visar sig vara ett tillverknings fel.
Göran.W: [citat] Du är inte den först och inte den sista heller som inte läser hela tråden först innan dom svarar.. Får lite motvilligt erkänna att det hänt mig med;)
Nusnäs: Ett tips jag fick efter att elementet till varmluften pajat som jag kan dela med mig är att starta ugnen med under/övervärme till den temp man önskar och därefter gå över till varmluft. Varmluftselementet är tydligen klenare än det vanliga och det här är ett sätt förlänga livslängden på det.
AndersS: Men ny teknik för vitvaror utvecklas inte alls lika snabbt som t.ex. TV-apparater gör just nu även om reklamen kommer med "superduper nya funktioner" i vitvaror så är det ganska marginellt. Köp det du behöver när du ska använda det. Och framför allt, behöver du alla de fina funktioner i de avancerade modellerna, fundera på det? Vi är väl inte på 3-4 omgången maskiner och har nu
prototypen: Det hjälper inte med en ny micro om porslinet blir varmt (du kan ju prova hos grannen). Protte
Alfredo: Cirkus 20 år. Jag skulle inte försöka laga.
7310070025302: Börja med att prata med hyresvärden, som antagligen har åsikter – om det får göras och hur det ska göras. Om du ska ha en bänkdiskmaskin stående på bänken skulle jag rekommendera att du byter till en FM Mattsson 9000-blandare med diskmaskinsavstängning och ansluter vattnet bakpå blandaren med hjälp av en diskmaskinsvinkel.
Pottan: Är ute efter tips på prisvärda centraldammsugare till hus på ca 175 m2 fördelat på två våningar, ingen oversized då vi inte har småbarn eller hundar. Norrl.
Andreas7506: Hej Har letat med ljus och lykta efter bilder på hur Fjäråskupan Fokus ser ut i svart. Har till och med frågat Fjäråskupan, men dom har inte heller någon bild konstigt nog... Finns det någon här på forumet som har en bild på den eller har den hemma och kan ta en bild på den och lägga upp den här? Eller kanske någon som sett den och kan beskriva vad som skiljer från den rostfria?!
Göran.W: Ta av drivremen och snurra på truman och motorn så du hör vad det kommer ifrån.
mycke_nu: Inga maskiner mår bra av att stå stilla, men ett halvår eller två är säkert inget problem. Mus- och frostfritt utrymme är dock att rekommendera.
Lassse: Ja den är beställd, betald och levereras i morgon.
Tegheim: Har en förhållandevis ny Husqvarna Mästertork 290 QW280T. När vi flyttade in så va redan lucköppningen trasig så man fick helt enkelt öppna luckan själv genom att ta i lite. Nu havererade det helt, och vi kan inte stänga den längre. Kan man laga sådanahär saker själv, eller blir man tvungen att köra en gammal torktumlare till någon reparatör? Den är kanske 3-4år gammal vad jag
fulingbusen: [citat] Bra poäng, jag har ingen tanke bakom detta då det bara är ett påstående jag hört. Edit: efter lite surfande så verkar det som att diskmaskinen inte värmer upp allt vatten den använder så om man inte har väldigt billigt varmvatten tjänar man inte på det.
tille1: Lycka till jag tror tyvärr att modulfel är största felet på dom här har som sagt bytt många under åren Mvh Tille
_KirderF_: Hej Vi fick våran lagad dagen före nyårsafton. Styrenheten för kompressorn samt en fläkten var körd. Antagligen för att det blivit så varm. Kostade med felsökning ca 4500kr
Mugmaz: Jag har småbarn. Tror nog att plastluckan hade gått av innan maskinen hade tippat. Jag har Whirpool tvättmaskin och torktumlare. Har inte sett nåt tendens till att nåt skakar när den centrufugerar.
stilofunk: Håller med föregående. Glaset är enklare att rengöra än den rostfria trumman!
abe: Tack kamy, jag hittade en bild på sidan innan där det står minst 18cm. Det betyder att om man vill ha två jämte varandra så bör man ha 18cm om man vill ha dem både vänsterhängda(samma med båda högerhängda) Då får jag lösa det på annat sätt!
borstarmicke: Ähh, nu står den ute i snön, blev en ny på el-gigantens mellandagsrea för 2990:- !
Järka: Jag har en Electrolux Inspire spis från 2007 där reglagen till de bakre värmezonerna med reglerbar storlek kortsluter när man sätter på värmezonen. När det blir kortslutning i reglaget så smäller det till ganska kraftigt och en blixt lyser genom panel och springor i frontkåpan. Säkringarna till spisen samt huvudsäkringar in i huset löser ut. Då jag anser att detta är ett fel som i