Tjena! Har en krånglande Whirlpool AWM5100 i föräldrarnas sommarstuga. Det som händer är att programverket åker runt lika fort som ett analogt tidtagarur! Tydligen så var det lite problem med att få den att centrifugera häromdan också. Är det helt enkelt så att programverket är trasigt? Jag tror att maskinen är ca 5-6år gammal och den är sparsamt använd med tanke på att den står i en sommarstuga.

Nån som vet nått? Man vill ju inte chansa på ett nytt programverk innan man vet säkert....
 
Ingen???
 
Spontant skulle jag gissa på att det är programverket. Om det beror på ett slitet/trasigt hålkort eller något annat med programverket- det är jag inte rätt man att svara på.

Funkar allt annat som det ska - pumpar den in vatten ordentligt?

Ibland kan programmen gå runt utan att något händer ifall maskinen inte får in vatten som den ska.

Surt att behöva köpa ny maskin, men det är nog vad jag skulle göra om det inte går att lösa problemet på egen hand.

Aerostaffan skrev:
Ingen???
 
Whirlpool kundservice. Du kanske inte får en ny maskin av dem, men de kan ju tala om ifall det är ett vanligt problem? Kanske kan hjälpa dig i rätt riktning.
 
Vi hade en sådan maskin på jobbet med samma problem. Vi ringde service och några dagar senare fick vi ny maskin. Elektroniken hade gått paj. Är nog så för din maskin med kanske.
 
Ringde till deras kundservice men eftersom garantitiden gått ut så kunde de bara hänvisa till en service firma! Trots att jag påtalade att maskinen står i en sommarstuga och kanske har tvättat ca 100 tvättar så fanns det ändå inget att hämta hos Whirlpool service.

Jag förtydligar; Programverket rasslar och går runt fort och det verkar inte ens som den försöker köra igång ett program eller ta in vatten.........
 
Testa att ring servicefirman också och fråga om dom möjligen kan ge dig tips på vad felet beror på.
Tar maskinen inte in vatten kan det ju även vara pumpen det är fel på, då kan vissa maskiner bete sig som du beskriver.
Men - det kan som tidigare sagt även vara programverket som strular vilket låter mest troligt.

Whirlpools svar förstår jag. En 5-6 år gammal maskin är inget de kan göra något åt förutom att hänvisa till service. Även om den så vore sprillans ny och aldrig använd så har ju garantin löpt ut för länge sen. Skulle de godta alla förklaringar från kund om att "den har bara använts si och så många ggr" så finns det ju ingen anledning att ha någon garanti på saker och ting.

Aerostaffan skrev:
Ringde till deras kundservice men eftersom garantitiden gått ut så kunde de bara hänvisa till en service firma! Trots att jag påtalade att maskinen står i en sommarstuga och kanske har tvättat ca 100 tvättar så fanns det ändå inget att hämta hos Whirlpool service.

Jag förtydligar; Programverket rasslar och går runt fort och det verkar inte ens som den försöker köra igång ett program eller ta in vatten.........
 
Fredde_j skrev:
Testa att ring servicefirman också och fråga om dom möjligen kan ge dig tips på vad felet beror på.
Tar maskinen inte in vatten kan det ju även vara pumpen det är fel på, då kan vissa maskiner bete sig som du beskriver.
Men - det kan som tidigare sagt även vara programverket som strular vilket låter mest troligt.

Whirlpools svar förstår jag. En 5-6 år gammal maskin är inget de kan göra något åt förutom att hänvisa till service. Även om den så vore sprillans ny och aldrig använd så har ju garantin löpt ut för länge sen. Skulle de godta alla förklaringar från kund om att "den har bara använts si och så många ggr" så finns det ju ingen anledning att ha någon garanti på saker och ting.
Menade ju inte att de skulle komma och laga den gratis eller så men man kunde kanske fått prata med en tekniker i ett par minuter som "goodwill"....... Men skit i det nu!! :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.