17 738 läst ·
8 svar
18k läst
8 svar
Kylskåp - brun vätska?
Hehe, jag bad väl nästan om ett sådant svar? 
Ingen mat i denna kylen inte; bara antikroppar och blodprov
Står i laboratoriet på vår forskningsavdelning, ett electrolux (ER8712C). Det verkar hålla temperaturen iallafall, vilket förstås är det viktigaste. Mysteriet med den bruna vätskan verkar förbli olöst...
Ingen mat i denna kylen inte; bara antikroppar och blodprov
Kolla med vaktmästaren... Säg till honom på skarpen att sluta kasta ut snusen bakom er kyl! 
Nej, skämt åsido! Jag är inte särskilt kunnig men när jag var yngre så skruvade jag sönder alla maskiner jag kom åt och eftersom att farsan jobbade på en servicefirma som höll på med vitvaror så blev det en del... Har dock aldrig sett nån vätska som du beskriver vad jag kan minnas!
Hur är konsistensen? Klistrigt eller vatten? En tanke som slår mig är om det på ngt sätt kan bli kondens på insidan som lägger sig på ngn metalldel och gör att det rostar. Och att det nu när det är fuktigt i luften bli så mkt att det börjar rinna neråt och ut på golvet?
Nej, skämt åsido! Jag är inte särskilt kunnig men när jag var yngre så skruvade jag sönder alla maskiner jag kom åt och eftersom att farsan jobbade på en servicefirma som höll på med vitvaror så blev det en del... Har dock aldrig sett nån vätska som du beskriver vad jag kan minnas!
Hur är konsistensen? Klistrigt eller vatten? En tanke som slår mig är om det på ngt sätt kan bli kondens på insidan som lägger sig på ngn metalldel och gör att det rostar. Och att det nu när det är fuktigt i luften bli så mkt att det börjar rinna neråt och ut på golvet?
"Viskositeten" är relativt låg, så att säga. Vätskan sugs lätt upp av vanligt hushållspapper (som vi har använt för att torka rent med).
Hittar vi mer vätska imorgon så ringer vi så klart service (som förhoppningsvis kan få bort snusen
), men det hade vart kul att lista ut själv... får se vad som händer över natten helt enkelt!
Hittar vi mer vätska imorgon så ringer vi så klart service (som förhoppningsvis kan få bort snusen
då får jag dra ut det så jag kan komma åt baksidan och tömma plastbyttan som sitter monterad på kompressorn , det ska väl igentligen avdunsta men varma dagar klarar den inte det. Nu vet jag inte om det, är det felet på erat kylskåp , man kan ju testa, luta bara inte kylskåpet för mycket , för då rinner det kanske ut .
Lycka till
Lycka till
Men är vätskan brunfärgad och luktar vinäger?hobbykille skrev:då får jag dra ut det så jag kan komma åt baksidan och tömma plastbyttan som sitter monterad på kompressorn , det ska väl igentligen avdunsta men varma dagar klarar den inte det. Nu vet jag inte om det, är det felet på erat kylskåp , man kan ju testa, luta bara inte kylskåpet för mycket , för då rinner det kanske ut .
Lycka till![]()
Är den självavfrostande? I sådana fall kan det ju vara "smältvatten" som runnit ut. Det skall egentligen förångas m.h.a. kompressorvärmen, men ibland kan det ju rinna över. Speciellt om det är en kyl som öppnas/stängs ofta. Om fuktig luft ofta får kondensera inne i kylen blir det kanske för mycket för att det skall hinna avdunsta?
Ang. lukten/färgen:
Självavfrostningskanalerna brukar ju sitta inne på kylskåpets vägg. Kan det vara så att någon råkat spilla ut någonting inne i kylskåpet som sedan runnit ner i dessa kanaler (och vidare ut på golvet)?
Ang. lukten/färgen:
Självavfrostningskanalerna brukar ju sitta inne på kylskåpets vägg. Kan det vara så att någon råkat spilla ut någonting inne i kylskåpet som sedan runnit ner i dessa kanaler (och vidare ut på golvet)?
Klicka här för att svara