norrbottenssnickaren
norrbottenssnickaren: Det ser ut som en vredcylinder. Fortsätt demontera. De två skruvarna håller fast cylindern genom låshuset.
1 svar · 1,9k läst
·
useless
useless: En Logger 2020 kanske? När du väl börjar kommer du att hitta en massa andra saker du vill hålla koll på...
9 svar · 2,2k läst
R
R_Strandberg: Om du inte vill gå över till ets så finns det konverterare från 0-10V/1-10V till DALI adresserbar. Detta förenklar kabeldragningen och flexibiliteten. Det är inte säkert att detta blir en dyrare eller billigare lösning än DALI gw. Det beror helt och hållet hur många tändningar/DALI-grupper du har eller ska ha.
4 svar · 1,6k läst
HasseTeknik
HasseTeknik: Om larmet bara stöder GSM 900 och inte 1800, så kan det vara problem, om operatörerna har ersatt tekniken för 900- bandet till något modernare ( LTE). Vet inte om det skett ännu, men det var stora diskussioner om detta för 5-7 år sedan. Om det fungerar att sätta in SIM- kortet i en mobil, så försök kolla att den verkligen går på 900 MHz och inte kopplar in sig på 1800- bandet.
15 svar · 2,0k läst
S
swedenfire: [citat] Har du skaffat larmet ? Funderar själv på att skaffa deras larm. Men då det är ett nytt företag finns där inte särskilt mycket info om dem.
9 svar · 3,3k läst
I
InsidersUnited: Damm eller millimetrar (kryp) är det vanligaste. Tror knappt det finns några joniska kvar, dessa innehöll ju pyttelite radioaktivt ämne för att fungera.
6 svar · 1,7k läst
Erik Hellgren
Erik Hellgren: Du ska in i meny 56 - intern telemodul, sen undermeny 17 (tror jag det är, längesen nu)
3 svar · 1,3k läst
H
hanpa: Det beror väl på hur man är funtad. Jag ser åtminstone följande fördelar med larm och tillhörande kameraövervakning: Kanske kan skrämma en och annan tjuv att försöka på annat ställe eller göra att besöket blir kortare, mindre stjäls etc Kan uppmärksamma grannar och på den vägen avstyra, larma polis eller få signalement Jag vill veta om/när det sker och utan fördröjning.
15 svar · 11,8k läst
B
barfotalasse: Det är nog katten som riskerar dra igång något. Särskilt om den busar med hunden... Gäller att tänka sig för o inte rikta detektor mot något som kan sättas i rörelse, klättras eller hoppas upp på. Kommer nog gå bra!
5 svar · 1,9k läst
norrbottenssnickaren
norrbottenssnickaren: [citat] 1200cc kör vi på kortläsare och 1500cc+- 100mm ungefär på manöverpaneler på firman. Men om det finns ngn standard för manöverpanelerna det vettetusan.
2 svar · 5,8k läst
H
hasse_f: [citat] Fick den inte att lira ordentligt men en TL280. Fast ärligt talat, uppdatera firmware har nog blivit lite av en standaråtgärd på det mesta senaste åren. Fast larm verkar ju ärligt talat oroligt primitiva jämfört med den mesta elektroniken man har i hemmen nuförtiden.
2 svar · 2,5k läst
Erik Hellgren
Erik Hellgren: [citat] Ja det är på tiden. Man hade velat se en mer utförlig spec o riktiga bilder på produkterna bara. Sen tycker jag att det saknas siréner i utbudet. Håller bara på med SPC trådat, men med ett bättre trådlöst protokoll ger det lite mer möjligheter vid tex tillfälliga installationer
3 svar · 2,4k läst
D
David L: Jo det gjorde jag faktiskt, den kändes lite varm men inte så farligt. Gissningsvis mellan 35-40 grader.
2 svar · 1,9k läst
·
tensiden
tensiden: Vem har ansvaret för att allting fungerar - dygnet runt året om? Budgeteras det in i underhållsplanen att systemet kommer att behöva bytas ut i framtiden? Mätning av nyttigheter är en sak, även om mätningen fallerar (och går att justera i efterhand) så kommer produkten fortfarande att komma till konsumenten. Om spisen slutar fungera för att ett API ballar ur eller det inte går att få
15 svar · 3,8k läst
M
Mats789: [citat] Nej, de fungerar inte direkt. Du får ansluta dem vi Hue bridge som sedan är kopplad till Veran. [citat] Jag har en salig blandning av olika enheter. Fibaro och Qubino i de flesta fall som fungerar fin-fint för att styra lampor m.m. men de dock lite dyrare som du säger. Har även kvar lite Nexa via RFXtrx för sådant som inte spelar någon roll om det inte fungerar alltid till 100%
3 svar · 2,2k läst
M
MisterG: [citat] Var inte så tydlig i när jag beskrev mot fel märker jag. Sektionen rapporterades som stängd hela tiden, och värdet för motstånd ändrades när jag öppnade och stängde dörren. Det var skit bakom spakarna. Hade lyckats kortsluta motståndet mellan 4:an och 5:an tror jag det var. Nu när jag kopplade om det igen fungerar det som det skall. Tack för att ni tog er tid och försökte
4 svar · 5,0k läst
M
MrBoes: Jag har ett agility 3. Installerat är kameradeckare, vanliga deckare, 2 branddeckare och dörrmagneter på alla dörrar och garageport och extern tuta, går över gsm och Wan. Har inga problem med räckvidd, garaget sitter dock ihop med huset så det kan vara därför, inga falsklarm och batterierna ska hålla i 3 år, jag uppe in 2 år nu. Hyfsat enkelt att installera och lägga in olika zoner.
3 svar · 1,4k läst
A
AndersOQ: Köpte ett begagnat system med installerad GSM modul som fanns i meny när jag provade , men efter jag satt i simkort och gjort en fabriksåterställning så vill inte CA detektera GSM modulen. Alla felmeddelanden och sabotagelarm är återställda, men fortfarande inget modem detekteras Har kört fast och behöver support av kunnig
0 svar · 1,5k läst
K
karlmb: [citat] Det du gör om du köper de där är just att lägga pengar på ett dumt drivdon. Dvs de där drivdonen har inte ngn dimmningsfunktion inbyggd, utan du måste även ha en "dum" dimmer kopplad före dem. Två enheter istf 1. Oavsett vad de skriver så är den lösningen både dyrare och sämre. Det blir fler EMC-problem och mindre möjligheter till perfekt dimmning. Vill du ha det rätt
15 svar · 5,6k läst
Erik Hellgren
Erik Hellgren: [citat] Vill man köra trådat in i ett trådlöst larm så har de flesta möjlighet med tex trådad ingång i en trådlös magnet/sändare Allt går (y):D
19 svar · 3,9k läst
norrbottenssnickaren
norrbottenssnickaren: [citat] Brukar lösa det med ett trådbundet larm och en nvr med larmutgångar/ingångar. Har du dessutom ivs eller ngn annan kamera/nvr med analysfunktioner så kan man få ett väldigt väl fungerande system. Du kan även få kameror att påbörja inspelning vid händelser osv.
4 svar · 952 läst
PierLar
PierLar: När du har installerat en plug-in måste man starta om Domoticz tjänsten. Antingen med: [citat] eller [citat]
2 svar · 1,2k läst
norrbottenssnickaren
norrbottenssnickaren: [citat] Hej Peter. Det finns mängder med larmsändare som passar. Iris touch finns i flera olika modeller. De är lättarbetade och kopplas mot larmcentral. B3g-220 från bentel har också telefonlinjesimulering. Och är en liten favorit hos oss. Denna rackare behöver inte kopplas mot larmcentral om du använder pga-utgångarna från ditt dsc för att trigga en ingång på bentelen. Kort sagt
3 svar · 2,0k läst
prototypen
prototypen: Tvättmaskiner och diskmaskiner har elstyrda ventiler, så kolla skrotade maskiner. Protte
10 svar · 6,0k läst
J
jayal1972: [citat] De har överlevt vintern o fungerar ypperligt utomhus.
9 svar · 2,2k läst
S
skutten11: Bry dig inte , har den inte rörts på många år så kommer den att läcka och måste bytas , det var ju trångt , onödigt att väcka en björn som sover
1 svar · 588 läst
anders07
anders07: [bild] Så här blev det nu då till slut... Det blev enligt @tommib's rekommendation och det fungerar väldigt bra tycker jag. Sist och slutligen valde jag att köra allt i Node-Red på R-Pi och det är ju sannerligen en imponerande (och lätt) lösning där jag ju då fick deras Dashboard på köpet. Nu återstår bara att lägga till en mobildata koppling så den kan rapportera mätvärden via
28 svar · 9,1k läst
·
A
ason: Hej, Har vindmätaren Oregon Scientific WGR800 och har köpt en STC800 solcellspanel till den nu, och som jag tycker verkar det som att den har inbyggda batterier, Någon som vet hur ska man göra med batterierna i vindmätaren som är vanliga alkaliska ska dom bort eller bytas ut mot uppladdningsbara? Lusläst manualen men dåligt med info. Någon som vet?
0 svar · 882 läst
P
Anonymiserad 138107: Införskaffa dig en Homey så löser du det mesta i hemautomation https://www.athom.com/en/
2 svar · 2,4k läst
E
etompau: Du bygger själv ett enkelt larm med x antal magnetkontakter, ett tvåpoligt relä med självhållning, passande siren och batteri eller nätdel och en nyckelströmbrytare Kanske 500 kr för materialet. Går att förfina med tidkretsar för inspasseringstid och larmtid. Det finns massor av enkla ritningar för detta på nätet.
3 svar · 4,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.