H HouseMartin skrev:
Tack för förklaringen karlmb. Nu tror jag att jag börjar komma något steg framåt.

De LED-spottar som jag har valt har dimbara LED-drivdon (Fasdimring (bakkant), Fasdimring (framkant)). Fullständig spec finns här:
[länk]

Vi vill dock göra klart huset helt när vi nu renoverar och vill inte vänta med att få dimmerfunktion tills senare. Då är min förståelse att vi bakom strömställarna behöver montera själva dimmern, och då förslagsvis en z-wave dimmer. Jag har sneglat på Qubino Flush Dimmer men blivit lite fundersam om det är rätt då den kräver extern säkring (som verkar vara en efterhandskonstruktion). Fibaro har ju sin, men den behöver en "workaround" för att funka med låga laster (som LED).

Det jag vill undvika är att lägga massa pengar på en "dum dimmer" för att senare byta ut den för lika mycket pengar igen mot en Z-wave dimmer. Som jag förstår det så funkar z-wave dimrarna precis som en "dum dimmer" om man inte kopplar upp dem mot en z-wave controller. Så då kan man ju börja med att ha dem "dumma" och sedan i lugn och ro koppla upp dem mot en controller efter inflyttning och fixa de scenarier och funktioner som man vill ha. Kan ju även tänkas att man inte använder z-wave funktionen på några av dem någonsin, men då är det ingen förlust för de verkar inte kosta mer än en vanlig dum dimmer i vilket fall.

Baserat på ovanstående, så har jag väl egentligen 3 frågor och inte 2 som jag skrev från början:
1. Har jag fattat funktionen med z-wave dimrar rätt ovan? Funkar de som dumma dimrar tills man kopplar in dem?
2. Vilka z-wave dimrar ska jag installera i huset som jag helrenoverar?
3. Finns det några som även klarar "dubbelbrytare"?

Tack på förhand.
Det du gör om du köper de där är just att lägga pengar på ett dumt drivdon. Dvs de där drivdonen har inte ngn dimmningsfunktion inbyggd, utan du måste även ha en "dum" dimmer kopplad före dem. Två enheter istf 1.
Oavsett vad de skriver så är den lösningen både dyrare och sämre. Det blir fler EMC-problem och mindre möjligheter till perfekt dimmning.
Vill du ha det rätt från början så köp LED utan drivdon och lägg pengarna du sparar på det, på färre drivdon som du kopplar till flera LEDs i serie. Det finns massor av såna med perfekt dimmning (men utan Z-wave funktionalitet) som kan styras via vanliga väggbrytare (ska du ha dubbelbrytare på väggen så drar du bara kablarna till 2 olika drivdon som du kan styra separat) och de är knappt dyrare än drivdon utan dimmningsfunktion inbyggt.
Antingen hittar du bra sådana dimbara drivdon med Z-wave funktionalitet idag och köper direkt, eller så kopplar du dem till z-wave enheter som kan ge ut en 0-10V signal, eller så byter du senare till de drivdon du finner tillräckligt bra i framtiden.
Lösa dimmers är alltså ingen framtidslösning, bara plåster.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.