Byggahus.se
Vet att ämnet varit uppe förut men eftersom det fortfarande tjuter lyfter jag tråden igen. Vårt hus är uppdelat i 4 etage och vi har 7-8 brandvarnare uppsatta för att täcka alla ytor. Flera gånger om året falsklarmar dessa. Antingen med skarpt larm som tjuter mitt i natten eller korta stötar som när batteriet börjar bli dåligt. Har testat batterier för över hundra kronor styck som ska räcka i 10 år men ingen skillnad. Samtliga batterier har fortfarande över 9 volt när de testas. Har bytt ut de brandvarnare som tjuter till nya av andra märken. Larm som inte går att lita på är nästan värre än att vara utan känns det som. Har haft liknande erfarenheter av ett billarm som tjuter varannan dag.

Jag vill självklart skydda mitt hem och min familj men det sätter ju spår när barnen vaknar mitt i natten av en tjutande brandvarnare och tror att huset brinner ner. Flera har nämnt dammpartiklar. Detta finns ju hos de flesta och nog borde det finnas någon typ som kan hantera detta? Senast nu en nexa-varnare, igår köpte jag en från gelia.

Att det tjuter i korta stötar, och det hjälper inte att byta batteri, då är nog varnaren felaktig.

Att mäta spänning på ett batteri ger ofta inte så mycket, framförallt dyra litiumbatterier visar nästan inget spänningsfall när de börjar bli gamla, men de kan tappa sin förmåga att leverera ström, så spänningsfall syns mest med lite belastning.

Att varnare helt falsklarmar utan rimlig anledning (typ misslyckat pepparkaksbak med rökutveckling) har jag aldrig varit med om. Jag har lyckats falskutlösa med slipdamm, höll på och slipade väggspackel någon meter från varnaren.

T tombe691 skrev:
Vet att ämnet varit uppe förut men eftersom det fortfarande tjuter lyfter jag tråden igen. Vårt hus är uppdelat i 4 etage och vi har 7-8 brandvarnare uppsatta för att täcka alla ytor. Flera gånger om året falsklarmar dessa. Antingen med skarpt larm som tjuter mitt i natten eller korta stötar som när batteriet börjar bli dåligt. Har testat batterier för över hundra kronor styck som ska räcka i 10 år men ingen skillnad. Samtliga batterier har fortfarande över 9 volt när de testas. Har bytt ut de brandvarnare som tjuter till nya av andra märken. Larm som inte går att lita på är nästan värre än att vara utan känns det som. Har haft liknande erfarenheter av ett billarm som tjuter varannan dag.

Jag vill självklart skydda mitt hem och min familj men det sätter ju spår när barnen vaknar mitt i natten av en tjutande brandvarnare och tror att huset brinner ner. Flera har nämnt dammpartiklar. Detta finns ju hos de flesta och nog borde det finnas någon typ som kan hantera detta? Senast nu en nexa-varnare, igår köpte jag en från gelia.
Har du testat både joniska och optiska varnare?

Har inte fördjupat mig så mycket i skillnaderna (såg nu att den som pep nyss är optisk och likadant den som tjöt härom natten, de första sattes uppe i huset av byggherren efter en totalrenovering för ca 10 år sedan, därefter har jag bara åkt förbi bygghandeln och frågat efter brandvarnare, ingen som sagt att det finns olika. Du får gärna förtydliga skillnaderna och tipsa om vilken man bör ha. Vet inte om någon har erfarenhet av de dyrare batterierna som nämner 10 års hållbarhet, bör man då komma i närheten av detta?

Korta stötar brukar ju indikera batteribyte, men när det forfarande visades 9 v trodde jag inte det var batteriet, men jag ska sätta i ett nytt med tydligt datum och avvakta några månader! Jag ska bli bättre på att datummärka batterierna så jag ser exakt hur länge de sittat uppe. Men att de börjar tjuta för fullt mitt i natten i ett sovrum där det inte finns någonting som ger någon rökutveckling är ju tecken på att det inte fungerar som det ska allafall..?

Redigerat:
När någon av mina brandvarnare går igång utan uppenbar anledning brukar det vara fluglort på optiken. Då putsar jag lite på den, sen är det lugnt. Det har hänt att någon helt enkelt varit felaktig men det är undantag. Vanligtvis är det lort.

Damm eller millimetrar (kryp) är det vanligaste. Tror knappt det finns några joniska kvar, dessa innehöll ju pyttelite radioaktivt ämne för att fungera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.