B
barfotalasse: Skulle prioritera utrymningsvägarna. Sedan riskområden. Och ha i åtanke hur luften drar i huset. Av egen erfarenhet fick vi flytta en brandvarnare som gick till larmet och i stället sätta en vanlig där eftersom köksos ibland drog ut i hallen och satt igång varnaren. Inte kunde jag ta ner den, och inte kunde jag stänga av den... Inte så roligt. Några bv till larmet och några vanliga
3 svar · 3,1k läst
·
E
etompau: Korrekt. Du ser att det finns symboler på sändaren som visar hur slutning/brytning för respektive ingång ansluts. Sändaren skickar signal vid förändring på ingången. Öppnar du förbindelsen mellan trådarna för en ingång så skickas en från-signal, sluter du trådarna skickas en till-signal. En liten lysdiod indikerar sändning. Du får sedan hantera dessa signaler i någon
3 svar · 2,4k läst
Weyland
Weyland: [citat] Tack för info, tar frågan vidare.
12 svar · 3,2k läst
D
DMG: [citat] Hej! Gammal tråd men har samma problem. Har en galaxy flex 50+ v3 och får "+LINJEFEL KOM 5" med deras egna gsm sändare. Någon som har koll på rätt inställningar? Tar även gärna emot en svensk manual om någon har det :)
8 svar · 10,1k läst
·
N
Nalleboda: [citat] Fortsätter fråga här då jag inte löst mitt problem... Du Emil verkar veta hur man gör för att byta kod, jag kommer till att slå in en ny kod, men vet inte hur man bekräftar? Kan du tänkas ha en manual som stämmer för denna panel? /Mattias
13 svar · 3,9k läst
·
F
fromDKtoSE: Jeg har arvet et verisure anlæg Blev ringet op af sælgeren da vi skulle overtage huset. Sagde at jeg ikke ville betale 399 om måneden, så de gav mig 60 kr om måneden i rabat for altid..
16 svar · 19,6k läst
martin43
martin43: Mao en halvtimme. När energimyndigheten testade VVB på 100l var årsförlusten mellan 345 och 719 kWh/år (vid 20C inomhus antar jag). Gamla kanske är sämre.
42 svar · 20,5k läst
gol
gol: Vanderbilt SPC kan du även integrera direkt med Domotics om du vill. Se www.lundix.se/smarta-losningar och https://github.com/fergalom/node-spc-domoticz-binding. Då kan du använda larmets av/på-läge och status från alla detektorer som är anslutna till larmet för att styra saker i ditt hemautomationssystem.
2 svar · 1,4k läst
H
Henke_84: Nu har jag hittat en PIR sensor som verkar helt ok som funkar ner till minus 10 och till ett bra pris :). Tack för alla tips https://www.evxab.com/lagerrensning/45-sunlit-tech-otd-40t.html
6 svar · 2,1k läst
H
hanpa: [citat] Den som vill ha något enkelt och som inte strular kan säkert ha stor glädje av KNX, gissar att det är hög driftsäkerhet på ett sådant system. Den som knåpar ihop något själv får då väga enkelheten mot allt jobb som behöver göras då olika delar strular, datorn kraschar, programvara slutar fungera etc. För den som vill ändra på inställningar och lägga till nya enheter
3 svar · 1,2k läst
Tokslut
Tokslut: Mina var satt för känsligt, kunde inte öppna ovarsamt med nyckeln utan att larmet gick. Kan iofs. varit hantagets läte också.. Känsligheten ändrades och inga fler "falsklarm"
2 svar · 6,7k läst
N
Nizztos: Jag har tänkt sätta upp ett antal 3-fas ljusskenor (typ global trac) och styra belysning via Z-Wave. Det blir typ en himla massa "tändtrådar" och jag funderar på om det smartaste vore att sätta en box med dinmonterade dimmers på något smart ställe (om jag kan hitta en plats). Kommer bli rätt många skenor även om jag säkerligen aldrig kommer använda alla faser utan troligen bara en
0 svar · 1,5k läst
Onsalakorven
Onsalakorven: Hej, Jag råkade ut för samma, men värre. Hämtade ett lås i butik efter att beställt på klubbdagen. Tänkte inte på att paketet var bandat förren jag öppnat det. Bara en tag, skruvar lösa i hela paketet och INGA Verisure-delar eller dokumentation. Jag skrev givetvis ett argt mail till K-Rauta som senare löste det snabbt i butiken. Nu väntar jag på ett nytt lås, och jag känner att
6 svar · 6,4k läst
prototypen
prototypen: Jag har gjort sådant med MP3 spelare, lödde på trådar från startknappen till ett relä. Men det borde väl gå att lura igång en dator som spelar upp en sekvens. Eller en Aurdino. Protte
7 svar · 4,0k läst
Bono_R
Bono_R: Hej Nu har jaginte samma larm som dig, men ang GSM kontantkort så har jag Telia kontantkort i mina bägge larm och dessa fungerar perfekt och skickar snällt Strömmen avstängd När det är strömavbrott osv. och lätt att se via app om jag behöver fylla på med några kr /B
16 svar · 4,9k läst
C
cpalm: [citat] Yep, vi har ett Climax-larm i stugan sen ett antal år tillbaka. Det är för övrigt även Climax som Clas Ohlson säljer under varumärket Electia. Ett av de bättre Kina-larmen. Vårt har funkat bra bortsett från lite småbuggar. Vi har en lite äldre gsm-modell så jag inte uttala mig om hur de står sig när det gäller integration med appar, internet, z-wave och sånt som man
9 svar · 3,1k läst
P
pepo: Hej. Är det någon som har release 1.4 till Europlex? Behöver den för att kunna uppgradera till SPC firmware. Jag har idag ett SigNET 300. Skicka PM!
0 svar · 874 läst
K
kristoffer1: Spana in här. Opensource och har jobbat en hel del med att mäta fuktighet i jord. http://vanderleevineyard.com/vineyard-blog/using-fdr-moisture-sensors-with-vinduino-r3-sensor-station
3 svar · 2,4k läst
J
JohnsonM: [citat] Jag sitter med precis samma fråga, har du haft någon framgång sedan du ställde frågan 2015?
1 svar · 961 läst
K
kva: [citat] Jo du kan köpa en 3G larmuppringare som emulerar PSTN. Men de är nästan samma pris som en TL2803G.
3 svar · 1,1k läst
D
DSC Guru: Droppa privat meddelande.
1 svar · 658 läst
T
Thomas_Blekinge: Tack för svaret! Det är ungefär som jag funderat och kan bygga själv. Jag tänkte bara och det finns en färdig lösning för problemet.
2 svar · 809 läst
G
Gillarutsikten: Hej, jag bygger ett nytt hus och har möjligheten att dra ut nätverkskabel för att kunna ha övervakningskameror. Vad tror ni om placering? Se de röda pilarna på bilden. Är inne på t.ex. Dahua dome kamera som placeras under takfoten. Med vänlig hälsning Johan
0 svar · 1,7k läst
·
V
Videonisse: Något att notera är att KNX-bussen inte är lämpad för stora mängder data eller realtidsdata. Har för mig att en KNX TP-buss körs på 2400 baud och alltså är ganska långsam. Inget problem för vanliga paket med gruppadresser men om det är kontinuerlig trafik av sensordata som överbelastar bussen kan det påverka så tex tryckknappar inte reagerar ibland. Man kan oftast ställa in om
6 svar · 1,3k läst
P
pozz2: Hej alla. Gör ett försök här me. Jag har tre 12v rgbvv led lister på totalt 55 w. Dessa vill jag koppla ihop och Styr med min smartthings. Men hur ska de gå till? De ska kopplas med en stickkontakt. Vad behöver jag? Listen är https://m.aliexpress.com/item/1830137201.html?spm=a2g0n.orderList.0.0.5516b752c9mpYA
0 svar · 488 läst
W
wittsjo: [citat] Jag tycker inte konfigurationen är så farligt svår det är mest att det tar rätt mycket tid. Jag jobbar inte med el men lärde mig det för att kunna göra vår villa. I efterhand har det varit jättebra och även nu 1,5 år senare ändrar jag en del småinställningar lite då och då. Man måste jobba sig igenom hela systemet grundligt. Där kommer självklart lite utmaningar men
42 svar · 12,3k läst
anders07
anders07: Det enda att anmärka på kanske är väl säkerheten efter z-wave går att göra "replay" på och då kan vem som helst öppna din garageport...
1 svar · 8,8k läst
·
KungPorre
KungPorre: Hej. Tack för svaren. Då kopplar jag på det viset. Lasse
3 svar · 1,8k läst
C
cpalm: Skulle också rekommendera keystone. I och med att det är en de-facto-standard finns det oändligt mycket prylar till bra pris, och det är i princip lika smidigt som märkestillverkarnas proprietära "ergonomiska" system. Skulle välja den kanske vanligaste varianten med lösa ramar som du snäpper in jacken i. Sen skulle jag välja en panel med fläns som du kan dra fast inkommande kablar i.
2 svar · 1,3k läst
L
Anonymiserad 22996: Jag höll också på och velade med slutade med två rackskåp. Ett 9U för dataprylar och ett 6U för multiroom (förstärkare mm). Ville dela på dom då förstärkaren nu får rejält med luft. Köpte båda racken på Kjell & Co. Helt ok och kändes prisvärda.
10 svar · 7,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.