3 856 läst ·
19 svar
4k läst
19 svar
Kamera mot gården
Sida 1 av 2
Hej
Nån som har tips på hur jag skulle få till följande:
- En kamera utomhus som filmar gårdsplan.
- Kameran skall bara gå igång när larmet i huset är på OCH någon rör sig på gårdsplanen
- En stor fet (LED?) lampa som drar igång när kameran ser rörelse
- Jag vill få ett mess eller liknande i min telefon när nån rör sig och samtidigt kunna se live filmen från kameran
- Kameran skall spara filmen på min egen dator hemma
Går det ens att få till nåt så avancerat?
Nån som har tips på hur jag skulle få till följande:
- En kamera utomhus som filmar gårdsplan.
- Kameran skall bara gå igång när larmet i huset är på OCH någon rör sig på gårdsplanen
- En stor fet (LED?) lampa som drar igång när kameran ser rörelse
- Jag vill få ett mess eller liknande i min telefon när nån rör sig och samtidigt kunna se live filmen från kameran
- Kameran skall spara filmen på min egen dator hemma
Går det ens att få till nåt så avancerat?
Klart att det går. Men du kanske undrar hur man gör med något visst system? Jag skulle ganska lätt kunna göra det med mitt hembyggda system.
Vill du inte ha LED-lampan att lysa oavsett larm? Kan ju vara praktiskt för egen del att det tänds upp när man är på gårdsplanen.
Vill du inte ha LED-lampan att lysa oavsett larm? Kan ju vara praktiskt för egen del att det tänds upp när man är på gårdsplanen.
Hur tror du att bilder/film från kameran kommer hjälpa om det blir tex inbrott? Eller är du ute efter ett meddelande och få ett meddelande på tfn att nu är någon obehörig i närheten? Bor ni avsides, långt till grannar tex.
Det kan väl vara bra även om man bor centralt? Under julhelgen var det påhälsning i närheten av tjuvar som på första stället tog en cykelkärra, sedan plockade med sig en massa olika ljusslingor och lampor, ett par tomtar mm. E film hade varit bra, för det skedde på natten när alla sov.Jonatan79 skrev:
Vad är det för larm?
Du skulle kunna koppla en POE Switch till ett relä på larmutgång som aktiveras vid tillkoppling.
Kamera finns det inbyggda funktioner för rörelsedetektering men de fungerar i princip aldrig utan att du får falsklarm.
Då är det bättre att du sätter ett gäng IR-detektorer som är isolerade från direkt anslutning till larmet (sabotagerisk) som registrerar rörelsen och sedan triggar en händelse antingen via larmet eller kameran.
Lampan är bäst att använda vanlig 230V strålkastare med eller utan inbyggd detektor, Steinel eller liknande. Den kan triggas via hemautomation som integreras med larmet om man inte vill ha inbyggd detektor.
Du skulle kunna koppla en POE Switch till ett relä på larmutgång som aktiveras vid tillkoppling.
Kamera finns det inbyggda funktioner för rörelsedetektering men de fungerar i princip aldrig utan att du får falsklarm.
Då är det bättre att du sätter ett gäng IR-detektorer som är isolerade från direkt anslutning till larmet (sabotagerisk) som registrerar rörelsen och sedan triggar en händelse antingen via larmet eller kameran.
Lampan är bäst att använda vanlig 230V strålkastare med eller utan inbyggd detektor, Steinel eller liknande. Den kan triggas via hemautomation som integreras med larmet om man inte vill ha inbyggd detektor.
Det beror ju på naturligtvis var kameran sitter och hur personen är klädd. Jag hade inga problem att identifiera 17-åringen som var på min altandörr.Jonatan79 skrev:
Jag tycker inte du ska slänga ut en massa pengar och lägga ner jobb i onödan på kameror. Det finns säkert prisvärda modeller och det är ju lite kul med tekniken men generellt verkar folk tro att själva kameran kommer hjälpa eller skydda vilket är lite naivt.
Klart han ska ha en kamera, det är ju inte svårt att förstå. Jag var samtidigt nyfiken på att höra hur folk tänker då det är mycket prat om säkerhet med larm och kameror osv. Låsa bilen är ju smart, du kanske inte får ut på försäkringen annars, lite korkat exempel kanske?
Verifiering, identifiering och dokumentering.
Det är ju rätt poänglöst att spekulera i vad som kan tänkas hända i hemmiljö. Det kan vara allt från särskilt brottsutsatt plats, att man har förhöjt skyddsbehov eller att man vill se vad husdjuren gör.
99% av tiden händer det ju säkert inget, men du kanske måste ha det där klippet på när din bil blir stulen och försäkringsbolaget hävdar att det är omöjligt att stjäla bilen utan nyckel.
Det är ju rätt poänglöst att spekulera i vad som kan tänkas hända i hemmiljö. Det kan vara allt från särskilt brottsutsatt plats, att man har förhöjt skyddsbehov eller att man vill se vad husdjuren gör.
99% av tiden händer det ju säkert inget, men du kanske måste ha det där klippet på när din bil blir stulen och försäkringsbolaget hävdar att det är omöjligt att stjäla bilen utan nyckel.