Det beror väl på hur man är funtad. Jag ser åtminstone följande fördelar med larm och tillhörande kameraövervakning:
Kanske kan skrämma en och annan tjuv att försöka på annat ställe eller göra att besöket blir kortare, mindre stjäls etc
Kan uppmärksamma grannar och på den vägen avstyra, larma polis eller få signalement
Jag vill veta om/när det sker och utan fördröjning. Alltså via mobilen när jag inte är hemma. Då kan jag kolla övervakningskameror och se om det är ett pågående inbrott (ringer själv polisen) eller om det kanske är något falsklarm.
Har inbrott skett vill jag förstås se till att skador så snabbt som möjligt åtgärdas, det kan ju öka skadan om det är öppet i flera dagar, regnar in etc.
Jag skaffar bevis mot tjuven via övervakningskamerorna, förhoppningsvis blir det några bilder i alla fall. Kanske man man få tag i tjuven och andra slipper inbrott.
Sen vill man förstås även veta om brandlarmet löser ut, om man får strömavbrott, om värmen inte fungerar, om man har vattenläckage, garageporten är inte stängd, fönster är inte stängda, bredbandet lägger av etc. Jag ser larmfunktionen som en helhet där inbrott är bara en del av allt jag vill få reda på som är onormalt.
Sen är jag tekniskt intresserad av att lösa allt detta och då blir det heller inte så dyrt