Villalarm & Hemautomation
Daniel 109: Aha, detvar så du menade. Ja det är absolut en aspekt att ta in.
lego: Ursäkta sent svar. Fanns ingen ledtråd i minnet efter att det hände. Felet har heller inte uppstått igen...
etompau: Rent spontat skulle jag säga att hemautomatiseringsgrejor inte är gjorda för att fungera som ett larm. Du lär inte kunna koppla upp dig mot en larmcentral, backup av spänning/internet behöver ses över och hårdvaran är inte optimera för att säkert och stabilt fungera som ett larm. Däremot som ett komplement till ett traditionellt larm fungerar de bra. Push-funktion och styrning av
Bolian: [citat] Ja men jag hade föredragit att den alltid ger 100% vid tk. Framför allt barnen, har svårt med dubbeltrycket. Tänkte att det borde finnas en parameter att skicka.
Wik83: [citat] Jag har knappt inte börjat använda den, ägt den i evigheter men husbygget har dragit ut på tiden så jag sitter på prylarna men har inte fått igång allt ännu. Jag hoppas jag blir nöjd iaf :) just när jag köpte HC2 så va den väl helt klart rätt för mig kändes det som. Lite lagom knepig men inte allt för invecklad (fortfarande svår för en rookie som mig). Men hade många
Bjerke88: Detta larmet larmar bara vi nätverket inte via gsm va? Några fler åsikter?
gol: Hej. Det finns massor av trådar både här och på Facebook där för och nackdelar med dessa system diskuteras. Så sök så ska du finna.
ÉlPon: Ja det blir SPC har jag kommit fram till. Känns nästan överkurs men fastnade inte för nåt annat som fanns billigare ändå. Verkar inte som att man har nån nytta av Verisure-prylarna i sin nya installation. Kanske kan köra larmen parallelt i början tills man skaffat allt nytt, sätta det i gäststugan, eller bara slänga det... om det inte går sälja för nån peng men Verisure gör ju
alm82: Möjligen kan du spara befintliga ir -deckare och magnetkontakter om de är ok. Kanske byta motstånd till rätt värde beroende på larmsystem. Även jag rekommenderar DSC, kanske pc1616 och en Map med 868mhz för trådlöst
PierLar: prova master först, betan har lite fler funktioner.. Glömde: editera CONFIG.js och sätt /* allra längst upp i dokumentet..
etompau: Alla larm-/låsfirmor, exklusive Verisure/sector mfl ska kunna sälja och installera trådbundna larmsystem. https://gulasidorna.eniro.se/hitta:larmf%C3%B6retag/stockholm
Chaly: Gammal tråd men försöker ändå... Fick du tag i någon i Stockholmsområdet som var inkörd på Siemens SPC? Någon annan som har tips på bra larmfirma som kan SPC?
01a: OK, fick denna fråga något svar? Har samma problem ... Enligt manualen skall det ju gå att ansluta olika brytare på i1 och i2 och sedan aktivera "trevägs koppling" via parameter 20: [bild]
Landmer: Jag har tänkt att köpa 7st malmbergs md-99, modellen med ”inbyggt” drivdon. Det står att dom kan dimmas med bakkantsdimmer. Men tänkte höra om någon hittat en lämplig z-wave bakkantsdimmer som fungerar bra med dessa utan att föra massa oljud? Att använda större drivdon och dimma med 0-10v verkar inte helt problemfritt heller om man vill styra till och frånslag med z-wave? Själva
lostinsweden: Jag har tillåtet push notifications i appen Visonic Go så att jag kan ser när svärfar släppar sig in i vårt hus men får ingen. Har en Powermaster 10 från 2014/15.
lostinsweden: På någon anledning set jag inte foto i appen Visonic Go från de 2 motion kamera jag har kopplat till Powermaster 10. Det fungerade förr.
lostinsweden: Jag bytt nyligen sim-kort i mitt Powermaster men när jag vill koppla till larmet genom send wake up SMS via Visonic Go, får jag det gamla telefonnumret automatiskt på skärmen. Om jag lägg till det nya numret fungerar det men hur kan man spara in det?
pozz2: Jag har idag spottar i köket med ett dimbart drivdon 12v 25w. Kan jag ersätta denna med en sonoff basic. Om inte, finns det nåt annat bra sätt så ja kan få till styrningen? Jag har en smartthings
anders07: Ok, tack för hjälpen. Ingen fara , jag kämpar på och verkar nu få ut både temp 1-wire sensorerna och fuktsensorn . Jag har inte fått till analoga sensorn ännu. Det blir lite knas ibland med timing och output blir kapad så jag får tvätta lite värden i kod tror jag .
Antemannen: Riktigt spännande att se vad som rört sig på tomten nattetid. Bor i ett vanligt villaområde och mellan Kl-03-04 är det skytteltrafik på diverse av skogens djur. I natt var rådjur, en fullvuxen räv och en rävunge. Tyckte jag hörde nån katt skrika till så får hoppas rävarna inte tog den :S Nackdelen med så mycket djurliv är att man inte kan ha något larm i mobilen för då får man
Fredde73a: Jag har problem med att få min nya deckare att fungera ws8904. Jag har en likadan sen tidigare sitter på zon5 och den nya på zon6 och har ställt in dom lika men det fungerar inte. Några tips? Mvh. Fredrik
Peter_K: Ja den saknar jag ju tyvärr. har å andra sidan 4 PIR så det kanske är värt något. Får väl prova på Blocket och Tradera och får jag det inte sålt kan jag ju alltid sätta det i husvagnen.
RilleRock: Använder ni mer data så finns telematik som abonnemang med olika datapaket. [bild]
DMOL: Har gått igenom domen nu, och det var ingen särskild upphetsande läsning. [citat] [citat]
Daniel_St: Har samma problem som du, men vad menar du är "korrekt device" i Telldus Live? Den ska ju funka ordentligt även om man inte har en Tellstick?