Villalarm & Hemautomation
halper: [citat] Ja, ”snabbt och dåligt” är ledordet :) Men nu har vi spårat ur.
ClasH: Det är så jag gör. Lägger nog ner projektet igen, det funkar ju bra med "manuell" dimmer, och har egentligen inget större behov av att kunna fjärrstyra just där.
Oasis: Lägger in min info här ifall någon annan trillar över tråden. Körde ett tag med RGBW-moduler och hemmaknackade scener som reglerade temperaturen efter inprogrammerat värde. Jag fick dock inte upp dem i gränssnittet som termostater och kunde inte använda Fibaro-controllerns panel för veckostyrning etc. Allt går att göra med kod istället, det fungerade utan problem, men jag ville ha
RilleRock: [citat] [citat] Har du fått igång sms? Annars *8/installatörskod 382 option 5 J 851 301 Tänd 1,5 851 311 Mobilnummer tex E46708124578 851 343 Tänd 1,2,4,7,8 (Larm, sab, fel, aktivering) 999 (omstart) 55 Simulering internet: *8/installatörskod 851 001 194.168.100.100 851 006 Släck 1 & 2 851 999 55
LJN1954: Har idag fått upp larmet och fått till en hygglig konfiguration med 4 trådlösa dörrkontakter och 3 st rörelsedetektorer + fjärrsändare. Kopplat på en extra ljusstark inomhus siren som jag använde med mitt g:a larm. Har också beställt från England en Visonic trådlös utomhus siren med blixtljus. Hade inbrott i juni då bovarna lyft ur en isolerglasruta och kröp in men missat att det
merbanan: Enligt representant från Nexa så är protokollet krypterat. Och om det stämmer att man inte använder mesh/repeaters för att nå 300m så har de gått över till mer avancerad modulering i transportlagret.
DMOL: Installerade nyligen Hikvisions intercom system och tyckte det fungerade riktigt bra. Går att köra isolerat... https://www.byggahus.se/forum/threads/nagon-som-har-koll-pa-hikvisions-intercom-system.293327/ [MEDIA=youtube]tCOVrlmukG4[/MEDIA]
goerana: Hej! en dörr förbered för Dag o Nattlåsning, EN179 trycke osv.. Med vänlig hälsning//Goerana
johansj: Lyckades tillslut genom att göra en remote fw update via LAN mot TL2803G. Dock går det bara att uppgradera till 4.12. Kräver 5.x versionerna annan HW revision? [bild]
cpalm: Tackar! Ett par exempel på ungefär vad jag är ute efter: Tryckgivare: [bild] https://www.sensorsone.com/dct-531-modbus-rtu-rs485-pressure-sensor/ Typ elektronisk manometer alltså. Fuktgivare: [bild] http://www.messungthermokon.com/pdf/Humidity/Outdoor-Sensors/FTA54/FTA54_Modbus_Datenblatt_en.pdf Alternativt bara själva sensordelen så kan jag själv bygga in den i en låda. Tänkte montera
Per Kall: Min åsikt i frågan är att frekvensbandet är mindre viktigt. Produkterna skall klara av att dela på frekvensbandet och de bör definitivt ha kapacitet att bära trafikmängden från dessa produkter. Störsändare kan i praktiken störa ut vilket frekvensband som helst. Produkterna behöver exempelvis ha anti-jamming funktionalitet och möjligheten mellan flera olika frekvenser så att de inte
blackarrow: Det ser ut som du redan installerat "deconz" men den är beroende av qt5. Detta upptäcker "apt" installationsverktyget och avbryter med ett felmeddelande E:........ Så du har 2 möjligheter att komma vidare. Avinstallera "deconz" # sudo dpkg --force-all --remove deconz och försök installera igen eller gör som det står i utskriften: # sudo apt --fix-broken-install Det kan vara så att OS
urban67d: I huset vi köpte för några år sedan har vi en Siemens larmanläggning bestående av centralapparat AC 948 och panel AC 148, samt tillhörande rörelsedetektorer, ”dörrbrytare”, rökdetektorer mm som inte fungerar på avsett vis vid deltillkoppling. Vi har nyligen provat att deltillkoppla larmet men i stället för att brytaren vid dörren löser larmet och att vi kan röra oss inne i
AndersMalmgren: Hej, jag har ett problem med att spegla associationsgrupper mellan min Fibaro switch 2 till min dimmer 2, jag har konfat upp grupp 2 och 3 Mao on off och dimmer för S1. Jag har även ställt in switch type till momentary på switchen default är 2 (toggle) momentary är 0. Jag kan slå av och på dimmer 2 via S1 på switch 2, kan även dimra upp via att hålla in S1 på switch 2, vad som inte
tjr: [citat] Tack för återkoppling! Det låter mycket bra, just nu är det mycket uppförsbacke då det är lite mycket att försöka greppa...! :) [citat] Aj då, sjukdom låter inget vidare, hoppas att projektet kan komma i hamn! Här har allrummet (delar av köket, hela tv- resp matbordshörnan) en taklutning på 37 grader. Jag är inne på utanpåliggande downlights, men är lite frågande hur
Mjano: [citat] Känns definitivt intressant, ska kolla vidare på den modellen! Verkar dock vara bilder som skickas via MMS men kanske är så pass många FPS att det funkar ändå! Men optimalt känns som en video som skickar bilder till en FTP nästan så man kan ta fler bilder under längre period! Tack för tipset! [citat] Absolut, verkar vara lite åt det hållet den Erik rekommenderar! I regel
Vårtimer: [citat] Känns som de blir smidigare att tillverka eget faktiskt :P . Dom där väggfästena kostar ofta lika mycket som en begagnad platta
Casaloco: Kör DSC 1864 med bredbandstelefon och det funkar. Kanske kan variera beroende på vilken telefonidosa man får från leverantören
etompau: [citat] In- och utgångar. På en utgång kan du hänga en passande sändare som sedan kan skicka signal till din "Homey" när ex. larmet löser ut eller när du tillkopplar larmet.
Mikael St: Har en Flexit med EC-motorer som är några år. Styr den med 0-10V från en aktor. Har dock ingen förvärme inkopplad. Vill man änvända original styrsystem kan det finnas möjlighet att styra med potentialfria relän. Några har Modbus som brygga för central styrning. Flexit Go ska fungera med Smarta hem men vet ej vilken standard de följer. Se till att få tag i installationsmanual och
varrg: Okej, tack för alla tips. Just nu lutar det mot ett SPC Ready2Go paket!
RilleRock: [citat] Sirener till inbrottslarm har alltid även ett sabotagerelä som larmar när man lyfter locket.
DABBR: Tack för ditt uttömmande svar, nu har jag den information jag behöver för att komma vidare.
Mathiasthlm: [citat] Tack, hade de i tanken att lägga in blink i takbelysningen tills man kvitterar larmet eller iallafall blinka starkt i början och om inget händer blinka igen. Har Sonos och högtalare, borde gå att spela upp ett ljud i högtalarna som indikerar på larm också
Cancerman_777: [citat] Det är bara roligt med fler infallsvinklar. Absolut är jag medveten om det, och det jag har som är 433 är just larm. All annan apparatur går över wifi (2,4 Ghz). Men ja, jag är medveten om att 433 är trångt och skräpigt.
NizzeHulth: Starta enkelt, bygg på efter behov och ökad kunskap. Här en enkel mätare som mäter temperatur, luftfuktighet, och barometertryck, som du kan läsa av via en PC eller smartphone. [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] Om du har behov kan du koppla in flera sensorer på samma Wemos D1 (=ESP8266) [bild] Här mäter jag batterispänning, temperatur, luftfuktighet, barometertryck, fältstyrka
Erik Hellgren: [citat] De brukar köra med årlig höjning efter något index, står i avtalsvillkoren
alfista: [citat] Japp, och när jag sitter på ett plan, eller är och simmar, eller glömt telefonen då jag springer ut ett ärende, eller är i en situation då det inte är OK att börja pilla med mobilen, då sitter någon på larmcentralen och kan agera. För det mesta kan jag göra jobbet lika bra som en larmcentral, men så finns det tillfällen då jag inte kan det, och jag vill påstå att det