Vem har ansvaret för att allting fungerar - dygnet runt året om? Budgeteras det in i underhållsplanen att systemet kommer att behöva bytas ut i framtiden?

Mätning av nyttigheter är en sak, även om mätningen fallerar (och går att justera i efterhand) så kommer produkten fortfarande att komma till konsumenten.

Om spisen slutar fungera för att ett API ballar ur eller det inte går att få på sin TV när det är dags för kvartsfinal i fotboll för att någon liten styrenhet fått för sig att inte vilja kommunicera, så vill inte jag stå där som ansvarig.

Jag har inte erfarenhet av "riktiga" produkter för att styra smarta hem, men det bör tänkas igenom. Och i en lägenhet är i alla fall jag av åsikten att det kostar mer än det smakar. En lägenhet med centralvärme och i övrigt bra skick ger inte en energiförbrukning att bry sig om, annat än för varmvatten och uppvärmning. Lägg energin på att få bra mätning och styrning på de stora sakerna (värme, vatten och ventilation) och strunta i de små och låt respektive innehavare sköta det själv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.